-
آرشیو :
نسخه زمستان 1403 - جلد اول
-
کد پذیرش :
1456
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| مریم استوار
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
حمله نظامی روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، که به وضوح توسط رئیس جمهور پوتین دستور داده شده است، با تعریف «جنایت تجاوز» مطابقت دارد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سوال میباشد: چگونه میتوان یک دادگاه بین-المللی ویژه جهت تعقیب جرایم تجاوزکارانه ارتکابی علیه اوکراین ایجاد کرد؟ همچنین این مقاله در پی بررسی و تحلیل سه عنصر اصلی مرتبط با تاسیس و عملکرد دادگاه میباشد: مبنای حقوقی ایجاد آن، مشکلات مصونیت و سوالات مربوط به اجرا و پیاده سازی تصمیمات آن. در پایان با درنظر گرفتن مسئله مشروعیت که در این مورد از اهمیت اساسی برخوردار است، دو احتمال مورد بررسی قرار می¬گیرد: اولین گزینه، ایجاد دادگاه در قوانین داخلی اوکراین و حق دفاع شخصی است، که در را برای محاکمه اتباع خارجی به دلیل جرم تجاوز میگشاید و آن را بواسطه توافق با سازمان ملل متحد یا سازمان منطقهای دیگر تکمیل مینماید. گزینه دوم، مشروع¬تر است زیرا براساس منشور سازمان ملل متحد و تفسیر مکانیسمهای قانونی موجود بویژه قطعنامه «اتحاد برای صلح» ایجاد شده است . با توجه به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظایف خود به دلیل وتوی یکی از اعضای دائم آن (روسیه)، مجمع عمومی سازمان ملل متحد می¬تواند به طور استثنایی جرم تجاوز به اوکراین را به دیوان بین¬المللی کیفری موکول نماید. با اینحال، در هردو مورد باید در نظرداشت که مشکلات قانونی اساسی همچنان باقی است.
-
لیست منابع :
[1] سمیعی اصفهانی، علیرضا و فرحمند، سارا. (1401). "جنگ روسیه و اوکراین و آینده نظم بین المللی"، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، شماره 118، 113-87.
[2] نمامیان، پیمان و توسلی نائینی، منوچهر. (1400). "صلاحیت دیوان کیفری بین المللی در رسیدگی به جنایات جنگی در اوکراین"، فصلنامه تحقیقات حقوقی،24، شماره 93، 272-247.
[3] Atadjanov, Rustam (2018), "War Crimes committed during the Armed Conflict in Ukraine: what should the ICC focus on?", In Book: The Use of Force against Ukraine and International Law: Jus Ad Bellum, Jus In Bello,Jus Post Bellum,1st Vol, T.M.C. Asser Press.
[4] Corten,Olivier and Koutroulis,Vaios (2022), "Tribunal for the Crime of Aggression against Ukraine – a legal assessment", European Parliament Coordinator: Policy Department for External Relations,Directorate General for External Policies of the Union, PE 702.574.
[5] Koruts, Uliana (2023)," Legal Aspects of Creating a Special International Tribunal for the crime of Russian Aggression against Ukraine", Political and Legal Studies,Vol.2(1).
[6] Marchuk, Iryna (2016), " Ukraine and the International Criminal Court: Implications of the Ad Hoc Jurisdiction Acceptance and Beyond", Vanderbit Journal of Transnational Law, Vol.49 (2).
[7] McDougall, Carrie (2023)," The imperative of Prosecuting Crimes of Aggression Committed against Ukraine", Journal of Conflict and Security Law, Vol.28 (2).
[8] Trahan, Jennifer (2023), " The Need for an International Tribunal on the Crime of Aggression Regarding the Situation in Ukraine", Fordham International Law, Vol.46(5).
[9] Ueki, Yasuhiro (2023), " Russia s Aggression against Ukraine and the Pursuit of Individual Criminal Responsibility", US-China Law Review, Vol.20(1).
[10] Williams, Paul R. and Carle Nicole (2023), " the War in Ukraine: A case study in Modern Atrocity Crimes Documentation", Case Western Reserve Journal of International Law, Vol.55(1).
[11] Kiladze, Giorgi (2023), " Political, Organization and Legal Challenges for the Creation of the International Tribunal for the Crime of Aggression against Ukraine", M.A Thesis, International and European Law Programme, Vilnius University Faculty of Law.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
جرایم تجاوزکارانه، دادگاه بین¬المللی ویژه، مشکلات مصونیت، دیوان بینالمللی کیفری، مشروعیت.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The Russian military invasion of Ukraine on 24 February 2022, which was clearly ordered by President Putin, meets the definition of a " crime of aggression". This article seeks to answer this question with a descriptive-analytical method: how can an ad hoc international tribunal be created to prosecute the crimes of aggression committed against Ukraine and be held President Putin responsible for the unwarranted and unjustified aggression? Also the paper analyses three main interconnected elements linked to the establishment and functioning of the tribunal: the legal basis for its creation; problems of immunity; and questions of enforcement and implementation of its decisions. Ultimately, taking into account legitimacy considerations which are of crucial importance in this case, evoke two possibilities. A first option would be to ground the tribunal s creation in Ukrainian domestic law and on its right to self-defence, which would open the door to prosecute foreign nationals for the crime of aggression, complementing it with an agreement with the United Nations or another (regional) organization. A second option, more legitimate as it would be based on the UN Charter, would be to interpret broadly existing legal mechanisms, especially the "Uniting for Peace" resolution. Given the UN Security Council s inability to discharge its duties due to the veto of one of its permanent members (Russia), the UN General Assembly could exceptionally defer the crime of aggression against Ukraine to the International Criminal Court. In both cases, however, it must be kept in mind that significant problems of legality remain.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Aggression crimes, Ad hoc international tribunal, Immunity problems, ICC, Legitimacy
- صفحات : 77-92
-
دانلود فایل
( 571.18 KB )