-
آرشیو :
نسخه بهار 1397- جلد دوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
آوا نوا
-
چکیده :
در طی دهه گذشته ،رقابت جهانی به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی و ازدیاد تنوع محصولات ، افزایش سریعی پیدا نموده است که این امر باعث تاکید بر نقش بهبود مستمر عملکرد سازمان به عنوان یک نیاز رقابتی واستراتژیک دربسیاری از سازمان ها در سراسر دنیا شده است. امروزه نقش و اهمیت نیروی انسانی در فرآیند تولید و ارائه خدمات در جوامع بشری به عنوان مهم ترین عامل مشخص شده است. دردهه های اخیر نقش و اهمیت سرمایه انسانی و ارزش برند شرکت ها همزمان با افزایش سطح رقابت بین شرکت ها افزایش یافته است ازآنجایی که عملکرد برند رابطه مستقیمی با عملکرد یک سازمان دارد،هدف این تحقیق بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر ارزش ویژه برند در ایران خودرو است. دراین تحقیق تاثیر بعد دانش، بعد تجربه و بعد تخصص بر ارزش ویژه برند شرکت ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شرکت ایران خودرو بوده است. که بر اساس جدول مورگان 150 نفر از مدیران و کارکنان از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. این تحقیق کاربردی است و برای بررسی این ارتباط از روش توصیفی پیمایشی استفاده میشود. اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری میگردد. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه انسانی بر ارزش ویژه برند تاثیر دارد. از ديدگاه قرآن، زن و مرد هويت يكسان داشته و از موهبتهاى الهى به يك ميزان برخوردارند. این دو مايه ى عفت و آرامش يكديگرند. اما تفاوتهاى انكار ناپذيرى نيز بين اين دو وجود دارد. اگر به نظام حقوقى اسلام به صورت مجموعه توجه شود، روشن مىشود كه اختلافات حقوقى بين زن و مرد در اسلام دقيقا بر واقعيت و حكمت استوار است و هریک به ميزان برخوردارى از حقوق، به وظايفى نیز مكلّف گشته اند.
-
کلید واژه :
جایگاه زن، حقوق زن، ارث زن.
-
Title :
The position of women from the perspective of the Qur'an
-
Abstract :
According to the Qur'an, men and women have the same identity and enjoy the same divine blessings. These two are the means of chastity and peace of each other. But there are also undeniable differences between the two. If we look at the Islamic legal system as a whole, it becomes clear that the legal differences between men and women in Islam are based on reality and wisdom, and each of them has been assigned duties to the extent of having rights.
-
مراجع :
- آية الله العظمى خوئى، منهاج الصالحين.
- امام خمينى، تحرير الوسيله، چاپ انتشارات اسلامى، قم، 1363.
- امام خمينى، سيماى زن در كلام امام خمينى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران.
- امامى، حسن، قانون مدنى، كتابفروشى اسلاميه، تهران.
- تورات، سفر پيدايش، باب 2، آيه 2 و باب 19، آيه 19.
- تيلا، عباس، زن در آيينه تاريخ، مولف، تهران، 1370.
- جوادى آملى، عبداللّه، زن در آئينه جلال و جمال، مركز نشر فرهنگى رجا، تهران، 1369 ق.
- حسينى تهرانى، محمد حسين، نور ملكوت قران، انتشارات علامه طباطبايى، 1413 ق، ج 2.
- دورانت، ويل، لذات فلسفه، سازمان و انتشارات آموزش انقلاب اسلامى، تهران، 1377.
- راغب اصفهانى، ابوالقاسم، المفردات فى غريب القرآن، شركة مكتبه و مطبعة اليالى الحلبى.
-ستارى، جلال، سيماى زن در فرهنگ ايران، نشر مركز، تهران، 1373.
- سعيد زاده، زنان، تحصيلات و برداشتهاى دينى، مجله پيام زن، ش 22.
- صدر، حسن، حقوق زن در اسلام و اروپا، چ هفتم، انتشارات جاويدان، 1357.
- طاهرى، حبيب الله، حقوق مدنى، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1375.
- طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، موسسة الاعلمى، بيروت، 1399 ق، ج 16.
- طباطبايى يزدى، محمد كاظم، العروة الوثقى، اسماعيليان، قم، 1412 ق، ج 1.
- كاشف الغطاء، شيخ جعفر، كشف الغطاء عن مبهمات شريعة الغراء، انتشارات مهدوى، اصفهان، كتاب الجهاد.
- كيا خجسته، مهاتما گاندى در جستجوى حقيقت، نشر مركز، تهران، 1372.
-لوبون، گوستاو، تمدن اسلام و عرب، بنگاه مطبوعاتى علمى،1344.
- مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، موسسة الوفاء، بيروت، 1403 ق، ج 1، ص 177.
- محمد الحصون، و ام على مشكور، اعلام النساء المومنات، انتشارات اسوه، تهران
- صفحات : 1-16
-
دانلود فایل
( 832 KB )