-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402
-
کد پذیرش :
1410
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| علی رنجبران کندجانی، داود رنجبران کندجانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در شریعت اسلام خوردن گوشت حیوانات حلال گوشت در صورتی جایز است که طبق دستور اسلام ذبح شده باشد، یکی از این دستورات مربوط به جنس آلت ذبح است که حتما باید از آهن باشد یا با هر فلز تیز و برنده نیز ذبح شرعی حاصل میگردد. در ارتباط با جنس آلت ذبح برخی محققان متاخر میفرمایند که جنس آلت ذبح موضوعیتی در ذبح و تذکیهی حیوان ندارد و با هر وسیلهی سخت(فلزی) و تیز میتوان ذبح صورت گیرد. ولی از طرف دیگر اجماع منقول داریم که فقهای شیعه آهنی بودن آلت ذبح را از شرایط تذکیه دانستهاند. در این مقاله برآن هستیم تا با بررسی ادلهی طرفین، بیان کنیم که آیا حدید بودن شرط است یا خیر؟ در صورت اشتراط حدید بودن آلت ذبح منظور از حدید چیست؟ همچنین درصدد رفع تعارض بین اجماع منقول علمای شیعه که حدید بودن را شرط میدانند و قول متاخرین که قائل به عدم اشتراط هستند را برطرف کنیم.
-
لیست منابع :
[1] قرآن کریم
[2] ابن منظور، محمد بن مکرم(1388ق)، لسان العرب، بیروت:دار صادر و دار.
[3] اردبیلی، احمد بن محمد(بی تا). مجمع الفائده و البرهان. قم:موسسه النشر الاسلامی.
[4] احمد بن فارس(1404ق)، معجم مقاییس اللغه، قم:مکتب الاعلام الاسلامی.
[5] ایروانی، باقر(1385ش)، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی، قم: موسسه الفقه للطباعه و النشر.
[6] بهجت، محمدتقی(1386ش)، توضیح المسائل، قم:دفتر آیت الله العظمی محمدتقی بهجت.
[7] ترمذی، محمد بن عیسی(1419ق)، الجامع الصحیح و هو سنن الترمذی، قاهره:دارالحدیث.
[8] تیمی، یحیی بن سعید(1425ق)، تفسیر یحیی بن سعید التیمی البصری القیروانی، بیروت:دارالکتب العلمیه.
[9] جناتی، محمد ابراهیم(1386ش)، تطور اجتهاد در حوزه استنباط، تهران:امیر کبیر.
[10] حر عاملی، محمد بن حسن(1416ق)، تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، قم:موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
[11] راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412ق)، مفردات الفاظ القرآن، دمشق: دارالقلم- الدار الشامیه.
[12] زارعی سبزواری، عباسعلی(1430ق)، القواعد الفقهیه فی فقه الامامیه، قم :موسسه النشر الاسلامی.
[13] شبیری زنجانی، موسی(1388ش)، توضیح المسائل، قم:سلسبیل.
[14] طباطبایی، سید علی(1418ق)، ریاض المسائل، قم:موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
[15] طبری، محمد بن جریر(1412ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت:دارالمعرفه.
[16] عابدینی، احمد(1380ش)، ابزار سر بریدن چهارپایان، آهن یا .....، کاوشی نو در فقه اسلامی، شماره 29 و 30، صص337_384.
[17] عاملی، زین الدین بن علی(1413ق)، مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، قم: موسسه المعارف الاسلامیه.
[18] فاضل هندی، محمد بن حسن(1416ق)، کشف اللثام عن قواعد الاحکام، قم: موسسه النشر الاسلامی.
[19] مظاهری، حسین(1389ش)، توضیح المسائل، اصفهان:موسسه فرهنگی مطلعاتی الزهرا(س).
[20] نراقی، احمد بن محمد مهدی(1415ق). مستند الشیعه فی احکام الشریعه، قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
[21] نجفی، محمد حسن(بی تا). جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
[22] هاشمی شاهرودی، سید محمود(1417)، مقالات فقهیه. بیروت: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه.
[23] Ardabili, Ahmad bin Mohammad (Beta). Assembly of Al-Faidah and Al-Barhan. Qom: Al-Nashar al-Islami Institute(in Arabic).
[24] Abedini, Ahmad (2010), the tool for cutting off the head of cattle, iron or ...., a new exploration in Islamic jurisprudence, numbers 29 and 30, pp. 337-384(in Persian).
[25] Ameli, Zain al-Din bin Ali (1413 A.H.), Masalak al-Afham al-Tankih Shar'e al-Islam, Qom: Al-Ma'arif al-Islamiya Institute(in Arabic).
[26] Ahmad Ibn Faris (1404 A.H.), Ma'jam Maqays al-Lagheh, Qom: School of Al-Alam al-Islami(in Arabic).
[27] Behjat, Mohammad Taqi (1386), Taqf al-Masal, Qom: Office of Ayatollah Grand Ayatollah Mohammad Taqi Behjat(in Persian).
[28] Fazel Handi, Muhammad bin Hassan (1416 AH), Kashf al-Latham on the rules of al-Ahkam, Qom: Al-Nashar al-Islami Institute(in Arabic).
[29] Har Ameli, Muhammad bin Hassan (1416 AH), Tafsil al-Wasal al-Shi'a until Tahsil al-Sharia' issues, Qom: Al-Al-Bayt Lahia al-Tarath Institute(in Arabic).
[30] Hashemi Shahroudi, Seyyed Mahmoud (1417), jurisprudential articles. Beirut: Al-Ghadir Center for Islamic Studies(in Arabic).
[31] Ibn Manzoor, Muhammad Ibn Makram (1388 AH), Lasan al-Arab, Beirut: Dar Sadhir and Dar(in Arabic).
[32] Irvani, Baqer (1385), introductory courses in jurisprudence, Qom: Institute of Jurisprudence for Printing and Publishing(in Arabic).
[33] Jannati, Mohammad Ebrahim (2006), The Development of Ijtihad in the Field of Inference, Tehran: Amir Kabir(in persian).
[34] Mazaheri, Hossein (1389), Taqf al-Masal, Isfahan: Al-Zahra Cultural Institute of Information(in persian).
[35] Naraghi, Ahmad bin Muhammad Mahdi (1415 AH). Al-Shi'a Documentary in the Laws of the Sharia, Qom: Al-Al-Bayt Lahiya Al-Tarath Institute(in Arabic).
[36] Najafi, Mohammad Hassan (B.T.A.). Jawaharlal Kalam in the explanation of the laws of Islam. Beirut: The Revival of Arab Heritage(in Arabic).
[37] Ragheb Esfahani, Hossein bin Muhammad (1412 AH), The Words of the Qur'an, Damascus: Dar al-Qalam- Al-Dar al-Shamiya(in Arabic).
[38] Shabiri Zanjani, Musa (1388), Taqf al-Masal, Qom: Salisbil(in persian).
[39] Tirmidhi, Muhammad Ibn Isa (1419 AH), al-Jamae al-Sahih and Hu Sunan al-Tirmidhi, Cairo: Dar al-Hadith(in Arabic).
[40] Timi, Yahya bin Saeed (1425 AH), Tafsir Yahya bin Saeed al-Taimi al-Basri al-Qirwani, Beirut: Dar al-Kitab al-Alamiya(in Arabic).
[41] Tabatabaei, Seyyed Ali (1418 AH), Riaz al-Masal, Qom: Al-Al-Bait Lahiya al-Trath Institute(in Arabic).
[42] Tabari, Muhammad bin Jarir (1412 AH), Jami al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an, Beirut: Dar al-Marafa(in Arabic).
[43] Zarei Sabzevari, Abbas Ali (1430 A.H.), Al-Qasear Al-Fiqhiyyah fi fiqh al-Umamiyah, Qom: Al-Nashar al-Islami Institute(in Arabic).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آهن، حدید، آلتِتیز، ابزارسر بریدن، چاقو.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
In Islamic Sharia, it is permissible to eat the meat of halal animals if it has been slaughtered according to Islamic orders. One of these orders is related to the type of slaughtering tool, which must be made of iron or any sharp metal. Regarding the type of slaughtering tool, some recent researchers say that the type of slaughtering tool has no relevance in animal slaughtering and slaughtering, and slaughtering can be done with any hard (metal) and sharp tool. But on the other hand, we have a consensus that the Shia jurists have considered the metal of the slaughtering tool as one of the conditions of tazkiyah. In this article, we intend to state whether being Hadid is a condition or not by examining the arguments of the parties. If it is required that Hadid is a slaughtering tool, what is meant by Hadid? Also, we are trying to resolve the conflict between the consensus of the Shia scholars who consider it a condition to be Hadid and the opinion of the late scholars who believe that there is no condition.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Iron, Steel, Sharp Instrument, Cutting Tool, Knife.
- صفحات : 75-81
-
دانلود فایل
( 721.54 KB )