-
آرشیو :
نسخه تابستان 1397- جلد دوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
احسان اسمعیل زاده
-
چکیده :
امروزه توسعه و گسترش علوم رایانه ای گذشته از اینکه موجب بروز یک تحول یا انقلاب تکنولوژیکی بعد از انقلاب رنسانس در جهان گردیده است، تواماً بستری را برای ارتکاب جرایم مختلف رایانه ای فراهم آورده که گسترش آن موجب بروز آسیب ها و خسارت های گوناگونی در جوامع گردیده است. مجرمان در برخی از جرایم، مبانی اخلاقی ، فرهنگی ، اقتصادی و حتی گاهی امنیت و روابط جامعه را هدف قرار می دهند. توسعه فزآینده فناوری اطلاعات و ارتباطات به تحول و دگرگونی در ابعاد مختلف مولفه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و دفاعی – امنیتی منجر شده است و مجموعه فعالیت ها در زمینه تولید، بهره برداری، بانکداری، برقراری ارتباط با رایانه های شبکه بندی شده را دستخوش تغییرات شگرف نموده است. محیط سایبر به عنوان یکی از محیط هایی است که می تواند در زمره محیط های اجتماعی شخصی، اتفاقی و انتخابی قرار گیرد و برای پیشگیری از اندیشه، اعمال و رفتار مجرمانه در این محیط باید اقداماتی صورت گیرد. این پژوهش با هدف پيش بيني رضايت شغلي بر اساس عزت نفس شغلي و خودكارآمدي در كاركنان و معلمان آموزش و پرورش استان ایلامتدوین شده است. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردي است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استان ایلام می باشد که تعداد آنها برابر با 4168 نفر می باشد که تعداد 351 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، شامل پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) و پرسشنامه استاندارد عزت نفس کوپر اسمیت(SEI)(1967) و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی ویسوکی و کروم(1991) بوده است. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه، از پانل متخصصین متشکل از اساتید گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و استاد راهنما بهره گرفته شد و پایایی آن با استفاده ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت(دامنه بین 83/0 تا 89/0). پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها به استخراج اطلاعات مبادرت گردید و با بهره گیری از نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات به توصیف آنها پرداخته و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافته های تحقیق نشان داد که عزت نفس شغلی با میانگین رتبه ای 54/1 بیشتر از خودکارآمدی با میانگین رتبه ای 46/1 بر رضایت شغلی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استان ایلام تأثیر دارد.
-
کلید واژه :
واژه های کلیدی: رضایت شغلی، عزت نفس شغلی، خودکارآمدی
-
Title :
Predicting job satisfaction based on job self-esteem and self-efficacy in education staff and teachers in Ilam province
- صفحات : 64-74
-
دانلود فایل
( 662 KB )