-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401
-
کد پذیرش :
1319
-
موضوع :
علوم تربیتی
-
نویسنده/گان :
| نگین فخار
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و در معنای عام و فضای مجازی در معنای خاص نقش مهمی در نگرش افراد دارند. بهعبارتیدیگر، فضای مجازی مروج بسیاری از شبهات و حقایق می باشد؛ بنابراین هم میتواند بهترین ابزار برای حمله دشمنان به آموزههای دینی باشد و هم میتواند بهترین وسیله ی ترویج اعتقادات اصیل دین اسلام و اصلاح شبهات به وجود آمده باشد. روش تحقیق حاضر از نوع کتابخانه ای و میدانی است و گردآوری آن از طریق مطالعه مقالات و کتب متعدد و همچنین از طریق مصاحبه با 5 نفر از اساتید و معلمان متخصص در حوزه دینی بهدستآمده است. در این راستا، این پژوهش به پیشینه مبلغان اسلام و اهمیت تبلیغ اهتمام ورزیده ؛ سپس به ارائه روشهایی به جهت ارتقای سطح تبلیغ دین در فضای مجازی بهوسیله مبلغان پرداخته و در نتیجه به ویژگی هایی از جمله تبلیغ مستمر و مبلغ سیار، ارتباط عاطفی با مخاطب و ... اشاره شده است.
-
لیست منابع :
[1] قرآن کریم.
[2] نهجالبلاغه.
[3] اسدی، انسیه، ایوبی، حجت اله و سلطانی فر، محمد. (1397). آسیبشناسی روش¬های تبلیغ دین در فضای مجازی، نشریه مدیریت فرهنگی، 42، 53-41.
[4] آهنگران، روحالله. (1395). آداب اسلامی در شبكه¬های اجتماعی، قم: انتشارات ابتکار دانش.
[5] حرانى، ابن شعبه حسن بن علي. (1404 ق). تحف العقول عن آل الرسول (ص)، قم: انتشارات اسلامي جامعه مدرسين.
[6] حسینی صفا، سید محسن و غیاثوند، زهرا. (1398). ظرافت ها و عوامل تأثیرگذار تبلیغ دین در بستر فضای مجازی، Pure life، 18، (24)، 75-98.
[7] حلبی شافعی، ابوالفر جنورالدینعلی. (1427ق). السیرةالحلبیة، بيروت: دار الکتب العلمية.
[8] رحیمی، مرتضی و سلیمانی، سمیه. (1398). نقش رفتار مبلغ در تبلیغ دین از دیدگاه امام رضا (ع)، رهیافت فرهنگ دینی، سال دوم، 5.
[9] شرفی، حسين. (1393). تبلیغ دینی، شاخصه¬ها و بایسته¬ها، قم: انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم.
[10] صادقی نیری، رقیه و حاجیزاده، مهین. (1390). روشهای دعوت و تبلیغ قرآنی از دیدگاه علامه طباطبایی، نشریه پژوهش دینی، 22، 192-165.
[11] صدوق قمی، ابنبابویه محمد بن جعفر. (1378). عیون اخبار الرضا، تهران، نشر جهان.
[12] طباطبایی، سید محمدحسین. (1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات جامع مدرسین.
[13] طبرسی، حسن بن فضل. (1380). مجمعالبیان؛ علی كرمی، تهران: موسسه انتشارات فراهانی.
[14] طیب، سید عبدالحسین. (1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام، چاپ دوم.
[15] غزالی، محمد. (بیتا). احیاء العلوم، بیروت: دار الکتاب العربی.
[16] فضلالله، محمدحسین. (1384). گامهایی در راه تبلیغ؛ ترجمه احمد بهشتی، تهران: انتشارات اميرکبير.
[17] قرائتی، محسن. (1383). تفسیر نور، تهران: مركز فرهنگى درسهایی از قرآن.
[18] کاویانی آرانی، محمد. (1392). روانشناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
[19] مجلسی، محمدباقر. (1403 ق). بحارالانوار، تهران: نشر اسلامیه.
[20] مجلسی، محمدباقر. (1404 ق). بحارالانوار، بيروت: مؤسسه الوفاء.
[21] مشكيني، علی. (1424). تحرير المواعظ العددية، قم: انتشارات الهادی.
[22] معين، محمد. (1364). فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات اميرکبير.
[23] مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1383). برگزیده تفسیر نمونه؛ تنظیم احمدعلی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه.
[24] مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1386). برگزیده تفسیر نمونه؛ تنظیم احمدعلی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه.
[25] موظف رستمی، محمدعلی. (1391). نقش فضای مجازی و سایبر در برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی مسجد، کرج: انتشارات پرهيب.
[26] تارنمای مقام معظم رهبری، http://farsi.khamenei.ir/
-
کلمات کلیدی به فارسی :
قرآن، تبلیغ، فضای مجازی، مبلغ، اسلام.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Today, information and communication technology in the general sense and cyberspace in the specific sense play an important role in people's attitudes. In other words, cyberspace promotes many doubts and facts; Therefore, it can be the best tool for the enemies to attack the religious teachings, and it can also be the best tool for promoting the original beliefs of Islam and correcting the doubts that have arisen. The method of the present research is library and field and its collection has been obtained through the study of numerous articles and books as well as through interviews with 5 professors and teachers specializing in the field of religion. In this regard, this study focuses on the background of the missionaries of Islam and the importance of propaganda; Then, there are methods to promote the level of religious propaganda in cyberspace by missionaries, and as a result, features such as continuous advertising and mobile preaching, emotional communication with the audience, etc. have been mentioned.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Quran, propaganda, cyberspace, missionary, Islam
- صفحات : 21-30
-
دانلود فایل
( 411.94 KB )