-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402
-
کد پذیرش :
1396
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سجاد رضائی آلی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در برنامه ریزی درسی جمهوری اسلامی ایران درس زبان و ادبیات فارسی و کتب آن به عنوان وسیله ای حیاتی برای انتقال زبان رسمی، ملی، میهنی کشور محسوب می شود. از سویی دیگر درس زبان و ادبیات فارسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در دوره متوسطه دوم همواره یکی از دروس اصلی و مهم در همه رشته ها به حساب می آید. بر این اساس امروزه یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش و پروش فراگیران است. طبق بررسی های انجام شده، می توانیم دریابیم که کیفیت آموزشی از سطح مطلوب و آرمانی برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلایل آن می تواند عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس در زبان و ادبیات فارسی باشد. پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید. امروزه هر فرد ناچار است از یافته های علوم مختف از قبیل: روانشناسی، فناوری و سایر دانش های مربوط به انسان برای تعالی و کمال بخشیدن خود استفاده کند. معلم درس زبان و ادبیات فارسی باید با سبک ها و شیوه های مختلف تدریس آشنا باشد و باید بداند در کدامین موقعیت آموزشی از کدامین روش تدریس استفاده نماید. بنابراین هدف ما در پژوهش حاضر طرح همین سبک های مختلف و نوین متناسب با درس زبان و ادبیات فارسی خواهد بود؛ از آن جا که روش ما در این مقاله به ضورت توصیفی – تحلیلی است با مراجعه به منابع و کتب کتابخانه به مطالعاتی که در ادامه بیان می شود دست یافتیم. آنچه دراین مقاله خواهد آمد، نگاهی است کوتاه و گذرا به روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی و نقد آن و سپس نتیجه گیری به عمل آمده و در پایان پیشنهاداتی ارائه می شود.
-
لیست منابع :
[1] آقازاده، محرم(1386). راهنمای روش های نوین تدریس بر پایه پژوهش های مغز محوری، تهران: آییژ.
[2] احمدیان، محمد. (1378). راهنمای کاربردی روش های نوین تدریس، چاپ اول، تهران: آینه.
[3] حسینی، سهیلا، رضی، احمد. (1393). شیوه ها و روش های تدریس نوین و فناوری های جدید در آموزش زبان فارسی در دانشگاه¬ها، نخستین همایش آموزش زبان فارسی.
[4] دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی.(1391). ادبیّات فارسی3 سال سوم آموزش متوسطه؛ رشته ادبیات و علوم انسانی- معارف اسلامی، تهران: چاپ و نشر کتاب های درسی.
[5] ذوالفقاری، حسن (1381). راهنمای تدریس کد 51، تهران: اداره کل چاپ وتوزیع کتاب های درسی.
[6] رستگار، طاهره، ملکان، مجید.(1397). آشنایی با یادگیری از طریق همیاری، چاپ سیزدهم، تهران: نشر نی.
[7] سیف، علی اکبر. (1400). روانشناسی پرورشی نوین، چاپ هفتم، تهران: انتشارات دوران.
[8] شعبانی، حسن. (1390). مهارت های آموزشی وپرورشی، جلد اول، تهران: انتشارات سمت.
[9] محمدی، باغملایی، حیدر .(1395). طراحی تدریس برای یادگیری (راهبردها، روش ها و فنون تدریس)، تهران: رشد.
[10] عالی زاده مرشت، محمد،رضوانیان، قدسیه، جعفری، سمانه.(1399). تحلیل انتقادی صورت و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره دوم متوسطه، پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 20(4)، 355-374.
[11] فرخنده کلات، علی.(1393). ارزیابی کتاب درسی فارسی 3. همایش آموزش زبان و ادبیات فارسی، دوره 1.
[12] عباسی، محمدرضا.(1379)، عناصر ساختاری روش حل مسئله، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره5.
[13] ملکی، حسن. (1398). مبانی برنامه ریزی درسی آموزش متوسطه، تهران: انتشارات سمت.
[14] قربانی، قربانعلی.(1382). آموزش راههای یادگیری، تهران: نشر دانشجو.
[15] کریم زاده، نازنین. (1388). بررسی تاثیر اینترنت بر رشد مهارتهای اجتماعی، دوره ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
[16] فیورلا، لوگان، ای.میر، ریچارد. (1400). یادگیری زایا. سعیدی، علی، اقتصاد رودی، احمدرضا. تهران: انتشارات دوران.
[17] قاسم پور مقدّم، حسین و دیگران.(1396). راهنمای معلم فارسی1پایه دهم دوره دوّم متوسّطه؛ تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی.
[18] قاسم پور مقدّم، حسین و دیگران. (1396). راهنمای معلّم فارسی2پایه دهم دوره دوّم متوسّطه؛ تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سبک های تدریس، زبان و ادبیات فارسی، برنامه درسی، معلم، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
In the curriculum of the Islamic Republic of Iran, the lesson of Persian language and literature and its books are considered as a vital means of transmitting the official, national and patriotic language of the country. On the other hand, the Persian language and literature course for the 10th, 11th and 12th grades in the second secondary school is always considered one of the main and important courses in all fields. Based on this, today, one of the most important and basic problems in the education system, especially in our country, is the failure to use new teaching methods in the education and training of students. According to the surveys, we can find that the quality of education is not at the desired and ideal level and students do not show much interest in studying. One of the reasons can be teachers' lack of familiarity with new teaching methods in Persian language and literature. The increasing progress of various sciences and researches in various fields indicates that human information increases day by day and new materials are obtained. Today, every person has to use the findings of different sciences such as: psychology, technology and other human-related knowledge to improve and perfect himself. A teacher of Persian language and literature should be familiar with different teaching styles and methods and should know which teaching method to use in which educational situation. Therefore, our goal in the current research will be to design these different and new styles suitable for Persian language and literature lessons; Since our method in this article is necessarily descriptive-analytical, by referring to the sources and books of the library, we reached the studies that are described below. What will come in this article is a short and brief look at the new teaching methods in Persian literature and its criticism, then conclusions are made and at the end some suggestions are presented.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
teaching styles, Persian language and literature, curriculum, teacher, students
- صفحات : 1-11
-
دانلود فایل
( 942.85 KB )