-
آرشیو :
نسخه بهار 1402
-
کد پذیرش :
1357
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| نرجس مهرسرشت
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف کلی تحقیق، شناسایی مؤلفههای مدیریت استعداد در مدارس ابتدایی با استفاده از نظام ارزشیابی توصیفی (مورد مطالعه مدارس ابتدایی شهرستان مهران) میباشد. در اين تحقيق جامعه آماري شامل دو بخش است بخش کیفی که شامل 20 نفر از كارشناسان آموزش و پرورش شهرستان مهران و مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مهران است و بخش کمی که شامل تمامی مدیران و معلمان آشنا به مدیریت استعداد و نظارم ارزشیابی توصیفی مدارس ابتدایی شهرستان مهران میباشد. که تعداد آنها 160 نفر میباشند. در این پژوهش نمونهگیری انجام نگرفته است و از روش سرشماری استفاده شده است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و ازنقطه نظر چگونگی جمع آوري اطلاعات، از نوع تحقیقات آمیخته (کمی-کیفی) میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که از روایی صوری برخوردار است و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریبکرونباخ آلفا برای پرسشنامه (88/0) محاسبه گردید، که این ضریب از نظر آماری قابل قبول میباشد و دلالت بر پایائی پرسشنامه دارد. برای آزمون فرضیهها در این پژوهش، از نرم افزار نرمافزار spss نسخه 22 استفاده شده است. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش را آزمون کلموگروف-اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن دادهها و آزمون t تک نمونه¬ای به منظور بررسی فرضیهها و ضمناً از آزمون فریدمن جهت رتبهبندي متغيرها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که عوامل ساختاری، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی، عوامل آموزشی، عوامل انسانی، عوامل فنی و عوامل رفتاری از نظر پاسخدهندگان از جمله شاخصهای مدل مدیریت استعداد در مدارس ابتدایی با استفاده از نظام ارزشیابی در مدارس ابتدایی شهرستان مهران میباشند. همچنین نتایج نشان میدهدکه عوامل رفتاری با میانگین رتبه 22/2 کمترین تأثیر و عوامل فنی با میانگین رتبه 13/4 بیشترین تأثیر در مدیریت استعداد در مدارس ابتدایی با استفاده از نظام ارزشیابی در مدارس ابتدایی شهرستان مهران مؤثر هستند.
-
لیست منابع :
[1] آذر، عادل. و مومني، سفور. 1380. آمار و كاربرد آن در مديريت، جلد دوم. تهران: سمت.
[2] بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازي، روش هاي تحقيق در علوم رفتار -انتشارات آگاه -1386
[3] پوراشرف، یاساناله؛ نوری، زیبا؛ طولابی، زینب (1390)، روشهای تحقیق کمی، کیفی و آمیخته، : 300.72سال چاپ: 1392نوبت چاپ: 1تعداد صفحات: 392قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز) شابک 10 رقمی: 6006184079شابک 13 رقمی: 9786006184074کد کتاب در گیسوم: 1953091
[4] ﺣﺒﻴﺐﭘﻮﺭ، ﻛﺮﻡ؛ ﺻﻔﺮﻱ، ﺭﺿﺎ (1388)، "ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱﺟﺎﻣﻊ SPSSﺩﺭﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ (ﺗﺤﻠﻴﻞﺩﺍﺩﻩﻫﺎﻱﻛﻤﻲ) ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﻣﺘﻔﻜﺮﺍﻥ.
[5] خاكي، غلامرضا. 1380. روش تحقيق در مدريت. تهران: دانشگاه آزاد اسلامي
[6] دلاور، علی (1383)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، ردهبندی دیویی: 150.7سال چاپ: 1383نوبت چاپ: 16تیراژ: 5500 نسخهتعداد صفحات: 292قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز) شابک 10 رقمی: 9646184022شابک 13 رقمی: 9789646184022کد کتاب در گیسوم: 1300019
[7] نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1385). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی (ویرایش پنجم). تهران: نشر ارسباران.
[8] دانایی فرد, الوانی, آذر, ع. (1386). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکری جامع (2ed): انتشارات صفار.
[9] سرمد, ز., بازرگان, ع., حجازی, ا. (1389). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (20ed): مؤسسه انتشارات آگاه.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مدیریت استعداد، نظام ارزشیابی مدارس.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The general purpose of this study is to identify the components of talent management in primary schools using a descriptive evaluation system (studied by primary schools in Mehran). In this study, the statistical population consists of two parts: the qualitative part which includes 20 education experts of Mehran city and principals and teachers of primary schools in Mehran city and the small part which includes all principals and teachers familiar with talent management and descriptive evaluation of primary schools. Is the city of Mehran. There are 160 of them. In this study, sampling has not been done and census method has been used. This research is applied based on the purpose and from the point of view of how to collect information, it is a mixed (quantitative-qualitative) type of research. A researcher-made questionnaire with face validity was used to collect data and Cronbach's alpha coefficient was used to determine reliability. Cronbach's alpha coefficient was calculated for the questionnaire (0.88), which is statistically acceptable and indicates the reliability of the questionnaire. To test the hypotheses in this research, SPSS software version 22 has been used. The statistical methods used in this study were Kolmogorov-Smirnov test to check the normality of the data and one-sample t-test to test the hypotheses and Friedman test to rank the variables. The results show that structural factors, organizational factors, managerial factors, educational factors, human factors, technical factors and behavioral factors from the respondents' point of view are among the indicators of the talent management model in primary schools using the evaluation system in primary schools in Mehran. The results also show that behavioral factors with an average rank of 2.22 have the least impact and technical factors with an average rank of 4.13 have the most impact on talent management in primary schools using the evaluation system in primary schools in Mehran.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Talent management, school evaluation system
- صفحات : 86-102
-
دانلود فایل
( 1.86 MB )