-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
1397
-
موضوع :
فلسفه
-
نویسنده/گان :
| لیلا اخوان ملایری، جمیله اخوان ملایری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از این پژوهش بررسی تطبيقی آراء تربيتی ارسطو و ابن خلدون در خصوص مفهوم تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت، مواد و محتوای دروس و روش و برنامه آموزشی و بیان نقاط اشتراک و افتراق نظرات آنان بود. از یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که ارسطو نگاهی فلسفی و عقل گرایانه و ابن خلدون نگاهی جامعه شناسانه با رویکردی مذهبی به ارکان تربیت داشته-اند. این دو اندیشمند جز در موارد ذیل، در بقیه موارد در زمینه ی ارکان تربیت اتفاق و تشابه نظر جمعی نداشتند: هردو ضمن آنکه تعلیم و تربیت را وظیفه دولت و آرمان جامعه می دانند از آن به عنوان فنی که طفل را برای کسب فضیلت مدنی آماده می کند یاد می کنند که اهداف آن را تربیت اخلاقی، شکوفایی عقل و ادراکات، ساختن جامعه سالم ،پرورش بعد جسمانی، رسیدن به سعادت و پرورش بعد اجتماعی می دانند در مورد برنامه و روش اظهار می دارند که روش باید مبتنی بر فهم و درک، فعالیت و رغبت دانش آموز، به شکل گروهی، با تقلید از بزرگسالان، تشویق، بحث آزاد، تدریجی و متضمن تفکر منطقی باشد. هر دو به کلیت دانش معتقدند و هرگونه علمی را در شکل دادن اندیشه سهیم می دانند این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و روش استفاده شده، روش بردی است که شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه می باشد. بر اساس یافته های تحقیق می توان از آراء ارزشمند این دو متفکر در جهت ایجاد تغییرات سودمند در نظام آموزشی بهره گرفت.
-
لیست منابع :
[1] ابن خلدون، عبدالرحمن، 1362، مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، 2 جلد، نشر علمی و فرهنگی.
[2] اولیچ، رابرت، 1977، مربیان بزرگ، ترجمه علی شریعتمداری، 1390، نشر سمت.
[3] اوزمن، هوارد. ا، کراور، سموئل. ام، 1379، مبانی فلسفی تعلیم و تربیت، مترجمان غلامرضا متقی فر و... ، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
[4] بهشتی، محمد، فقیهی، علی نقی، ابو جعفری، مهدی، 1388، آراءدانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت، نشر سمت.
[5] شریعتمداری، علی، 1386، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، انتشارات امیر کبیر.
[6] کاردان، علیمحمد، 1387، سیر آراء تربیتی در غرب، نشر سمت.
[7] کاردان، علیمحمد، 1392 و دیگران، درآمدی برتعلیم و تربیت اسلامی (1) فلسفه تعلیم و تربیت، نشر سمت.
[8] گوتک، جرالد. ال، 1935، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمد جعفر پاک سرشت، 1393، نشر سمت.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ارسطو، ابن خلدون، مفهوم تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت، مواد و محتوای دروس و روش و برنامه آموزشی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study was to compare the training ideas of Aristotle and Ibn Khaldun on the concept of education, educational objectives, methods and course content and methods of training and expression of their opinions and differences. The research findings can be concluded that Aristotle a rationalist philosophical glance and Ibn Khaldun has a sociological with religious approach to pillars education. The scholars in the following cases were similar, in other cases, were different: While both know education as a government duty and the ideals of community to learn it as technique that ready child for attainment civic virtue, Which known the moral training, wisdom and understanding prosperity, build healthy communities, physical fostering, and social development as its aims. About program and method suggest that the method should be based on understanding, students activity and interest, as a group, by imitating from adults, encourage, debate, gradual and involves rational thinking. Both believe in the universality of knowledge, Any science are shared in shaping the ideas, This cross-sectional study was Descriptive-Analysis and the Brredy method was used, that Include description, interpretation, Proximity and comparison. The research findings will be utilized both valuable thoughtful ideas to make beneficial changes in the educational system.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Aristotle, Ibn Khaldun, the concept of education, educational objectives, material and methods, and training courses
- صفحات : 1-17
-
دانلود فایل
( 1.12 MB )