-
آرشیو :
نسخه بهار 1400
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
10.22034/JOHI.2021.0608.1230
-
کد پذیرش :
37683
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محمد شیرخدا
-
کلید واژه :
مدیریت دانش، کارآفرینی، کسب و کار، دانشگاه کارآفرین.
-
Title :
Analysis of the impact of knowledge management on corporate entrepreneurship
-
Abstract :
Entrepreneurship is one of the effective components in economic development and infrastructure of knowledge management is essential for many activities. Today, knowledge management and corporate entrepreneurship are two approaches that organizations use simultaneously to discover and apply their competitive advantages and are two important criteria for evaluating success. Strengthening entrepreneurial interactions and knowledge management can promote entrepreneurship as well as expand management Knowledge is effective. Some goals and activities of knowledge management are the infrastructure for entrepreneurship and on the other hand, the subject of knowledge management can be the basis of various entrepreneurship. As entrepreneurs often lack the support of research and development units, the existence of public knowledge management systems can fill this gap and be used as a system to support decisions. On the other hand, knowledge management services can create a variety of entrepreneurial activities. In the present article, while defining and examining knowledge management, the principles, success and failure factors of knowledge management are discussed, and the interaction between knowledge management and entrepreneurship is examined, and it is emphasized that knowledge management is a very important infrastructure for expanding, strengthening and Continuity is the movement of entrepreneurial activities.
-
key words :
knowledge management, entrepreneurship, business, entrepreneurial university.
-
مراجع :
[1] فرهنگي، ع، و صفرزاده، ح، و خادمي، م، نظريههاي ارتباطات سازماني، مؤسسه خدمات فرهنگي رسا، 1383.
[2] قربانی، صابر، مجله کار و جامعه، "مدیریت دانش"، شماره ۱۱۶ و ۱۱۷، از صفحه ۴۸ تا ۵۶، بهمن و اسفند ۱۳۸۸.
[3] لاجوردي، ج. و خانبابايي، ع، "بررسي عوامل تسهيل كننده مديريت دانش در تيمهاي كاري (مطالعۀ موردي: بانك كشاورزي)"، فصلنامۀ دانش مديريت، شمارۀ 76، ، صص 97 تا 116، بهار 1386.
[4] مهرعليزاده، ي، "اقتصاد جهاني، تغييرات سازماني، آموزش و كارآموزي و ايجاد و بهرهبرداري از مهارت در صنايع"، مجلۀ مطالعات مديريت دانشگاه علامه طباطبايي، شماره 27ـ 28، 1380.
[5] آذری، مهدی، "مديريت دانش: عملکردها و چالشها"، مجله تدبير، شماره 114، 48-47، 1384.
[6] كارنيرو، آلبرتو، "نقش منابع هوشمند در مديريت دانش"، ترجمه عليرضا گنجي، فصلنامه اطلاع رساني، دوره 19، شماره 3و4، 1383.
[7] رحیمی، حسین، "ضرورت آموزش کارآفرینی در دانشگاهها"، چکیده مقالات چهل و چهارمین نشست رؤساي دانشگاهها و مراکز علمی- تحقیقاتی کشور، تهران: مؤسسه پژوهش وبرنامه ریزي آموزش عالی، ص 6، 1380.
[8] هاشمی، حمید،"سرمایه هاي جاودان"، ویژه¬نامه همایش کارآفرینی و فناوری¬هاي پیشرفته، تهران: مؤسسه توسعه دانش وپژوهش ایران، ص 12، 1380.
[9] احمدپورداریانی، محمود، کارآفرینی، تهران: شرکت پردیس 57 1379.
[10] ویژه نامه همایش کارآفرینی و فناوریهاي پیشرفته، گفتگو با کامبیز طالبی، تهران: مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران، 1380.
[11] شیر خدا، محمد، (1394). بارقههای هوشمند تکنولوژی معنویت در جهان آفرینش، تهران، انتشارات تایماز.
[12] شیرخدا، محمد،(1399).کارآفرینی پزشکی ،بررسی وضعیت و خواستگاه تاسیس دانشگاه بین المللی طب اسلامی.
[13] سایت: http://hamafza.co/1896، 15/11/94، 22:00
[14] سایت: (http://parsmodir.com/db/theory/km.php، 13/11/94 ، 23:00
[15] Lee, H. and Choi, B. Knowledge Management Enabler, Process and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination , Management Journal, Vol. 17, No.Z, pp. 22-37, April- June 2004.
[16] liedtka, J., Linking Competitive Advantage With Communities of Praetice, Journal of Management Inquiry, 8, 1, pp. 5-16, 1999.
[17] Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. Managing Knowledge- Building. Blocks for Success, Wiley: Chichester,2001.
[18] Brockman, Beverly K, Morgan, Robert M., the Role of Existing Knowledge in New Product Innovativeness and Performance, Decision Sciences, Volume 34 Number 2, p, 390, 2003.
[19] Hung, Richard Yu-Yuan, Lien, Bella Ya-Hui, Fang, Shih-Chieh and Gary McLean, Knowledge as a facilitator for enhancing innovation performance Through total quality management, Total Quality Management, Vol. 21, No. 4, p, 2010.
[20] Gold, AH, Malhotra, A, & Segars, "Knowledge management: an organizational capabilities perspective". Journal Managent Information System, Vol. 18, No. 1,pp.193,195,205,207, 2001.
[21] Scarbrough, H, Knowledge management, HRM and the innovation process, International Journal of Manpower, Vol.24, No. 5, p.502, 2003.
[22] Lakshman, C, "Organizational knowledge leadership", Leadership & Organization Development Journal, Vol.30, No.4, p.360, 2009.
[23] Liao, Hsien. Shu, Chien Hu. Tsuei, Ta, Guang, “Knowledge Acquisition, Absorptive Capacity, and Innovation Capability: An Empirical Study of Taiwan's Knowledge-Intensive Industries", World Academy of Science, Engineering and Technology, Vol.53, p 165, 2009.
[24] Yli-Renko H, Autio E, & Sapienza HJ, "Social capital, knowledge acquisition, and knowledge exploitation in young technology-based firms", Strategy Management Journal, Vol.22, No.6/7, pp.587, 590, 2001.
[25] Sarin S, McDermott C, "The effect of team leader characteristics on learning, knowledge application, and performance of cross-functional new product development teams", Decision Sciences, Vol.34, No.4, p 725, 2003.
[26] Davenport, T. H. & Prusak, L, Working Knowledge: How Organizations Manage What the Know. Boston, Massachusetts, Harvard Business School Press, 1998.
- صفحات : 87-99
-
دانلود فایل
( 634.06 KB )