-
آرشیو :
نسخه بهار 1401
-
کد پذیرش :
1317
-
موضوع :
علوم تربیتی
-
نویسنده/گان :
| امیرحسین سلطانی فلاح، محمد باقری دادوکلایی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر تبیین الگوی جذب و استخدام معلمان مدارس مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب میباشد. امروزه یکی از مهمترین دغدغههای آموزشی، جذب معلمان توانمند و مستعد در عرصه علوم و فنون است.روش پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی است و با راهبرد نظریه دادهبنیاد و با استفاده از روش تحلیل محتوا الگوی جذب معلمان مدارس طراحی شده است. نمونه پژوهش با جامعه برابر میباشد و جامعه پژوهش متن بیانیه گام دوم انقلاب است. در مرحله اول در متن بیانیه گام دوم انقلاب از بُعد شایستگی معلمان مدارس مطالعه شد و تمام گزارهها، جملات و عباراتی که انتظار میرفت بتوان از آنها شایستگیهایی را برای جذب معلمان بدست آورد، مشخص و استخراج شد. برای تحلیل دادهها از کدگذاری باز استفاده شد. در کدگذاری باز محقق از طریق جز به جز کردن به شکلبندی معقولهها اطلاعات درباره پدیده مورد مطالعه میپردازد. از طریق کدگذاری باز معقولههای اصلی و فرعی نیز مشخص شدهاند. در مرحله بعد در درون هر یک از معقولههای اصلی نیز کدگذاری محوری صورت گرفته است و در مرحله آخر کدگداری گزینشی انجام شده است که از طریق کدگذاری گزینشی 5 مولفه بدست آمده است که این 5 مولفه به عنوان الگو جذب معلمان انتخاب شده اند. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که الگویی که طراحی شده است شامل 5 مولفه جوانگرایی، اعتقادی، روحیه جهادی، شخصیت علمی و روحیه عدالت خواهی میباشد.
-
لیست منابع :
[1] آرین پور، محمد، ملکی، اعظم، وحید حداد، نوشین(1394). بررسی وضعیت رضایت شغلی معلمان سه پایه(ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان)، پیام فرهیتختگان، دوره1،شماره1: 15-26.
[2] آقاخانی، زهره، موسی پور، نعمت اله، نجفی، یوسف(1399). مقایسه «معلمی کردن» نومعلمان مدارس ابتدایی: آیا نوع دانشگاه محل تحصیل مهم است؟، مطالعات برنامه درسي، دوره15،شماره65: 41-64.
[3] بادله، علیرضا (1399). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر ارتقای کیفیت اجرای کارورزی و ارزیابی وضع موجود در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران، آموزشگاهی و آموزشی، دورة 9 ،شمارة 4: 7-35.
[4] تحلیل و شناخت مبانی بیانیه گام دوم انقلاب(1397). دانشگاه بیرجند.
[5] جعفریان، وحیده، محمودی، فیروز(1399). پدیدارشناسی تجارب معلمان راهنمای کارورزی از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی، تدریس پژوهی، سال هفتم، شماره2: 54-69.
[6] حجازی،اسد(1397). واکاوی موانع پیاده سازی موفق برنامة جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، نوآوریهای آموزشی، دوره 17، شماره 3: 47-70.
[7] دیبایی صابر، محسن(1397). تحلیل رابطۀ توسعۀ شایستگی حرفهای معلمان دورۀ متوسطه با اثربخشی آنان در فرایند یاددهی یادگیری دانش- آموزان، راهبردهای نوین تربیت معلمان، سال چهارم، شماره 6: 1-23.
[8] شورای عالی انقلاب فرهنگی(1390). سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تهران: دربرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
[9] شيربگي ناصر، بارخدا جمال(1396). بازنمايي تجارب موفقيت و ناکامي معلمان در ادامه تحصيل: تدوين يک نظريه داده بنياد، پژوهش در تربیت معلم، دوره1، شماره2: 125-147.
[10] صافی، احمد(1398). سیمای معلم: تکریم شخصیت، صلاحیتها، مهارتها، خاطرات و تجارب معلمان،تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
[11] کبیری، مسعود(1397). مقایسة سیاستهای جذب، تأمین و تربیت معلمان دورة ابتدایی بر اساس یادگیری دانش آموزان، فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی، شماره68، سال17: 37-60.
[12] گراوند، منیژه، عباسپور، عباس(1391). مقایسه اثربخشی معلمان جذب شده از مراکز تربیت معلم وحق التدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهرتهران، روانشناسی تربیتی، شماره بیست و چهارم، سال هشتم: 100-118.
[13] مهرمحمدی، محمود. ( ۱۳۹2 ). بازاندیشی فرایند یاددهی یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرس
[14] نظری، شهرام، حلاجی، محسن، زرین پر،علیرضا(1397). مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری مدارس مناطق جنوب شهر تهران، تعلیم و تربیت،دوره34، شماره164: ۱۳۷-۱۵۲.
[15] واحدي، حسين، کريمي، ناصر، رضايي، رسول، اسماعيل پور، ايوب(1397). مقايسه صلاحيت هاي حرفه اي معلمان در بين فارغ التحصيلان دانشگاه فرهنگيان، تربيت معلم سابق و ساير دانشگاه ها، فناوري آموزش (فناوري و آموزش)، دوره13، شماره1: 83-90.
[16] Blömeke, S., Olsen, R., & Ute, S., (2016). Relation of student achievement to the quality of their teachers and instructional quality. In: Nilsen, T., & Gustafsson, J. (Eds.). Teacher quality, instructional quality and student outcomes: relationships across countries, cohorts and time. (pp. 21-50). Switzerland: Springer and IEA.
[17] Kyriakides, L. & Creemers, B. P. M. (2008). Using a multidimensional approach to measure the impact of classroom-level factors upon student achievement: A study testing the validity of the dynamic model. School Effectiveness and School Improvement, 19(2), 183–205
-
کلمات کلیدی به فارسی :
معلمان مدارس، بیانیه گام دوم انقلاب، جذب و استخدام
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study is to explain the pattern of recruitment and employment of school teachers based on the statement of the second step of the revolution. Today, one of the most important educational concerns is to attract capable and talented teachers in the field of science and technology.The method of the present research is analytical-descriptive and with the strategy of data-based theory and using the content analysis method, the model of attracting school teachers has been designed. The sample of research is equal to society and the research community is the text of the statement of the second step of the revolution. In the first stage, the text of the statement of the second step of the revolution was studied in terms of the competence of school teachers, and all the propositions, sentences and phrases from which competencies were expected to be obtained to attract teachers were identified and extracted. Open coding was used to analyze the data. In open coding, the researcher provides information about the phenomenon under study by fragmenting the rationale. By open coding, the main and sub-rationales are also identified. In the next stage, axial coding has been done within each of the main rationales, and in the last stage, selective coding has been done, which has been obtained through selective coding of 5 components, which have been selected as a model for teacher recruitment. The results of the present study indicate that the model that has been designed includes 5 components of youthfulness, belief, jihadi spirit, scientific personality and spirit of justice.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Teachers of schools, statement of the second step of the revolution, recruitment and employment, model
- صفحات : 36-44
-
دانلود فایل
( 599.87 KB )