-
آرشیو :
نسخه زمستان 1402
-
کد پذیرش :
1419
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| راضیه رفیعی بلداجی، طیبه شریفی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف تحلیل تمیزی رفتارهای جامعهپسند و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای معلمان سبک تدریس اقتدار رسمی و تسهیلکننده شهرستان بروجن انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم دختر شهرستان بروجن در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها تعداد 227 نفر دانشآموز و 227 نفر معلم به صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس معلمان پرسشنامه مولفههای سبک تدریس اقتدار رسمی و تسهیلکننده (گراشا و ریچمن، 1996) و دانشآموزان پرسشنامه رفتارهای جامعهپسند (پنر، 2002) و سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل تمایزات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات مولفههای رفتارهای جامعهپسند نیز بر اساس سبک تدریس اقتدار رسمی و سبک تدریس تسهیلکنند قابل تمیز است (001/>P). نتیجهگیری شد که سبکهای تدریس معلم میتواند باعث تمایز در ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان مانند رفتارهای جامعهپسند شود.
-
لیست منابع :
[1] تقی نژاد، زهرا؛ اقلیما، مصطفی؛ عرشی، ملیحه؛ پورحسین هندآباد، پریا.(1396). اثر بخشی مداخله مددکاری گروهی با شیوه آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی سالمندان. مجله توانبخشی، 18(3)،230-241. 10.21859/jrehab-1803230
[2] ترکمن ملایری، مهدی؛ شیخ الاسلامی، راضیه.(1398). همدلی و رفتارهای جامعه پسند: نقش واسطه ای هیجان های اخلاقی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 15(59).
[3] حسن زاده، حبیب الله؛ بهرامی رضایی، مژده؛ پولادی، آرش؛ حسن زاده، عبداالله.(1392). بررسی وضعیت سبک های تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دروس تئوری در سال تحصیلی 89-90. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی کردستان، (18)،77-71.
[4] خبازی کناری، مهدی؛ راه باز، ندا.(1401). واکاوی در سبک تدریس به روایتی ساختارزدایانه؛ دریدا در این باره چه می گوید؟. پژوهش های فلسفی، 16(40). 10.22034/jpiut.2022.52737.3335
[5] خطیبی، مینا؛ یوسفی، فریده.(1399). رابطه ذهن آگاهی و رفتارجامعه پسند دانشجویان: نقش واسطه ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه، 11(1).
[6] خانخانی زاده، هنگامه؛ باقری، سحر.(1391). اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 2(1).
[7] شکورنیا، عبدالحسین؛ الهام پور، حسین؛ اورکی کوه شور، مجتبی؛ ایزدپناه، شبنم.(1401). بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی با سبک تدریس اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 14(1)،44-53.
[8] شیراوند، سروش؛ هویدا،رضا؛ رجایی پور، سعید.(1399). مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین سبک های مدیریت کلاس معلمان با ابعاد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(45)،137-154. jcoc.12.4.137/10.52547
[9] صیدی، ستار؛ احمدیان، حمزه؛ صفاری نیا، مجید.(1398). پیش بینی رفتار جامعه پسند براساس اعتماد اجتماعی و دیدگاه گیری اجتماعی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 20(3)،11-21.
[10] عزیزی نژاد، بهاره.، غفار شجاع، نازیلا.، حیدری بی صفر، حقیقت.، جناآبادی، حسین. (1394). رابطه بین سبکهای تدریس اعضای هیات علمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی، دو ماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 8(1)، 22-17.
[11] غلامی، طاهره.(1398). بررسی و تبیین انواع گوناگون سبک تدریس. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(211).
[12] فرجی، رضا؛ رنجبری، مجتبی؛ مرادی، ایوب؛ امیری، محمد.(1400). بررسی نقش احساس برخورداری از حقوق شهروندی و ابعاد سرمایه های اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانش آموزان. پژوهش های روانشناسی اجتماعی،41 Spr.2021.2302130.1470/10.22034.
[13] فارسی جانی، نیلوفر؛ بشارت، محمدعلی؛ مقدم زاده، علی.(1401). پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس سبک های دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. ماهنامه علم روانشناختی، 21(109)،71-88. doi:10.52547/JPS.21.109.71
[14] محمدی فر، محمدعلی؛ کاظمی، سکینه؛ زارعی مته کلایی، الهه.(1395). نقش عملکرد خانواده و خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 5(4)،117-131.
[15] ناجی رنجبران پور، سهیلا؛ نصرالهی، بیتا.(1398). سازگاری اجتماعی و حل مساله در سالمندان: نقش تنظیم شناختی هیجان. مجله روانشناسی پیری، 5(2)،143-155.
[16] یاریاری، فریدون؛ کدیور، پروین؛ میرزاخانی، محمد.(1387). بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر عزت نفس، مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 3(10)، 145-166.
[17] Boliang, G., Yan, W., Lei, C. (2005). Classroom effects on the relations between childrens social behaviors and school adjustment. Acta psychologica sinica.
[18] Malinauskas, R. K., & Saulius, T. (2019). Social self-efficacy and prosocial behaviour among students of high and youth schools. European journal of contemporary education, 8(3), 542-549.
[19] Penner,LA,Finkelstein,MA.(1998) Dispositional and structural determinants of volunteerism. Journal of Personality and Social Psychology,148, 252–211.
[20] Penner, L. A., Fritzsche, B. A., Craiger, J. P., & Freifeld, T. R. (1990) Measuring the prosocial personality. In J. Butcher & C. D. Spielberger (Eds.) Advances in personality assessment. (Vol. 90). Hillsdale, NJ: LEA.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رفتارهای جامعهپسند، سازگاری اجتماعی، تدریس اقتدار رسمی، تدریس تسهیلکننده.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was carried out with the aim of analyzing the purity of prosocial behaviors and social adaptation of female students of the second year of high school with teachers who have formal authority teaching style and facilitator in Borujen city. The statistical population of the research included all secondary school girls of Borujen city in the academic year of 1402-1401, from which 227 students and 227 teachers were selected as available. Then the teachers completed the questionnaire of the components of the formal and facilitating authority teaching style (Grasha and Richman, 1996) and the students completed the questionnaires of prosocial behaviors (Penner, 2002) and social adjustment (Sinha and Sig, 1993). Data were analyzed by using discriminant analysis. the results showed that the average scores of components of pro-social behaviors can be distinguished based on formal authority teaching style and facilitator teaching style (P/>001). It was concluded that teacher's teaching styles can differentiate some psychological characteristics of students such as pro-social behaviors.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Pro-Social Behaviors, Social Adaptation, Formal Authority Teaching, Facilitating Teaching
- صفحات : 10-19
-
دانلود فایل
( 838.41 KB )