-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401
-
کد پذیرش :
1337
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سعید گراوند، لیلا مفاخری، آذین مرندی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
طریقت تنتریسم جنبه اي خاص و استثنايي از تفکر دینی شرق است که به طور شگفت انگیزی رویکرد نیهیلیسم اخلاقی و ساختار شکنی را بسط و گسترش می دهد. از این رو، طریقت تنتریسم عبارت است از یک سری تعالیم اسرارآمیز که در فرهنگ هندو-بودایی از دیر باز رایج بوده است. این تعالیم فرا اخلاقی و سحر انگیز شامل اصول و اندیشه هایی فرا دینی و فرا عقلانی است که به باور معتقدان سنت تنتریک در حل مشکلات دنیوی انسان امروز بسیار موثر است.
در تفکر تنتریسم این اندیشه رواج دارد که همه ارزش های انسانی، ساخته و پرداخته ذهن بشر هستند. بنابراین برای متفکر تنتره ای همه این آداب و ارزش های دینی جنبه وهمی و خیالی داشته و حقیقت واقعی آنها را حکیم تنتره ای فهم می کند. به تعبیر دیگر، در طریقت تنتریسم، کل جهان یک توهم صرف و بازی پوچ و بی اساس است. بنابراین حکیم تنتریک برای نیل به نجات نمی تواند به جهان حامی سنت احترام بگذارد. زیرا، در این طریقت باطنی، بنیاد حقیقت جهان بجز شون یا و مایا چیز دیگری نیست.
در این جستار می کوشم ضمن بررسی قلمرو معنایی تنتریسم، تاریخ تو تفکر تنتریک و ویژگی های متمایز آن را در شاکله های مفهومی بسیاری در قالب طرح اندیشه های فرا اخلاقی در این طریقت معنوی تحلیل و واکاوی کنم.
-
لیست منابع :
[1] آشتیانی، جلال الدین.(1375). عرفان گنوستی سیزسم و میستی سیزهم. تهران: سهامی انتشار.
[2] قرایی، فیاض. (1383). ادیان هند. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
[3] قرایی، فیاض.(1381). مقاله آیین تنتره. مندرج در فصلنامه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شماره 61 و 60. مهر و آبان 1381.
[4] شومان، هانس ولفگانگ. (1362). آئین بودا (طرح تعلیمات ومکتب های بودایی). ترجمه ع.پاشایی. تهران: مروارید.
[5] مدنی، آزاده، محمودی، ابوالفضل، مقاله نقش های زنانه در اندیشه بودایی و ابن عربی، قبسات، سال سوم، شماره 8، تابستان 1385ش.
[6] هاردی، فرید هلم. (1376). ادیان آسیا. ترجمه: عبدالرحیم گواهی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
[7] هینلز، جان.آر.(1386). فرهنگ ادیان جهان. ویراسته ع پاشایی. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان مذاهب.
[8] رادا کریشنان، سروپالی.(1378).تاریخ فلسفه شرق و غرب. ترجمه خسرو جهانداری.ج1 چ 3. تهران: علمی و فرهنگی.
[9] رگيامتشو، بستان دزين ( دالايي لاما ) ترجمه لادن جهانسوز، كتابسراي تنديس، تهران؛ 1378
[10] اس، جان باري، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي اصغر حكمت، ويراسته پرويز اتابكي، علمي و فرهنگي: تهران.1373
[11] Bhattacharyya. N.N, (2005), History of the Tantric Religion, New Delhi, Manohar.
[12] Bhattacharyya. Benoytosh, (1964), An Introduction to Buddhist Esoterism, India, the Chowkhamba Sanskrit Series Office.
[13] Conze, Edward, Buddhism a Short History, Oxford, Oneworld Publications 1993.
[14] Crooke.w.Hinduism, Encyclopaedia of Religion and Ethics,Edited by james hastings, vol.6, T.and T.Clark, new york, 1981
[15] Dasgupta, S(1973). A History of Indian Philosophy. Vol 2.Cambridge/Delhi MotillalBanarsidass publishing.
[16] Dasgupta. ShashiBhusan. (1950). An introduction to tantric Buddhism. Calcutta: Calcutta university Press.
[17] Dasgupta. Surendranath.(1941). Philosophical Essays. India: university of Calcutta.
[18] Frawley. David. Tantric Yoga and Wisdom Goddessed, second ed, U.S.A, Lotus press, 2003.
[19] Harvey. Peter, (2013), An Introduction to Buddhism, Combridge, University Press.
[20] Poussin,DeLa Wallee, ’Mahayana’, Encyclopedia of Religion and Ethics, James Hastings (ed.),, V; 8, New York, 1989.
[21] Robinson, Richard. (2005). Buddhist Religions.A Historical Introduction.U S A. Thomson/ Wadsworth.
[22] Singh, Lalan Prasad. (1976). Tantra, It’s mystic and scientific basis. New Delhi: concept publishing.
[23] Singh. LalanPrasd, (2010), Buddhist Tantra, New Delhi, Concept Publishing Company.
[24] Santideva, Sandhu, Encyclopedia of Buddhist Tantra, Cosmo Publications, India, 2001 Volume 2&5
[25] Shaw, Miranda. (1994). Passiote Enlightenment(Women in Tantric Buddhism), New Jersey: University Press
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نیهیلیسم اخلاقی، فرا اخلاق، تحول معرفت شناختی، روشن شدگی، بیداری وجود.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Esotericism of Buddhist Tantarism is specific aspects and exceptional of Hinduism that surprisingly develop the reason aversion and breaking with tradition. Therefore Esotericism of Buddhist Tantarism there are occult teachings that was common in Hindu Buddhism. The spiritual teachings of transrational ideas that the human world is very effective in solving problems.
In esoteric thinking of Tantarism this thought is commom that all human values are created by the human mind. Therefore for tantric thinker the all of ceremonial and religious values are unreal and imaginary. In other words, in Buddhist Tantarism the world is amere illusion and unfounded maya. Therefore the tantric thinker the reason aversion and breaking with tradition. Because the base of world is unfounded maya and sunyata.
In this research I attempt by studing the literal and idiomatic meaning of Tantarism and its history and the distinctive features of Tantarism analize in this Esotericism Philosophical and Mystical ideas in form of conceptual schema.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Esotericism, Philosophical and Mystical ideas, Epistemological change, Enlightenment, awakening of Existence
- صفحات : 63-73
-
دانلود فایل
( 572.14 KB )