-
آرشیو :
نسخه بهار 1399
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
10.6084/m9.figshare.12399767
-
کد پذیرش :
12617
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
رسول وظیفه، صیاد خانی
-
کلید واژه :
ظرفیت جذب دانش، اعتماد اجتماعی، یادگیری الکترونیکی، صداقت.
-
Title :
Mediating role of knowledge absorption capacity in the effect of electronic learning on social trust of social security staff of Ardabil province
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the mediating role of knowledge absorption capacity in the effect of electronic learning on social trust of social security personnel in Ardabil province. This research is applied in terms of applied and descriptive-survey method. A standard questionnaire was used for data collection. The obtained Cronbach's alpha confirmed the reliability of the questionnaire. The statistical population of this study was customs officials of Ardabil province (400). For data analysis, the Smirnov test and the Gramograph for The determination of normal and non-normality of the society and for testing the assumptions of correlation coefficient, confirmatory factor analysis and structural equation modeling from SPSS software, were used. The results of the hypothesis test show the direct impact of e-learning on employee social trust Also, the impact of e-learning on capacity The results of the research showed that knowledge absorption capacity in the effect of e-learning on the social trust of employees plays a mediating role. Therefore, it can be concluded that by enhancing the level of electronic learning and reducing the social harm of electronic learning, it can increase confidence Effective social staff.
-
key words :
Knowledge absorption capacity, social trust, e-learning, honest.y
-
مراجع :
[1] Harvey G, Skelcher C, Spencer E, Jas P, Walshe K. Absorptive capacity in a non-market environment. Public Management Review 2010; 12(1): 77-97.
[2]Kostopoulos K, Papalexandris A, Papachroni M, Ioanno G. Absorptive capacity, innovation, and financial performance. Journal of Business Research 2011; 64(12): 1335-43.
[3]کریم زادگان مقدم، د، خداپرست، م، وحدت، د، 1390، ارزیابی عوامل موثر بر رضایت یادگیرنده الکترونیکی، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، شماره 2، 478-462.
[4]لطفی منش، ح،1390، رابطه مدیریت دانش با سلامت سازمانی در ادارة کل تربیت بدنی و هیأتهاي ورزشی» فصلنامه تربیت بدنی، مجله دانشگاه پیام نور تهران، سال سوم، شماره4، 51-26.
[5]Decman, M, (2015), Modeling the acceptance of e-learning in mandatory environments of higher education: The influence of previous education and gender, Computers in Human Behavior, 49, 272–281.
[6]طبرسا، غ، نظری پوری، ا، 1393، بررسی عوامل موثر بر پذیرش سیستم یادگیری الکترونیکی بر اساس مدل پذیرش فناوری، فناوری آموزش، سال 9 شماره 2، 130-142.
[7]رحمانی، س، حیدری، م، 1397، بررسی نقش میانجی گری اعتماد سازمانی بر رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی در دانشگاههای آزاد اسلامی ،فصلنامه¬ علمی ¬پژوهشی رهیافت نو در مدیریت آموزشی، سال 9، شماره36 ،190-179.
[8]ابراهیمی، ق، بابازاده بایی، ع، میر محمد تبار، س ا، 1394، اعتماد اجتماعي و تشکلهاي دانشجويي: تبيين تجربي اعتماد اجتماعي- دانشجويان عضو و غيرعضو تشکلهاي دانشجويي دانشگاه مازندران، مجلة علوم اجتماعي دانشكدة ادبيات و علوم انسان دانشگاه فردوسي مشهد، پایيز و زمستان 1394، 14-25.
[9]Erden,Ali, Hale Erden (2009), Predicting organizational trust level of school managers and teachers at elementary schools, Procedia Social and Behavioral Sciences 1. pp 2180–2190.
[10]مرادی، م، ولی پور، م ع، ياکیده، ک، صفردوست، ع، عبداللهیان، ف، 1392، بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان ها مطالعه موردی: شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، چشم انداز مديريت بازرگانی، شماره 13، 91 – 102.
[11]کفاشی، م، آزاده، ن، 1388، عوامل اجتماعي مؤثر بر ميزان اعتماد اجتماعي در بين اعضاي و هیات علمی، پژوهشنامه علوم اجتماع، دوره 3، ش 1.
[12]منصوریان، ک، قدرتی، ح، 1388، اعتماد اجتماعي و تعيين كننده: ره یافته ها جامعه محور، فصلنامه جامعه شناسي كاربرد، شماره8، دوره 2، ص 123-132.
[13]Heidarabadi A, Social Trust and Social-Cultural Factors Affecting It, Jameeshenasi 2010 ; 1 ( 1 :) 39.
[14]Kafashi M, Fathi S, Influence of Social and Cultural Indicators on the Level of Social Trust in Tehranian Citizenry, Journal of Iranian Social Development Studies, 2011; 3 (2): 50-74.
[15]Abdolmaleki A, Investigating the Social Trust and Factors Affecting It and How the Media's Role in Promoting It, Pajhuheshhaye Ertebati, 2008; 15(53): 95-128.
[16] Wu, Y-C, Hsieh, L-F, Lu, J-J, (2015), What’s The Relationship Between Learning Satisfaction and Continuing Learning Intention?,Social and Behavioral Sciences, 191, 2849 – 2854.
[17]حيدرآبادي، ا، صالح آبادي، ا، 1391،گونه شناسی اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در شهر ساری، مجله مطالعات توسعه اجتماعي ايران، سال چهارم/ شماره سوم/ تابستان 1931.
[18]نيك خواه، ه، 1394، سنجش ميزان اعتماد اجتماعي بين ساكنان شهر بندر عباس و عوامل مؤثر در آن، جامعه پژوهي فرهنگي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، سال ششم، شمارة اول، بهار.
[19]فتحی، ف، عامري،م ح، قادرزاده ، ج، 1394، ارتباط رهبري دانش و توانایی جذب دانش در ادارات کل ورزش وجوانان غرب ایران، مطالعات- مديريت رفتارسازماني درورزش، دوره سوم، شماره 9، زمستان 1394.
[20]Sheng-Yi WU ,2012 ,THE INFLUENCES OF SOCIAL SELF-EFFICACY ON SOCIAL TRUST AND SOCIAL CAPITAL – A CASE STUDY OF FACEBOOK, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology – April 2012, volume 11 Issue 2.
[21]Stanescu, M, Musat, N, (2015), Quality analysis model of the e-learning training system for sports occupations, Social and Behavioral Sciences, 180, 1351 – 1356.
[22]Harrati, N, Bouchrika, I, Tari, A, Ladjailia, A, (2016),Exploring user satisfaction for e-learning systems via usage-based metrics and system usability scale analysis, Computers in Human Behavior, 61, 4451-4471.
[23]Tung-Moe, Y.,Terrence,A. (2011). Information-sharing in public organizations: A literature review of interpersonal, intra-organizational and inter-organizational success factors. Government Information Quarterly, 28( 2), 164-175.
[24]Shu-Mei, T.(2012). Correlations Between External Knowledge and The Knowledge Chain as Impacting Servicequality. Journal Of Retailing and Consumer Services, 4, 429-437.
[25]Tarhini, A, Hone, K, Liu, X, (2014), The effects of individual differences on e-learning users’ behavior in developing countries: A structural equation model, Computers in Human Behavior, 41, 153.
[26]Filippova, T, (2015), Priority Fields of E-learning Development in Russia, Social and Behavioral Sciences, 206, 348 – 353.
- صفحات : 116-128
-
دانلود فایل
( 1.08 MB )