-
آرشیو :
نسخه بهار 1404
-
کد پذیرش :
15406
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| حسین محمدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
آموزش زبان عربی در نظام آموزشی ایران یکی از مهمترین و در عین حال پیچیدهترین چالشهای آموزشی است که همواره مورد توجه پژوهشگران و معلمان بوده است. این مقاله با هدف شناسایی چالشهای عمدهای که در فرایند آموزش زبان عربی در مدارس ایران وجود دارد، به بررسی این مسائل پرداخته و راهکارهایی کاربردی و مؤثر برای بهبود وضعیت موجود ارائه میدهد. مشکلات اصلی در این زمینه شامل کمبود منابع آموزشی مدرن و متنوع، ضعف در تدریس مهارتهای چهارگانه زبان (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن)، عدم انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری زبان عربی و همچنین کمبود معلمان متخصص و آموزش دیده در این حوزه است. مقاله حاضر همچنین به تحلیل روشهای تدریس سنتی و عدم توجه به کاربرد عملی زبان عربی در زندگی روزمره پرداخته و به ارائه راهکارهای نوین و مبتنی بر پژوهش برای بهبود کیفیت آموزش این زبان میپردازد. در نهایت، این تحقیق بر لزوم بهکارگیری تکنیکهای تدریس تعاملی، پروژهمحور و ارتقاء مهارتهای حرفهای معلمان تأکید دارد و بر این باور است که چنین رویکردهایی میتواند تأثیر مثبتی در بهبود کیفیت یادگیری و انگیزه دانشآموزان در استفاده از زبان عربی داشته باشد.
-
لیست منابع :
[1] Al-Samarraie, H., & Saeed, N. M. (2018). The effectiveness of using educational technologies in language learning: A review of studies. Journal of Educational Technology & Society, 21(3), 92-106.
[2] Mourtada, H. (2016). Challenges in teaching Arabic as a second language: A review of strategies and approaches. Journal of Applied Linguistics, 12(2), 45-60.
[3] Sulaiman, R. (2017). The impact of interactive teaching methods on learning Arabic: A case study in secondary schools. International Journal of Arabic Language Studies, 9(4), 125-138.
[4] Yusof, N. M., & Ahmad, A. M. (2020). Overcoming challenges in teaching Arabic language skills: Innovative pedagogies and classroom strategies. Journal of Language Teaching and Research, 11(1), 45-59.
[5] Kassem, S. (2019). The role of multimedia in enhancing language learning outcomes: Focus on Arabic. International Journal of Educational Multimedia, 14(3), 88-100.
[6] Al-Dosari, A. (2017). Technology-enhanced language learning: Exploring the potential of mobile applications in Arabic language education. International Journal of Educational Technology, 5(2), 210-224.
[7] El-Baz, A. (2018). Teacher training programs in Arabic language education: Strategies for effective professional development. Educational Research Journal, 25(2), 57-71.
[8] Zaki, M. (2021). Challenges in Arabic language education in Iran: Current issues and solutions. Iranian Journal of Language Education, 34(1), 37-50.
[9] Saleh, R. H., & Ibrahim, M. (2020). Improving student motivation in learning Arabic: A review of contemporary methods. Journal of Language and Motivation, 12(4), 203-218.
[10] Al-Maliki, A. (2015). The role of cultural integration in language learning: Teaching Arabic as a second language. Global Journal of Language and Culture, 13(3), 100-115.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش زبان عربی، چالشهای آموزش زبان عربی، بهبود آموزش زبان، معلمان زبان عربی، مهارتهای زبانی، روشهای تدریس تعاملی، سیستم آموزشی ایران.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Teaching Arabic in the Iranian educational system is one of the most important and at the same time most complex educational challenges that has always attracted the attention of researchers and teachers. This article aims to identify the major challenges that exist in the process of teaching Arabic in Iranian schools, examines these issues and offers practical and effective solutions to improve the current situation. The main problems in this field include the lack of modern and diverse educational resources, the weakness in teaching the four language skills (listening, speaking, reading, writing), the lack of motivation and interest of students in learning Arabic, as well as the lack of specialized and trained teachers in this field. This article also analyzes traditional teaching methods and the lack of attention to the practical application of the Arabic language in everyday life, and presents new, research-based solutions to improve the quality of teaching this language. Finally, this research emphasizes the need to employ interactive, project-based teaching techniques and enhance teachers' professional skills, and believes that such approaches can have a positive impact on improving the quality of learning and students' motivation in using the Arabic language.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Arabic language teaching- Challenges of Arabic language teaching-Improving language teaching- Arabic language teachers- Language skills- Interactive teaching methods-Iranian educational system.
- صفحات : 28-34
-
دانلود فایل
( 418.12 KB )