-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
1340
-
موضوع :
مدیریت آموزشی
-
نویسنده/گان :
| جهانگیر یاری حاجی عطالو، مریم عزتی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
مروری
-
چکیده مقاله به فارسی :
این مقاله کارائی درونی در نظام آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داد. کارایی درونی نظام آموزش و پرورش بيانگر چگونگي گذر تحصيلي دانش آموزان در هر دوره ي تحصيلي است و به بعد كمي عملكرد نظام آموزشي ناظر است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع مروری کیفی و کتابخانه ای می باشد. از جمله روش های محاسبه کارآیی درونی آموزش و پرورش، می توان به جریان دانشآموزی، محاسبهء درصدهای جریان (شامل درصد ارتقا، درصد تکرار و درصد ترک تحصیل)، چگونگی استفاده از درصدهای جریان در برنامهریزی آموزشی، تحلیل کوهورت برای محاسبهء شاخصهای کارآیی، از جمله نسبت اتلاف ، میانگین طول دورهء تحصیل و درصد ماندگاری اشاره نمود. در این پژوهش به روش ها و ابزارهای متعارف برای تحلیل و ارزیابی عملکرد ، مانند ، تحلیل هزینه پرداخته شد. نهایتا در جهت بازدهی بیشتر نظام آموزشی کشور پیشنهاد شد تا از تحولات کارایی درونی نظام آموزش و پرورش ارزشیابی های مستمر بعمل آید.
-
لیست منابع :
[1] سپیدنامه، بهروز، مومنی، حسن، سلیمان نژاد، محمد( 1395). شناسایی دلایل ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی منطقه آموزش و پرورش موسیان(نواحی روستایی).توسعه محلی. دوره هشتم. شماره1. صص 167-198
[2] عظیمی، میترا(1395). کارایی درونی، شاخصی برای تخصیص بودجه آموزشی. ضمیمه توسعه عدالت آموزشی. آذر 1395. ص 57.
[3] کارگر، طاهره؛ ذبیح پیرانی و مژگان محمدی نائینی،(۱۳۹۴). مقایسه کارایی درونی شاخه ی نظری دوره متوسطه ودوره متوسطه فنی وحرفه ای با اهداف برنامه چهارم توسعه آموزش و پرورش استان ایلام در بین سالهای 1384 تا 1388، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند ، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، https://www.civilica.com/Paper-EPSCONF02-EPSCONF02_0369.html
[4] کوهی، حسن(1390). مقایسه کارایی درونی مدارس راهنمایی دولتی و غیر انتفاعی شهر داراب در سال تحصیلی 89-88. . پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
[5] کیان علیخانی، کتیرا و صدیقه حمدانی،(۱۳۹۴). کارایی درونی مدارس راهنمایی بر اساس شاخص جریان دانش آموزی، اولین کنفرانس بین¬المللی نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت نظام جهانی (مدیریت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امنیت، حسابداری)، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس بین¬المللی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، https://www.civilica.com/Paper-ICPEEE02-ICPEEE02_152.html
[6] مشایخ، فریده(1395). دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی. تهران انتشارات سمت.
[7] نادری، ابوالقاسم(1383). اقتصاد آموزش. انتشارات یسطرون
[8] نادری، ابوالقاسم (1390). تحلیل رابطه بین منابع مالی و عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. سال شانزدهم. شماره یک. صص130-160
[9] نادری، ابوالقاسم(1394). تابع تولید آموزش عالی: کاربردها، چالش ها و چشم اندازها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. دوره 21. شماره3.صص 1-29.
[10] یوسف قنبری, سهیلا، ۱۳۹۲، بررسی کارایی درونی مدارس دوره راهنمائی شهرستان دزفول در مقایسه با اهداف برنامه چهارم توسعه استان خوزستان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور، https://www.civilica.com/Paper-EME02-EME02_1853.html
[11] Adeyemi ,T. O, Adu, E.T(2012). Teachers’ Quality and Internal Efficiency in Primary Schools in Ekiti State, Nigeria. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development. January2012, Vol. 1, No. 1. Pp 188- 212
[12] Ayodele, J. B., Adaralegbe, A. & Adeleke, F. F. (2015). Internal efficiency of public and private junior secondary schools in Ekiti State. Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 6 No 5
[13] Ayodele, J.B. Foluso Florence, Adeleke(2015). Internal Efficiency of Public and Private Junior Secondary Schools in Ekiti State. Mediterranean Journal of Social Sciences . 154- 158
[14] Bucciarelli, E., Mattoscio, N., & Alessi, M. (2013). What is essential is invisible to the eye: From neoclassical to cognitive perspective on production theory. G. & L. E. R., 17 (1).
[15] Cherchye,L., De Witte, K., Ooghe,E.,&Nicaise,I.(2010). Efficiency and equity in private and public education:A nonparametric comparison. European Journal of Operational Research, (2), 563-573.
[16] Hanushek, E. A. (2010). Education production functions: Developed country evidence. In Peterson, P., Baker, E., McGaw, B.,(Editors), International Encyclopedia of Education. 2, 407-411, Oxford: Elsevier
[17] Hanushek, Eric (2017). For Long Term Economic Development, Only Skills Matter. IZA World of Labor. Pp 1-11
[18] Hanushek, Eric , Ruhose, Jens , Woessmann, Woessmann(2017). Economic Gains from Educational Reform by US States. Forthcoming, Journal of Human Capital. Pp 1-42
[19] Ncube, N. j. (2004). Managing the quality of education in Zimbabwe: the internal efficiency of Rural day secondary schools. university of south Afriga, November 2004.
[20] Senimetu, Ileuma(2017). School Related Factors as Predictors of Internal Efficiency of Public University Students in South-West, Nigeria. AFRREV VOL. 11 (2), SERIAL NO. 46,APRIL, 2017: 251-261
[21] Simon, H. A. (1979). On parsimonious explanations of production relations. The Scandinavian Journal of Economics, 81 (4), 459-474
[22] SOUCK, Emmanuel NDJEBAKAL(2017). The Effects of School Facilities on Internal Efficiency: The Case of Selected Bilingual Secondary Schools in Yaounde Centre. World Journal of Research and Review (WJRR). Volume-4, Issue-4, April 2017 Pages 41-48
[23] White, Sh. W. (2013). An experimentally confirmed resource planning model of services under production function uncertainties. Int. J. Production Economics, 141, 478–484 .
-
کلمات کلیدی به فارسی :
کارایی درونی - نظام آموزش و پرورش.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This article examined the internal efficiency of the education system. The internal efficiency of the education system shows how the students progress in each academic period, and to a lesser extent, the performance of the educational system is monitored. The research method in this study is a qualitative and library review. Among the methods of calculating the internal efficiency of education, it is possible to calculate student flow, calculation of flow percentages (including promotion percentage, repetition percentage and dropout percentage), how to use flow percentages in educational planning, cohort analysis to calculate efficiency indicators, from The sentence mentioned the loss ratio, the average length of the study period and the retention percentage. In this research, conventional methods and tools for performance analysis and evaluation, such as cost analysis, were discussed. Finally, in order to make the country's education system more efficient, it was suggested to make continuous evaluations of the internal efficiency of the education system.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
internal efficiency - education system.
- صفحات : 7-13
-
دانلود فایل
( 475.72 KB )