-
آرشیو :
نسخه تابستان 1404
-
کد پذیرش :
15419
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| رضا مهرآبادی، محمدرضا برکات، علی عربی آیسک
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مرگ یکی از مراحل مهم و سرنوشتساز در مسیر زندگی انسان است که بهعنوان نقطهی انتقال از جهان مادی به عالم آخرت شناخته میشود. بر اساس آموزههای اسلامی، کیفیت مرگ انسان با نوع زندگی و اعمال او ارتباط مستقیم دارد و تجربهی آن بسته به رفتارهای فردی، متفاوت خواهد بود. در باور اسلامی، مرگ پایان نیست، بلکه آغازی برای ورود به عرصهی قیامت و داوری الهی است. این پژوهش با هدف بررسی گروهبندی انسانها در روز قیامت و تبیین ویژگیهای هر گروه، به دنبال پاسخ به این پرسش است که انسانها در قیامت به چه دستههایی تقسیم میشوند و اوصاف هر دسته چیست. روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای است. در این راستا، آیات قرآن کریم و روایات معتبر مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که انسانها در روز قیامت به سه گروه اصلی تقسیم میشوند: ۱) اصحاب شمال، ۲) اصحاب یمین، و ۳) مخلَصین. هر یک از این گروهها دارای ویژگیهای خاصی هستند که جایگاه آنان را در عرصهی محشر تعیین میکند. این تقسیمبندی، تصویری روشن و دقیق از سرنوشت انسانها در آخرت ارائه میدهد و بر نقش تعیینکنندهی اعمال دنیوی در سرنوشت اخروی تأکید دارد.
-
لیست منابع :
[1] قرآن کریم، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی، قم: چاپخانه بزرگ قرآن کریم.
[2] ابن منظور محمد بن مكرم، لسان العرب، دار صادر - بيروت، چاپ سوم، 1414 ق.
[3] ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1408 هـ.ق)، روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن، مشهد: بنياد پژوهشهای اسلامى آستان قدس رضوى.
[4] آشتیانی، سید جلالالدین (1379)، کتاب معاد، تهران: امیرکبیر.
[5] آلوسى، سيد محمود (1415 هـ.ق)، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، بیروت: دارالكتب العلميه.
[6] بحرانی، هاشم بن سلیمان (1416 هـ.ق)، البرهان، تهران: بنياد بعثت.
[7] جوادی آملی، عبدالله. (1385). تفسیر موضوعی قرآن کریم. قم: نشر اسراء.
[8] حسينى همدانى نجفى، محمد (1363)، درخشان پرتوى از اصول كافى، قم: چاپخانه علميه قم.
[9] حويزى، عبد على بن جمعه (1415 هـ.ق)، نور الثقلين، قم: انتشارات اسماعيليان.
[10] راغب اصفهانی، حسین (1381)، مفردات الفاظ قران کریم، تهران: مرتضوی.
[11] زمخشرى، محمود (1407هـ.ق)، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، بیروت: دار الكتاب العربي.
[12] سیوطی، جلال الدین عبدالرحمن (1392)، اتقان فی علوم القرآن، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، تهران: امیر کبیر.
[13] سیوطی، جلال الدین عبدالرحمن، محلی، محمّدبن احمد (1416هـ.ق)، تفسير الجلالين، بیروت: مؤسسه النور للمطبوعات.
[14] شعرانی، میرزا ابوالحسن (1394)، نثر طوبی، تهران: اسلامیه.
[15] شهیدی، سیدجعفر (1378)، ترجمه نهج البلاغه، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهاردهم.
[16] شیخ صدوق، محمد بن بابویه (1363)، اسرارتوحید، مترجم: اردكانى، محمد على، تهران: علميه اسلاميه.
[17] شیخ صدوق، محمد قمی (1374)، خصال، تهران: کتاب چی.
[18] شيخ طوسى، محمّدبن حسن (1416هـ.ق)، امالی، قم: دارالثقافه.
[19] طباطبایی، محمد حسین، (1374)، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم: اسلامی.
[20] طبرسی، فضل بن حسن (1360)، ترجمه مجمعالبیان في تفسير القرآن، تهران: فراهانى.
[21] طبری، ابوجعفر (1412هـ.ق)، جامع البیان، بیروت: دارالکتب المعرفه.
[22] طريحى فخر الدين، مجمع البحرين، كتابفروشى مرتضوى - تهران، چاپ سوم، 1375 ش. مطهری، مرتضی. (1396). انسان و سرنوشت. تهران: انتشارات صدرا.
[23] طوسی، محمد بن حسن (بی تا)، تبیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: دارالتراث العربی.
[24] قرشی، سید علی اکبر (1376)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
[25] قمی، علی بن ابراهیم (1367)، تفسیر قمی، قم: دار الكتاب.
[26] کلینی، محمّدبن یعقوب (1405هـ.ق)، درخشان پرتوی از اصول کافی، قم: همدانی نجفی.
[27] كاشانى، ملا فتح الله (1336)، منهج الصادقین، تهران: کتابفروشی محمد حسن علمى.
[28] محسن زندی سید محمود موسوی (1396). «رویکرد وجودی نگر آیات و روایات در رابطه مرگاندیشی و سلامت روان علوم حدیث سال 22 تابستان 1396 شماره 2 (پیاپی 84).
[29] مکارم شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دار الكتب الإسلامية.
[30] نادری، عفیف احمد. (1402). «تأثیر اصلاح نگرش نسبت به مرگ در سلامت روانی از دیدگاه اسلام مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا، دوره2، شماره1،صفحات :30-37.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
قیامت، مرگ، اعمال انسان، تقسیم بندی انسانها، تفسیر قرآن.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Death marks a pivotal and transformative stage in the human journey, signifying the transition from the material world to the realm of the Hereafter. According to Islamic teachings, the nature of one's death is intrinsically linked to the quality of life and deeds performed, with individual experiences of death varying based on personal conduct. In Islamic belief, death is not an end but a gateway to the Day of Resurrection and divine judgment. This study aims to examine the categorization of human beings on the Day of Judgment and to elucidate the characteristics of each group. Employing a descriptive-analytical method grounded in library-based sources, the research analyzes relevant Qur'anic verses and authentic narrations. Findings reveal that humanity is divided into three primary groups on the Day of Resurrection: (1) the Companions of the Left, (2) the Companions of the Right, and (3) the Mukhlaseen (the purified ones). Each group possesses distinct attributes that determine their standing in the Hereafter. This classification offers a clear and precise portrayal of human destiny in the afterlife and underscores the decisive role of worldly actions in shaping one's eternal fate.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Resurrection; Death; Human Deeds; Human Categorization; Qur'anic Exegesis.
- صفحات : 27-38
-
دانلود فایل
( 570.51 KB )