-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
1341
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| حمید خادم مسجدی، فاطمه دهقان زاده، حمید پورحمید، مرید نیازی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
براي پاسخگویی به شرایط پرچالش محیط کسب وکار و نیاز مبرم سازمان ها به تفکر کسب و کار در پست هاي عالی سازمان، یکی از جدیدترین مفاهیم حوزه رهبري به عنوان مدیریت کسب و کار مطرح شده و در حال گسترش است. مدیریت کسب و کار رویکرد بررسی و بهبود مداوم استراتژي، ساختار و سیستم توسط مدیریت کل سازمان است. در این تحقیق سعی شده شاخص های مدیریت کسب و کار متناسب با نیازهاي جامعه اسلامی ارائه گردد. براي این کار در مرحله اول با گردآوري و تحلیل محتواي تعاریف مدیریت کسب و کار بیست سال گذشته، یک تعریف جامع از مدیریت کسب و کار ارائه گردید. در گام بعد با کمک وجوه تمایز مدیریت با مدیریت کسب و کار ، از میان واژگان متناظر با تعاریف رهبري و مدیریت با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و آموزه های دینی، کلمات مرتبط با مفهوم مدیریت کسب و کار انتخاب شد. سپس جهت استخراج و تفسیر متون از روش شناسی مطالعاتی در آموزه های دینی و در جهت کدگذاري مطالب استخراج شده، از روش داده بنیاد استفاده شد. براي تکمیل ابعاد محیطی الگو نیز با کمک روش تحقیق تاریخی، شش واقعه مهم حکومت امام بررسی شد و جهت دستیابی به فرآیند مدیریت کسب و کار، مجموع رفتارها و بیانات ایشان در این شش واقعه، مورد بررسی مجدد قرار گرفت. حضرت علی علیه السلام دستاورد این تحقیق، شاخص های مدیریت کسب و کار (شامل ابعاد فردي، سازمانی و محیطی) و فرآیند مدیریت کسب و کار با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و آموزه های دینی موجود است
-
لیست منابع :
[1] داناییفرد، حسن و مؤمنی، توانا. (١٣٨٧). تئوری مدیریت اثربخش از دیدگاه امام علی(ع). فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی.١٤: ٧٥.
[2] دلشاد تهرانی، مصطفی. (١٣٨٧). دولت آفتاب: اندیشه سیاسی در سیره حکومت امام علی (ع). تهران: دریا.
[3] ذوالفقاریان، محمدرضا، لطیفی، میثم. (١٣٩٠). نظریهپردازی داده بنیاد با نرمافزار .NVIVO8 تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
[4] رابینز، استیفن. (١٣٧٦). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: پارسائیان و اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
[5] صلصالی، مهوش، پرویزی، سرور و ادیب حاج باقری، محسن. (١٣٩٠). روشهای تحقیق کیفی.
[6] فروزنده، لطفاﷲ. (١٣٨٨). گزیدة نکات مدیریتی در نهجالبلاغه، تهران: دانشگاه پیام نور.
[7] گریفین، مورهد. (١٩٨٠). رفتار سازمانی. ترجمه: الوانی و معمارزاده (١٣٧٤). تهران: مروارید.
[8] نصر اصفهانی، مهدی و نصر اصفهانی، علی. (١٣٨٩). طراحی مدل مدیریت خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام علی (ع) و مقایسه آن با نظرات اندیشمندان غربی. مجله منهاج. ٦(١١):١٤٣-١٦٣.
[9] ابن سلام الهروی، ابوعبید القاسم. (١٤٠٤ق). غریب الحدیث. تحقیق حسین محمد شرف، عبدالسلام محمد هارون.
[10] Balkundi, P. & Kilduff, M. (2006). The ties that lead: A social network approach to leadership. The Leadership Quarterly, 17(4 ): 419-439.
[11] Barbara J. Davies & Brent Davies. (2004), Strategic leadership. p13-36. Bayd,E.Richard (1987).corporate leadership skolls. a new synthesis. Organizational dynamics 16. no 1
[12] . Beatty, K., Quinn, L. (2010). Strategic Command Taking the Long View for Organizational Success. Leadership In Action, 30(1), 3-7
[13] Bennis, W. G. (1959). Leadership theory & administrative behavior: The problem of authority. Administrative Science Quarterly, 4, 259-260
[14] Boal, K. B., & Hooijberg, R. (2000). Strategic leadership research: Moving on. Leadership Quarterly, 11, 515-549.
[15] Boal, K. B., & Hooijberg, R. (2000). Strategic leadership research: Moving on. Leadership Quarterly, 11, 515-549.
[16] Eisenhardt, K. (1989). Making fast strategic decisions in high-velocity environments. Academy of Management Journal, 32(3): 543-576.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مدیریت، کسب و کار، آموزه های دینی، بیانیه گام دوم انقلاب.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Abstract
In order to respond to the challenging conditions of the business environment and the urgent need of organizations for business thinking in the high positions of the organization, one of the newest concepts in the field of leadership as business management has been proposed and is expanding. Business management is the approach of continuous review and improvement of strategy, structure and system by the management of the whole organization. In this research, an attempt has been made to provide business management indicators in accordance with the needs of the Islamic society. For this purpose, in the first stage, a comprehensive definition of business management was presented by collecting and analyzing the content of business management definitions of the last twenty years. In the next step, with the help of the differences between management and business management, among the words corresponding to the definitions of leadership and management according to the statement of the second step of the Islamic revolution and religious teachings, words related to the concept of business management were selected. Then, in order to extract and interpret the texts from the methodology of studies in religious teachings and to code the extracted materials, the foundation data method was used. In order to complete the environmental dimensions of the model, with the help of historical research, six important events of the Imam's rule were investigated, and in order to achieve the process of business management, the sum of his behaviors and statements in these six events were re-examined. Hazrat Ali peace be upon him, the achievement of this research is the indicators of business management (including individual, organizational and environmental dimensions) and the process of business management according to the statement of the second step of the Islamic revolution and existing religious teachings.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
management, business, religious teachings, statement of the second step of the revolution
- صفحات : 30-43
-
دانلود فایل
( 1.43 MB )