-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403
-
کد پذیرش :
1435
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| راضیه رفیعی بلداجی، طیبه شریفی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف تحلیل تمیزی خودکارآمدی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای معلمان سبک تدریس اقتدار رسمی و تسهیلکننده شهرستان بروجن انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم دختر شهرستان بروجن در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها تعداد 227 نفر دانشآموز و 227 نفر معلم به صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس معلمان پرسشنامه مولفههای سبک تدریس اقتدار رسمی و تسهیلکننده (گراشا و ریچمن، 1996) و دانشآموزان پرسشنامههای خودکارآمدی اجتماعی (کنلی، 1989) و سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل تمایزات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات مولفههای خودکارآمدی اجتماعی بر اساس سبک تدریس اقتدار رسمی و سبک تدریس تسهیلکنند قابل تمیز است (001/>P). نتیجهگیری شد که سبکهای تدریس معلم میتواند باعث تمایز در ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان مانند خودکارآمدی اجتماعی شود.
-
لیست منابع :
[1] اسدی، انیتا؛ آقایی، اصغر.(1401). تاثیر بسته ی آموزشی نظریه ی انسان سالم بر خودکارآمدی و سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه. دوماهنامه علمی پژوهشی طلوع بهداشت یزد، سال21، شماره4.
[2] ایری، صفیه؛ باقرپور، معصومه.(1399).تاثیر آموزش حل مساله مبتنی بر معنویت بر کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 28، شماره48، ص125-145.
[3] اسلامیان، حسن؛ زارع، یحیی.(1398). رابطه بین سطح هوش اخلاقی و سبک های تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، سال 6، شماره2،ص10-24.
[4] ایوبی، مجید؛ پناهی شهری،محمود.(1395). ارتباط سبک تدریس معلمان با فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ششم ابتدایی. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره11، ص121-136.
[5] باقریان، شعبانعلی؛ نادری، حبیب اله؛ اصغری گنجی، عسگری.(1398). اثربخشی آموزش سبک های شناختی و فراشناختی بر یادگیری، خودکارآمدی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشجویان. نشریه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی. دوره 12، شماره 5.
[6] بخشی، رقیه؛ صدیقی ارفعی، فریبرز.(1400). اثربخشی آموزش هوش هیجانی با میانجی گری خودکارآمدی اجتماعی بر اضطراب اجتماعی و کمال گرایی دانش آموزان دختر. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره18، شماره43، ص 17-35.
[7] پوراسد، زهرا.(1391). بررسی رابطه سبک های مدیریتی( وظیفه مدار و رابطه مدار) مدیران با خلاقیت و خودکارآمدی معلمان زن مدارس ابتدایی شهرستان رشت از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 90-91. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
[8] جنگ خواه حبشی، فریبا.(1401). بررسی ارتباط سبک تدریس معلمان با هوش اجتماعی و خودکارآمدی دانش آموزان مدارس دولتی مقطع ابتدائی شهر سلماس.هفتمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
[9] جعفریان، وحیده؛ محمودی، فیروز.(1398). پدیدار شناسی تجارب معلمان راهنمایی کارورزی از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی. فصلنامه علمی پژوهش تدریس پژوهی، سال7، شماره2، ص 54-69.
[10] حلاجی، محسن؛ صدیقی تهرانی، ژابیز.(1399). تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی تیم ملی رزمی کاران زن. فصلنامه پژوهش در آموزش علوم ورزشی، شماره1.
[11] حسن زاده، حبیب الله؛ بهرامی رضایی، مژده؛ پولادی، آرش؛ حسن زاده، عبداالله (1392). بررسی وضعیت سبک های تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دروس تئوری در سال تحصیلی 89-90، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی کردستان، (18)،77-71.
[12] خانخانی زاده، هنگامه؛ باقری، سحر (1391). اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری، مجله ناتوانی های یادگیری، 2(1).
[13] خسروی، رحمت اله؛ جهانگیری، محمد.(1398). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال10، شماره 19، ص65-87.
[14] خدری خان آبادی، عبدالرضا؛ پورشافعی، هادی.(1392). رابطه مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش آموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره119.
[15] رزم آرا، علی؛ مومنی مهموئی، حسین.(1394). رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با سبک تدریس معلمان دوره ابتدایی. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی.
[16] رضائی، لیلا؛ مصطفایی، علی؛ خانجانی، زینب (1393) بررسی مقایسه ای تحول اخلاقی، نوع دوستی و خودکار آمدی اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دبیرستان های شهر ارومیه در سال تحصیلی 91-90، مجله آموزش و ارزشیابی، 7(25)، 29-41.
[17] زارع، حسین؛ قربانی، سارا.(1400). بررسی تاثیر ادراک خطر، خودکارآمدی و حل مسئله اجتماعی بررفتارهای یاری رسان با توجه به نقش میانجی گر هوش اجتماعی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، شماره 43.
[18] سیگارچی، ریحانه؛ ابوالقاسمی، شهنام؛ تیزدست، طاهر؛ رحمانی، محمد علی.(1400).ارائه مدل پرخاشگری براساس هوش هیجانی، تنظیم هیجان، مهارتهای ارتباطی، خودکارآمدی و عملکرد والدین با میانجیگری سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا در نوجوانان دختر دوره متوسطه دوم. مجله مطالعات ناتوانی، دوره 11، شماره 1.
[19] شعبانی، حسن.(1398). مهارت های آموزشی و پرورشی( روشها و فنون تدریس) ،جلد اول، چاپ سی و سوم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها( سمت).
[20] شکورنیا، عبدالحسین؛ الهام پور، حسین؛ اورکی کوه شور، مجتبی؛ ایزدپناه، شبنم.(1401). بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی با سبک تدریس اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دوره14، شماره1.
[21] صالحی مبارکه، زهرا.(1397). بررسی عوامل موثر در بهبود اداره کلاس درس. مجله نخبگان علوم و مهندسی، جلد3، شماره4.
[22] عزیزی نژاد، بهاره.، غفار شجاع، نازیلا.، حیدری بی صفر، حقیقت.، جناآبادی، حسین. (1394). رابطه بین سبکهای تدریس اعضای هیات علمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی، دو ماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 8(1)، 22-17.
[23] قلعه سری، بیتا.(1393).بررسی رابطه شیوه های مدیریت کلاس با یادگیری خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر گلوگاه در سال تحصیلی 92-93. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
[24] کیخا، اسماء؛ مرزیه، افسانه؛ جناآبادی، حسین.(1397). رابطه سبک تدریس معلم با انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش های آموزش و یادگیری، سال15، شماره2،ص48-37.
[25] میر رستمی، سید عاطفه.(1399). رابطه سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی مقطع چهارم شهرستان بهشهر. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، دوره 6، شماره 90.
[26] ناصری، فاطمه؛ آرمند، محمد.(1401). تاثیر الگوی تدریس تعاملی آموزش الکترونیک بر خودکارآمدی تحصیلی و مهارت اجتماعی دانش آموزان دختر ابتدایی. دو فصلنامه علمی روانشناسی فرهنگی، شماره2، ص225-244.
[27] Schukajlow, S., Leiss, D., Pekrun, R., Blum, W., Muller, M., Messner, R (2012). Teaching methods for modelling problems and students’ task specific enjoyment, value, interest and self-efficacy expectations. Educational studies in mathematics,79,215-237.
[28] Andres, H. (2020). The role of active teaching, academic self-efficacy, and learning behaviors in student performance. Journal of International Education in Business,13(2),221-238.
[29] Grasha, A. F. (1996). Teaching with style: The integration of teaching and learning style in the classroom. Essays on Teaching Excellence, 7(5), 1995-96.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
خودکارآمدی اجتماعی، سازگاری اجتماعی، تدریس اقتدار رسمی، تدریس تسهیلکننده
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was carried out with the aim of analyzing the purity of social self-efficacy and social adaptation of female students of the second year of high school with teachers who have formal authority teaching style and facilitator in Borujen city. The statistical population of the research included all secondary school girls of Borujen city in the academic year of 1402-1401, from which 227 students and 227 teachers were selected as available. Then the teachers completed the questionnaire of the components of the formal and facilitating authority teaching style (Grasha and Richman, 1996) and the students completed the questionnaires of social self-efficacy (Kenley, 1989) and social adjustment (Sinha and Sig, 1993). Data were analyzed by using discriminant analysis. the results showed that the average scores of self-efficacy components can be distinguished based on formal authority teaching style and facilitator teaching style (P/>001). It was concluded that teacher's teaching styles can differentiate some psychological characteristics of students such as social self-efficacy.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Social Self-Efficacy, Social Adaptation, Formal Authority Teaching, Facilitating Teaching
- صفحات : 1-11
-
دانلود فایل
( 862.31 KB )