-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402
-
کد پذیرش :
1399
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
راحله چلبی، علی وکیلی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
نظام های آموزشی در هر جامعه ای وظیفه دارند تا نیروی متخصص برای رشد اقتصادی جامعه را تربیت و روانه بازار کار و جامعه کنند. دولت ها مخصوصا در کشورهایی که اقتصاد دولتی دارند، در دو نقش بر بازار کار تاثیرگذارند. یک، قانون گذاری و تامین بودجه مورد نیاز این بخش و دیگری، مصرف کننده. در واقع دانشگاه کارخانه ای است که دولت هم مواد اولیه و سرمایه ی آن را تامین می کند و هم از محصول آن، که نیروی متخصص است استفاده می کند. اما به نظر می رسد علاوه بر تخصص و توانایی های فردی نیاز است که فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده، از خصوصیات اخلاقی نیز بهره مند باشد تا بتواند بر اساس آموزه¬های اخلاقی خود، علاوه بر تخصص، در تعامل با جامعه، محیط کار و خانواده رفتاری مناسب از خود بروز دهد. اهمیت تربیت افراد اخلاقی از آنجا ناشی می¬شود که باعث کاهش تعارضات داخلی، فساد های مالی و اخلاقی و همچنین افزایش امنیت روانی و نشاط می شود. بنابراین نیاز است تا با رویکری جامع، برای اخلاقی کردن دانشگاه چه توسط دولت و چه مدیریت دانشگاه، استراتژی هایی تدوین و به کار گرفته¬شود. اما داشتن استراتژی و ارایه دستورالعمل های اخلاقی به تنهایی باعث اخلاق¬مدار شدن نظام آموزش نخواهد شد تا زمانی که اخلاق به منش و رفتار درونی افراد تبدیل شود. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از آراء و نظریات ملاصدرا که می-توان او را در گروه فیسلوفان اخلاق فضیلت جای داد، راهکاری برای نهادینه کردن فعل اخلاقی پیشنهاد می شود.
-
لیست منابع :
[1] آرین پور، مهلا. محرابی، ناهید. (۱۳۹۵). الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه ای در نظام آموزش عالی. فصل نامه اخلاق در علوم و فناوری، سال یازدهم، شماره ۴: 1-7
[2] ابن عربی، محمد ابن علی. (1388). تهذیب الاخلاق. جامی، تهران.
[3] اردلان، محمدرضا. (۱۳۹۸). رابطه بین فلسفه اخلاقی و آمادگی برای تغییر با نقش میانجی مسئولیت اخلاقی، اخلاق در علوم انسانی و فناوری، سال چهارم شماره ۱: ۴۳-۴۹
[4] ارسطو. (۱۳۷۸). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه محمدحسن لطفی، طرح نو، تهران.
[5] افلاطون. (۱۳۴۸). دوره کامل آثار افلاطون، ترجمه محمد حسن لطفی، ج ۴، خوارزمی، تهران.
[6] برادران حقیر، مریم. نورشاهی. نسرین. روشن، احمدرضا. (۱۳۹۹). مفهوم¬سازی مسئولیت اجتماعی دانشگاه در ایران، فصل¬نامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، دوره ۲۵، شماره ۳: ۱-۲۶
[7] پینکافس، ادموند. (۱۳۸۳). از مساله محوری تا فضیلت گرایی، ترجمه و تعلیقات حسنی و علی پور، دفتر نشر معارف، تهران.
[8] حساس یگانه، یحیی. برزگر، قدرت اله. (۱۳۹۱). مسئولیت اجتماعی شرکت ها، سیرتکامل مفاهیم و تعاریف، نشریه حسابدار رسمی، شماره ۲۹: ۲۲-۳۱
[9] خامنه اي، سيد محمـد (1387 ) حكمت متعاليـه و انسـان. بنيـاد حكمـت اسلامي صدرا، تهران.
[10] شاین، ادگار. (۱۳۹۶). فرهنگ سازمانی، مترجم محمد ابراهیم محجوب، فرا، تهران.
[11] صفار حیدری، حجت. (۱۳۸۹). زوال کارکردهای اخلاقی دانشگاه در عصر سیطره سرمایه¬داری پیشرفته، راهبرد فرهنگ، شماره ۹و۸: ۱۴۹-۱۷۲
[12] عزیزی، نعمت اله. (۱۳۸۹). اخلاق حرفه¬ای در آموزش، راهبرد فرهنگ، شماره ۸و۹:
[13] مسکویه، ابوعلی. (۱۳۷۵). کیمیای سعادت. مترجم طهاره العراق، نقطه، تهران.
[14] مسعودی، جهانگیر. لعل صاحبی، طوبی. (1396). اخلاق وجودی ملاصدرا و لوازم آن، فصلنامه علمی-پژوهشی آیین حکمت، شماره 31: 139-157
[15] مصلی نژاد، عباس. (۱۳۹۱). سیاست گذاری اقتصادی و مسئولیت اجتماعی دولت، فصل¬نامه سیاست، دوره ۴۲، شماره ۱: ۳۱۱-۳۳۱
[16] صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم. (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. ج: 4، 7 و 9. دار الاحیا التراث العربیه، بیروت.
[17] ------------ (1354). المبداء و المعاد. تصحیح جلال الدین آشتیانی. انجمن حکمت و فلسفه، تهران.
[18] نظام نامه اخلاق آموزشی (۱۳۹۹). معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مشاوره انجمن علمی اخلاق کاربردی ایران.
[19] یحیی پور، امید. (1389). اصول اخلاقی برای مراکز علمی و دانشگاهی، نشریه پژوهشنامه، شماره 63: 139-146
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اخلاق حرفه ای، اخلاق فضیلت، مسئولیت اخلاقی، مسئولیت اجتماعی، دانشگاه اخلاق مدار، ملاصدرا.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Educational systems in any society have the responsibility to educate and prepare a skilled workforce for the economic growth of the community and its integration into the labor market and society. Governments, especially in countries with a public economy, have a significant influence on two aspects of the labor market. First, they legislate and provide the necessary budget for this sector, and second, they act as consumers. In essence, the university is a factory that the government both supplies with raw materials and capital and utilizes its product, which is the skilled workforce. However, it seems that in addition to individual expertise and abilities, individuals graduating from universities need to possess ethical qualities to effectively interact with society, the workplace, and their families based on their ethical principles, in addition to their expertise. The importance of nurturing ethical individuals arises from its potential to reduce internal conflicts, financial and moral corruption, and increase mental well-being and happiness. Therefore, it is necessary to formulate and implement strategies for ethics education in universities, both by the government and university management, through a comprehensive approach. However, having a strategy and providing ethical guidelines alone will not make the educational system ethical until ethics become ingrained in the character and inner behavior of individuals. In this article, a descriptive-analytical method is used, and solutions for institutionalizing ethical behavior are proposed based on the views and theories of Mulla Sadra, who is considered a prominent figure in the group of virtue ethicists.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
professional ethics, virtue ethics, moral responsibility, social responsibility, Ethical University, Mulla Sadra
- صفحات : 12-20
-
دانلود فایل
( 825.74 KB )