-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401
-
کد پذیرش :
1321
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| صدیقه احمدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
افزایش استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی که موجب افزایش آسیب های اجتماعی مربوط به فضای مجازی در بین دانش آموزان شده است اگر به موقع به آن توجه نگردد و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص صورت نگیرد خسارات روحی و روانی جبران ناپذیری بوقوع خواهد پیوست، در این راستا هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی شفقت به خود مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان کاهش آسیب های اجتماعی نوظهور مرتبط با فضای مجازی در دانش آموزان می باشد. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون می باشد، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر می¬باشد و نمونه مورد مطالعه شامل 60 نفر می باشند که بصورت تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، در ابتدا از هر دو گروه بعنوان پیش آزمون خواسته شد تا آزمون اعتیاد به اینترنت را تکمیل نمایند سپس بسته آموزشی شفقت به خود مبتنی بر ذهن آگاهی در هشت جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفته شد و مجددا از هر دو گروه بعنوان پس آزمون خواسته شد تا آزمون اعتیاد به اینترنت را تکمیل نمایند، داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و بوسیله نرم¬افزار SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که میزان اعتیاد به اینترنت در دو گروه آزمایش و کنترل پس از آموزش شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی تفاوت معناداری وجود دارد. (P.<05) با توجه به یافته های بدست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های شفقت مبتنی بر ذهن اگاهی موجب کاهش اعتیاد به اینترنت به عنوان یک آسیب اجتماعی نوظهور در دانش آموزان می شود.
-
لیست منابع :
[1] عسگری، پرویز؛ مرعشیان، مرضیه.(1387). رابطه بین ویژگی های شخصیت و اضطراب کامپیوتر با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. یافته های نو در روانشناسی ،2(7) ،35-33.
[2] Ashworth, F. Clarke, A. Jones, L. Jennings, C. Longworth, C. (2015) An exploration of compassion focused therapy following acquired brain injury, Psychology and Psychotherapy: Theory Research and Practice;88, 143-162.
[3] Bozkurt, H., Coskun, M., Ayaydin, H., Adak, I., & Zoroglu, S. S. (2013). Prevalence and patterns of psychiatric disorders in referred adolescents with Internet addiction. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 67(5), 352-359.
[4] Chirita, V.; Chirita, R.; Stefanescu, C.; Ilinca, M.; Chele, G. (2007)." Pathological internet use among Romanian children and teenagers".European Psychiatry: 22 (-): S184-S184.
[5] Fallah Mehneh, T. (2007). Disorder of internet addiction. PSI. 1:26-31.
[6] Gilbert, P., & Irons, C. (2005). Focused therapies and compassionate mind training for shame and self- attacking. In P. Gilbert (Ed.). Conceptualizations, research and use in psychotherapy, 263-325.
[7] Gonzalez NA. (2008) Internet addiction disorder and it’s relation to impulse control. MA Dis sertation. USA: Texas University, College of psychology.P.6-25.
[8] Hoffmann SG., Grossman P, Hinton DE. (2011) Loving-kindness and compassion meditation: Potential for psychological intervention. Clinical Psychology Review, 13, 1126–1132. doi:10. cpr.2011.07.003.
[9] Irons, C. & Lad, S. (2017). Using Compassion Focused Therapy to Work with Shame and Self- Criticism in Complex Trauma. Australian Clinical Psychologist, 3(1): 47-54.
[10] Kashdan, TB., & Ciarrochi, J. (2013). The Context Press mindfulness and acceptance practica series. Mindfulness, acceptance, and positive psychology: The seven foundations of well-being. Oakland, CA, US: Context Press/New Harbinger Publications.
[11] Kenner M, Menon U, Elliott DG, (2007). Multiple sclerosis as a painful disease, Int Rev Neurobiol 2007;79: 303-21.
[12] Krieger, T., Altenstein, D., Baettig, I., Doerig, N., & Holtforth, M. G. (2013). Self-compassion in depression: Associations with depressive symptoms, rumination, and avoidance in depressed outpatients. Behavior Therapy, 44(3), 501-513.
[13] Ling-yan,L.,Deng-HUA,& Ran,T.(2007).Family function of adolescents with excessive internet usage.chineese mental health journal,21(12) ,837-840.
[14] Neff KD. & Germer CK .(2013) A pilot study and randomized controlled trial of the mindful selfcompassion program. Journal of Clinical Psychology. 2013; 69(3): 28-44
[15] Neff, K., & Beretvas, S. N. (2012). The role of self-compassion in romantic relationships. Journal Self and Identity, 12, 78-98.
[16] Patrick F, Joyce J.(2008) Internet addiction: R-ecognition and intervention. J Psychiatry Nurs :22; 59-60.
[17] Raes, F. (2011) The effect of self-compassion on the development of depression symptoms in a nonclinical sample. Mindfulness; 2(11): 33-36.
[18] Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48(51), 757–761.
[19] Samson, J. & Keen, B. (2005) Internet Addication.Retrievwd fromhttp://www. Islamonline.net/ English/ Science/ 2005/11/ article04.shtml.
[20] Şenormancı, Ö., Şenormancı, G., Güçlü, O., & Konkan, R. (2014). Attachment and family functioning in patients with Internet addiction. General Hospital Psychiatry, 36, 203-207.
[21] Stefanesco, C.; Chirita, V.; Chirita, R.; Chele, G. (2007). "Network Identity, the Intenet Addiction and Romanian Teenagers". Proceedings of the 4th WSEAS/IASME International Conference on Engineering Education, Agios Nikolaos,Crete Island,Greece,July 24-26,2007.Department Psychiatry. SOS. Buciom; 36;700282; IasiROMANIA
[22] Taherifard M, abolghasemi A. (2017) The Role of Mindfulness, Distress Tolerance and Emotional Memory in Predicting Addiction Relapse and Adherence to Treatment in Substance Abusers. 234-211 (3)11.
[23] Tirch DD. (2010) Mindfulness as a context for the cultivation of compassion. International Journal of Cognitive Therapy; 3(2): 113-123.
[24] Weinstein, A., & Lejoyeux, M. (2010). Internet addiction or excessive internet use. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 36(5), 277-283.
[25] Wernre, K. H., Jazaieri, H., Goldin, P. R., Ziv, M., Heimberg R. G., & Gross, J.J. (2012). Self compassion and social anxiety disorder. Anxiety, Stress, & Coping. 25(5), 543-558.
[26] Widyanto L., Mc Murran M. (2004). The psychometric properties of the internet addiction test. Cyberpsychol Behav, 7(4), 443-450.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شفقت، ذهن آگاهی، آسیب اجتماعی نوظهور، فضای مجازی، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The inappropriate use of the Internet and virtual space has increased social harm related to virtual space among students. If it is not paid attention to in time and preventive measures are not taken in this regard, irreparable mental and psychological damage will occur. This research aims to evaluate mindfulness-based self-compassion in reducing emerging social harms related to virtual space in students. This research is the experimental type with pre-test and post-test. The statistical population included all elementary students of Bushehr city, and the study sample consisted of 60 people who were assigned randomly and equally in two experimental and control groups. At first, the researcher asked both groups to complete the internet addiction test as a pre-test. The mindfulness-based self-compassion package was taught to the experimental group in eight sessions. The control group has been placed on the waiting list; Again, both groups were asked to complete the internet addiction test as a post-test. The data were analyzed using the covariance analysis test and SPSS 22 software. The results show a significant difference in internet addiction in the experimental and control groups after mindfulness-based self-compassion training (P˂05). According to the findings, it can be concluded that teaching mindfulness-based self-compassion skills decrease Internet addiction as emerging social harm in students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
compassion, mindfulness, emerging social harm, virtual space, students
- صفحات : 82-88
-
دانلود فایل
( 393.85 KB )