-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
1354
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| نرجس مهرسرشت
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
فرآیند شتاب دهی با ارزیابی و انتخاب از میان کسب وکارهای متقاضی آغاز می شود. شناخت معیارهایی که در فرآیند ارزیابی و انتخاب مورد استفاده قرار می گیرند از یک سو برای شتاب دهنده ها و از سوی دیگر برای متقاضیان پذیرش در دوره های شتاب دهی حائز اهمیت است. هدف کلی تحقیق، بررسی نقش شتاب دهنده های حوزه انرژی در ایجاد کسب و کارهای نوپا میباشد. در اين تحقيق جامعه آماري شامل دو بخش است بخش کیفی که شامل 8 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران موفق شتاب دهنده های فعال ایران در حوزه انرژی است و بخش کمی که شامل تمامی مدیران و مربیان شتاب دهنده¬های فعال ایران در حوزه انرژی میباشد. که تعداد آنها 158 نفر میباشند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف جزء پژوهش های توسعه ای کاربردی و از نظر نوع تحقیق اکتشافی است. همچنین، داده¬ها به روش آمیخته(کیفی-کمی) گردآوری شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که از روایی صوری برخوردار است و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه (763/0) محاسبه گردید، که این ضریب از نظر آماری قابل قبول میباشد و دلالت بر پایائی پرسشنامه دارد. برای آزمون فرضیهها در این پژوهش، از نرم افزار نرمافزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل نسخه 5/8 استفاده شده است. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش را آزمون معادلات ساختاری به منظور بررسی فرضیهها و ضمنا از آزمون تحلیل سلسله مراتبیAHP جهت رتبهبندي متغيرها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در مقایسه 5 عامل بعد مسأله-راه حل، امکان کپی برداری یا جایگزینی محدود با 71 درصد در رتبه اول تاثیرگذاری، و آمادگی نمونه محصول با 6/53 درصد در رتبه آخر قرار دارد. در مقایسه 5 عامل بعد تیم کارآفرینی، اشتیاق و جدیت تیم با 8/83 درصد در رتبه اول تاثیرگذاری، و تخصص فنآوری در تیم با 4/48 درصد در رتبه آخر قرار دارد. در مقایسه 5 عامل بعد شتاب دهنده، تصور مثبت از بازده سرمایه گذاری با 2/62 درصد در رتبه اول تاثیرگذاری، و نقدشوندگی سرمایه با 4/57 درصد در رتبه آخر قرار دارد. در مقایسه سه بعد اصلی، بعد شتاب دهنده با 92 درصد در رتبه اول تاثیرگذاری، بعد مسأله-راه حل با 3/55 درصد در رتبه دوم و بعد تیم کارآفرینی با 53 درصد در رتبه سوم قرار دارد. نتایج پژوهش نشان می دهد که شتاب دهنده¬ها در حوزه انرژی از 22 معیار در سه بعد مسئله- راه حل، تیم کارآفرین و شتاب دهنده و ایجاد کسب و کار استفاده می کنند. این معیارها نه فقط یک بعد را به صورت مستقل بلکه آن را در تعامل با دو بعد دیگر سنجش می نمایند. در واقع تناسب میان مسئله-راه حل و تیم، تناسب مسئله-راه حل و شتاب دهنده و همینطور تناسب دو بعد تیم کارآفرین و شتاب دهنده نیز در بررسی نقش شتاب دهنده های حوزه انرژی در ایجاد کسب و کارهای نوپا با معیارهایی مورد بررسی قرار می¬گیرد.
-
لیست منابع :
[1] اعیانی ثانی, ایمان و حسین شریف، ۱۳۹۳، سرعت بخشی فرآیند تجاریسازی فناوری های تجارت الکترونیک از طریق ایجاد و توسعه شتاب دهنده کسب وکار، دومین کنفرانس بین المللی تجاری سازی فناوری، تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، https://www.civilica.com/Paper-ICTC02-ICTC02_042.html
[2] امیری،مجتبی؛زالی،محمد رضا؛مجد،مهدی(1387)، محدودیت های راه اندازی کسب و کارهای نوظهور، اقتصاد، کار و جامعه، بهمن و اسفند 1387 - شماره 104 و 105، صص 15-4.
[3] خالقی, آرمین؛ علی مبینی دهکردی؛ جهانگیر یدالهی فارسی و کمال سخدری، ۱۳۹۷، بررسی مهمترین دلایل عدم پذیرش کسب وکار نوپا توسط شتاب دهنده ها، دومین کنفرانس ملی کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، https://www.civilica.com/Paper-ENTCONF02-ENTCONF02_029.html
[4] دادجو, الهام و ایرج مهدوی، ۱۳۹۶، تاثیر شتاب دهنده در ارتباط صنعت و دانشگاه، فصلنامه مطالعات مدیریت و کارآفرینی 3 (2)، https://www.civilica.com/Paper-JR_SME-JR_SME-3-2_005.html
[5] سعیدی کیا، مهدی. (۱۳9۲). «آشنایی با کارآفرینی». انتشارات نشر سپاس.
[6] شتابان, سمر و بابک شیرازی، ۱۳۹۳، بررسی نقش شرکتها شتاب دهنده در کارآفرینی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد، بصورت الکترونیکی، موسسه بین المللی عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز، https://www.civilica.com/Paper-NCEMA1-NCEMA01_227.html
[7] شفیعی، مسعود؛ شقاقی، عبدالرضا(1393)، افزایش مشارکت مؤثر و رقابتی بخش صنایع کوچک و متوسط، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
[8] صالحی، صادق؛ خوش فر، غلامرضا(1393)، بررسی ويژگی های مديران روستايی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، دوره 16، شماره 4، صص 147-136.
[9] عربی،افسانه(1394)، بررسی موانع راه اندازی کسب و کارهای جدید، اقتصاد، کار و جامعه، فروردین 1394 - شماره 179، صص 71-52.
[10] مبینی دهکردی, علی؛ جهانگیر یدالهی فارسی؛ کمال سخدری و آرمین خالقی، ۱۳۹۷، شناسایی معیارهای ارزیابی فرصت در شتاب دهنده ها، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری 6 (2)، https://www.civilica.com/Paper-JR_JTDM-JR_JTDM-6-2_003.html
[11] یاوری, حسین؛ سیدعلیقلی روشن و میلاد وفادار، ۱۳۹۶، کارآفرینی نوین با ظهور شتاب دهنده، پنجمین همایش علمی پژوهشی یافته های نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، https://www.civilica.com/Paper-EMCONF05-EMCONF05_039.html
[12] Barbero, J. L., Casillas, J. C., Wright, M., & Garcia, A. R. (2014). Do different types of incubators produce different types of innovations? The Journal of Technology Transfer, 39(2), 151-168.
[13] Birch, D. L. (1979). The Job Generation Process: Final Report to Economic Development Administration.
[14] Chatterji, Aaron, Edward L. Glaeser, and William R. Kerr. 2013. “Clusters of Entrepreneurship and Innovation.” Working Paper no. 19013, National Bureau of Economic Research. http://www.nber.org/papers/w19013.
[15] Cohen, S., & Hochberg, Y. (2014). Accelerating startups: The seed accelerator phenomenon.
[16] Dempwolf, C. S., Auer, J., & D’Ippolito, M. (2018). Innovation accelerators: Defining characteristics among startup assistance organizations. Small Business Administration.
[17] Hackett, S. M., & Dilts, D. M. (2004). A real options-driven theory of business incubation. The Journal of Technology Transfer, 29(1), 41-54.
[18] Drover, W., Busenitz, L., Matusik, S., Townsend, D., Anglin, A., & Dushnitsky, G. (2017). A review and road map of entrepreneurial equity financing research: venture capital, corporate venture capital, angel investment, crowdfunding, and accelerators. Journal of Management, 43(6), 1820-1853.
[19] Gertner, D. (2013). Unpacking Incubation: Factors affecting incubation processes and their effects on new venture creation.
[20] Hochberg, Y. V. (2016). Accelerating entrepreneurs and ecosystems: The seed accelerator model. Innovation Policy and the Economy, 16(1), 25-51.
[21] Mian, S., Lamine, W., & Fayolle, A. (2016). Technology Business Incubation: An overview of the state of knowledge. Technovation, 50, 1-12.
[22] Pauwels, C., Clarysse, B., Wright, M., & Van Hove, J. (2016). Understanding a new generation incubation model: The accelerator. Technovation, 50, 13-24.
[23] Soetanto, D. P., & Jack, S. L. (2013). Business incubators and the networks of technology- based firms. The Journal of Technology Transfer, 38(4), 432-453.
[24] Radojevich-Kelley, N., & Hoffman, D. L. (2017). Analysis of accelerator companies: An exploratory case study of their programs, processes, and early results. Small Business Institute Journal, 8(2), 54-70.
[25] Rodríguez, H., & Andrés, J. (2015). Start-up development in Latin America: the role of venture accelerators (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مسئله- راه حل، تیم کارآفرین، شتاب دهنده، کسب و کار.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The acceleration process begins with evaluation and selection from the applicant's businesses. Understanding the criteria used in the evaluation and selection process is important for accelerators, on the one hand, and for applicants for acceleration courses, on the other. The overall purpose of the research is to examine the role of energy accelerators in the creation of start-ups. In this research, the statistical population consists of two parts: the qualitative part which includes 8 academic experts and successful managers of active accelerators in Iran and the small part which includes all managers and trainers of active accelerators in Iran. The number is 158. The purpose of this study is to develop and apply exploratory research in terms of purpose. Also, data were collected by mixed (qualitative-quantitative) method. A researcher-made questionnaire with face validity was used for data collection and Cronbach's alpha coefficient was used to determine reliability. Cronbach's alpha coefficient was calculated for the questionnaire (0.763), which is statistically acceptable and indicates the reliability of the questionnaire. To test the hypotheses in this study, SPSS software version 22 and LISREL version 8.5 software were used. The statistical methods used in this study were Structural Equation Test to investigate the hypotheses and also AHP Hierarchical Analysis Test to rank the variables. The results show that, compared to the five problem-solving dimensions, the ability to copy or replace is limited by 71%, and product sample readiness is 53.6%. Compared to the five other factors of entrepreneurship team, the passion and seriousness of the team with 83.8% is in the first place, and the technology expertise in the team with 48.4% is in the last place. Compared to the other five factors of accelerator, the positive impression of return on investment with 62.2% is in the first place, and the liquidity of capital with 57.4% in the last place. Compared to the three main dimensions, the accelerator dimension with 92% is in the first place, the problem-solution dimension with 55.3% and the entrepreneurial team with 53%. The results show that accelerators in the field of energy use 22 criteria in three dimensions - problem, solution, entrepreneur and accelerator team, and business creation. These criteria measure not only one dimension independently but also interact with the other two dimensions. In fact, problem-solution-team fit, problem-solution-accelerator fit, as well as the fit of the entrepreneur and accelerator teams in examining the role of energy accelerators in creating start-ups with the criteria under consideration. Is located.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Problem - Solution, Entrepreneurial Team, Accelerator, Business
- صفحات : 44-64
-
دانلود فایل
( 1.06 MB )