-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401
-
کد پذیرش :
1336
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سعید گراوند، مریم جبارپور،آذین مرندی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در تفکّر فلسفی هند، فلسفه عبارت است از تبیین سرشت باطنی-ترین ذات جهان. در این شیوه از تفکّر شرقی، فلسفه¬ عبارت است از برهما ویدیا یا آگاهی از برهمن. فلسفۀ هندی نه فقط فلسفه است بلکه طریق رستگاری نیز است. در واقع، هندوها واژه "دَرشَنَه"را برای فلسفه به ¬کار می برند که در تفکّر فلسفی هند نوعی تفکر و بینش (بصیرت) است که بیش از هر چیز مبتنی است بر اشراق و شهود. هندوها واژۀ"دَهَرمَه"یعنی طریق و نظم و هماهنگی درست در جهان را نیز برای فلسفه به کار می برند. به همین دلیل است که متفکران هندی معتقدند حکمت و فلسفۀ هند، حکمتی -است که در راستای دهرمه و نظم و هماهنگی درست جهان شکل گرفته است.از مشخصه های ایجابی تفکّر فلسفی هند می توان به اهتمام برای کشف حقیقت، پیوند و آشتی با طبیعت، حضور شهود به¬جای توجّه به عقل و استدلال، تنوع و گوناگونی مکاتب، وحدت در مسائل اخلاقی و معنوی، توجه به مسأله هنر اصیل، توجه به زبان و علوم باطنی و روانشناسی ژرفا، و فهم مطلق به صورت سلبی و برتری خود کلی بر خود فردی اشاره کرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که حکمت و تفکّر فلسفی هند در کشف حقایق بیشتر از روش شهودی بهره گرفته و برهان و استدلال حتی برای اثبات وجود خدا در آن جایگاه چندانی ندارد. عدم رشد علوم طبیعی، ریاضت طلبی و انکار واقعیّت¬های عینی جهان و عدم توجه به دنیا و علوم دنیوی، غفلت از تاریخ و فلسفۀ تاریخ از مشخصه-های سلبی حکمت و فلسفه هند است.
-
لیست منابع :
[1] اسمارت، نینیان، تجربه دینی بشر، ترجمه: مرتضی گودرزی، ج1،تهران،:انتشارات سمت، 1383ش
[2] اسماعیل¬پور، ابوالقاسم، اسطوره بیان نمادین، تهران: سروش، 1377
[3] اسمارت، نینیان، زای جان، وینگ، شلوموپینز، "سه سنت فلسفی"، مترجم: ابوالفضل محمودی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم، مرکز انتشارات، 1378ش
[4] الیاده میرچا، مقدس و نامقدس، مترجم:بهزاد سالکی، تهران: انتشارات سروش، 1388ش
[5] آبسالان، محب علی، "تمدن خاموش نگاهی به تاریخ، زبان و اعتقادات داویدیان،" مجله ادیان و عرفان"، 1390ش، سال 44، شمارۀ دوم، صص1-22
[6] باقرشاهی، علی نقی، "حقیقت نهایی در دین هندو با تأکید بر دیدگاه شنکره و رامانوجه"، پژوهش هایعلم و دین،1392ش،شماره 7،صص1-18
[7] باقرشاهی، علی نقی،" نقش دین در اندیشه های هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناند"، مطالعات جهان،1390ش،شمارۀ 2،صص101-124
[8] بارانی، محمد، سومار، احسان خانی،"بررسی تطبیقی اسطوره ای آب در اساطیر ایران و هند،"فصلنامه مطالعات شبه قاره دانشگاه سیستان و بلوچستان،1392،سال پنجم،شماره 17،صص7-26
[9] بُلخاری قهی، حسن، "حکمت هنر هند،" تهران: ناشر سوره مهر، 1395ش
[10] جهان بگلو، رامین، اندیشه عدم خشونت، مترجم: محمدرضا پارسایار، تهران: نشر نی،1378ش
[11] چاترجی، ساتیشچاندرا، دریندرا، موهانداتا،"معرفی¬مکتب¬های¬فلسفی¬هند"،قم: مطالعاتوتحقیقاتادیان، 1384ش
[12] حسین آبادی، زهرا، بررسی پیوستگی نگاره های درخت با باورهای اساطیری و مذهبی هند، مقاله پژوهشی، تابستان، 1393ش، دوره 6،ش18،صص29-48
[13] خواص، امیر، تأملاتی تحلیلی و انتقادی در مکاتب فلسفی ناستیکه هند،معرفت ادیان،بهار 1394،سال6، ش2،صص87-104
[14] دِهَرمِه، سانتانا، آیین هندو، مترجم: سیّد محمد روحانی، معرفت ادیان، شمارۀ11،صص1-75، 1391ش
[15] راداکریشنان،سروپالی، تاریخ¬فلسفه¬شرق¬وغرب،ج1،مترجم:خسروجهانداری،تهران: علمیوفرهنگی، 1378ش.
[16] رامین، فرح، هنر،تنها راه نجات(نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان)،نشریه: مشرق موعود،بهار1391ش،دوره6، شماره21،صص5-26
[17] رمضان ماهی، سمیه، و دیگران، نسبت زیبایی شناسی و هنرهای سنتی در حکمت هنر هندو، فصلنامۀ علمی- پژوهشی کیمیای هنر، سال هفتم، شمارۀ27، تابستان1397ش،108-94
[18] شایگان، داریوش، ادیان و مکتب های فلسفی هند، جلد 1و2،تهران: امیرکبیر، 1386ش
[19] شایگان، داریوش،بت های ذهنی و خاطره ی ازلی، تهران امیر کبیر، 1388ش
[20] شوایتزر، آلبرت، متفکّرین بزرگ هند، ترجمۀ علی اکبر بامداد، ناشر: تهران، بی نا، چاپ اول، تابستان 1348ش
[21] شمس، محمد جواد، و دیگران، ادیان هند، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد،1384ش
[22] غلامی،رضا، نگاهی به کتاب دین شناسی تطبیقی،انتشارات محسن، چاپ اول،1378ش
[23] قرایی، فیاض، ادیان هند، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد،1384ش
[24] گراوند، سعید، گورو در رساله های اوپانیشاد، فصلنامۀ پژوهش های فلسفی- کلامی،دانشگاه قم، سال16، شمارۀ63، بهار1394ش، صص149-169
[25] مایترا، اس. کا، جایگاه عقل در فلسفۀ هندو، مترجم: رئوف نصرتیان، ترجمان: ترجمۀ متون برگزیدۀ علوم انسانی، تابستان 1392ش، صص23-1
[26] محمودی، ابوالفضل، مشرق در دو افق، مقدمه ای بر مطالعه مقایسه ای عرفان اسلامی و هندویی(ابن عربی، شنکره و رامانوجه)، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب،1392ش
[27] محمودی، ابوالفضل،گذاری بر فلسفۀ ودانته از آغاز تا رامانوجه، فصلنامۀ مفید، شمارۀ34، 1388ش،صص25-48
[28] مشکور، محمدجواد، خلاصۀ ادیان در تاریخ دین های بزرگ، انتشارات شرق،1377ش
[29] مُخلص، فرنوش، گونه شناسی هنر شهری در منظر شهری هند، فصلنامۀ علمی پژوهشی مرکز پژوهشی هنر معماری و شهرسازی باغ نظر،شمارۀ30،سال11، پاییز1393ش،صص36-27
[30] ناکامورا، هاجیمه، شیوه های تفکّر ملل شرق،مترجم: مصطفی عقیلی- حسین کیانی، جلد1، تهران: حکمت، چاپ دوم، بهار1378ش
[31] ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علی اصغر حکمت، تهران، ناشر:علمی و فرهنگی، 1354ش
[32] Bibhuti, Baruah, “Hindu Sects and Sectarianism”, New Delhi: Sarup & Sons, 200. -
[33] Brooks, Douglas Renfrew, “The Secret of Three Marga”, New Delhi: Munshiram Manoharlal, 1999.
[34] Brown, C. Mackenzie,”The Triumph of the Goddess: The Canonical Models and Theological Visions of The Devi Bhāgavata Purāna”,Albany, State University ofNew York Press,1990.-Garbe, R. “Vedanta” ,In Encyclopedia of Religion & Ethics (ed) by James Hastings, New York: Macmillan Publishing, (1980).-Garison, G, “bhakti- marga””In Encyclopedia of Religion”, (ed) by Mircca Eliade, New York: Macmillan Publishing, (1987).
[35] Geden A.S, “Upanishad”“ Encyclopedia of religion and ethics”, (ed) by james Hastings, vol,12, London, (1994).
[36] Horrwits. E,“ A History of Indian Literature” London,Cambridge University press, (1954).
[37] Jolly, “out lines of indian thought” Motillal Publication, Delhi,University California(1993).
[38] ketola, kimmo, “ An Indian philosophy and his western discipeles” university of helsinkin auditorim ,(2002).
[39] Kumar, R. Ram, S,”Encyclopedia of Hinduism “(Hinduism Philosophy), New Delhi: Crescent Publishing Corporation, (2007).
[40] Mookerji, Radha Kumud, ” Ancient Indian Education”, London: Motilal Banarsidass, (1947(.
[41] Nakamura “The Path of the knowledge”, state university of new york press,(1998).
[42] Olivelle, Patriek,” samnyasa”,”Encyclopedia of Religion”, Mircea Eliade (ed),New York: Macmillan, (1986).
[43] Ramanuja, “The GitaBhashya”, translated into English by M. R. Sampatkumaran, M. A. (1969).
[44] Singa. M. G,” Encyclopedia of Hinduism”, Dehli: A.P.H. Publishing corporation. (2002).
[45] Vedachalam ,Swami, “The saiva siddhanta ASA philosophy of practical knowledge”, New york, (1966).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تفکّر فلسفی هند، فلسفۀ هند، تفکّر، حکمت، شهود.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
In Indian philosophical thinking, philosophy is the explanation of the nature of the innermost essence of the world. In this way of eastern thinking, philosophy is Brahmavidya or knowledge of Brahman. Indian philosophy is not only a philosophy but also a way of salvation. In fact, Hindus use the word "darshan" for philosophy, which in Indian philosophical thinking is a type of thinking and insight (insight) that is based on intuition more than anything else. Hindus also use the word "dharma" for philosophy, which means the right way and order and harmony in the world. This is the reason why Indian thinkers believe that the wisdom and philosophy of India is a wisdom that has been formed in line with dharma and the correct order and harmony of the world. One of the positive characteristics of Indian philosophical thinking is the effort to discover the truth, connection and reconciliation with Nature, the presence of intuition instead of paying attention to reason and reasoning, diversity and variety of schools, unity in moral and spiritual issues, attention to the issue of original art, attention to language and esoteric sciences and deep psychology, and absolute understanding in its negative form and superiority Kelley pointed at Freddie himself. The findings of the research show that Indian wisdom and philosophical thinking use more intuitive methods in discovering truths, and arguments do not have much place in it even to prove the existence of God. Lack of development of natural sciences, austerity and denial of the objective realities of the world, lack of attention to the world and worldly sciences, neglect of history and philosophy of history are negative characteristics of Indian wisdom and philosophy.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Indian philosophical thinking, Indian philosophy, thinking, wisdom, intuition
- صفحات : 38-50
-
دانلود فایل
( 658.89 KB )