-
آرشیو :
نسخه بهار 1397- جلد اول
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
ابراهيم بابااحمدي
-
کلید واژه :
کلید واژه : روش شناسی ، حکمت ، موعظه ، جدل ، امربه عرف ،انذار وتبشیر،فریقین
-
Title :
Quranic educational style in the rank of the Sects
-
Abstract :
Abstract
Education is one of the most important pillars of human well-being and the realization of physical and mental well-being of an individual or a family or a society depends directly on the type of education and its educational method. Creating a social education system is a requirement of any society that can not be easily achieved . The set of theories and measures of regular and organized education can be categorized in the form of principles, principles and methods of social education. Every society has its own principles and methods, but we consider the Islamic method of education. Which is taken from divine verses. One of the methods used by the Holy Qur'an to educate and guide human beings is the expression of warning, which in most cases is embodied in the method of allegory and storytelling. And other divine methods that have been established to the extent that they make a person think with wise words in such a way that he can reach that matter by his own research and conclusion. As a result, with a little care and consideration in the divine verses, the best educational methods can be obtained from the divine statements and used that no one knows his servants better than he.
Many books and articles have been written about Islamic education, but few have seen the method of teaching the Qur'an in education specifically, and in addition, the presentation of different styles of teaching the Qur'an in different ways, creates more openness for social and personal education. The present research has been done by using library resources in a descriptive and analytical method and in a practical way. It seeks to answer this question. According to Shiite and Sunni interpretations, what methods has God Almighty used in the Qur'an to educate human beings?
-
مراجع :
منابع
قرآن کریم باترجمه مکارم شیرازی
1.ابن جوزی ابوالفرج عبدالرحمن بن علی،1422،زادالمسیرفی علم التفسیر،ناشردارالکتاب العربی، چاپ اول، بیروت.
2.ابن عاشورمحمدبن طاهر، 1420،التحریرالتنویر، ناشر موسسه التاریخ العربی، چاپ اول، بیروت لبنان.
3.ابن فارس احمد، 1407، معجم المقائیس، تحقیق عبدالغفور،ناشردارالعلم للملایین، بیروت.
4.ابوحیان اندلسی،محمدبن یوسف،1420، بحرالمحیط فی التفسیر، ناشردارالفکر، بیروت.
5.ابوالفتوح رازی حسین بن علی،1408، روض الجنان وروح الجنان فی تفسیرالقرآن، ناشرپژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد.
6.احمدی احمد , 1364 , اصول وروشهای تربیت دراسلام, انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی ودفترمرکزی جهاد دانشگاهی ،چاپ اول، اصفهان .
7.آلوسی سیدمحمود، 1415، روح المعانی فی تفسیرالقرآن ناشردارالکتب العلمیه،چاپ اول، بیروت.
8.جوادی آملی عبدلله , 1390 , تفسیر تسنیم، تحقیق عباس رحیمیان , ناشر مرکز نشر اسراء, چاپ سوم، قم.
9.بیضاوی عبدالله بن عمر، 1418، انوارالتنزیل واسرارالتاویل، ناشردارالاحیاء التراث العربی،چاپ اول، بیروت.
10.حسینی زاده سیدعلی ومشایخی شهاب الدین ,1393 ,روش های تربیتی در قرآن، جلد 2, ,پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,چاپ اول، قم.
11.راغب اصفهانی حسین بن محمد، 1407، مفردات الفاظ القرآن، مترجم غلامرضا خسروی حسینی، ناشر المکتبة المرتضویه لإحیاءالآثارالجعفریه،چاپ چهارم، قم.
12.رستمی نسب عباسعلی , 1393 , تربیت در قرآن, انتشارات دانشگاه شهید باهنرکرمان, چاپ اول،کرمان.
13.زمخشری محمود، 1407، الکشاف عن حقایق وغوامض التنزیل، ناشردارالکتاب العربی، بیروت.
14. طباطبایی محمد حسین 1374 ,تفسیر المیزان، مترجم موسوی همدانی محمد باقر, ناشر انتشارات اسلامی,چاپ پنجم، قم.
15.طبرسی فضل بن حسن، 1360، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، تحقیق ستوده،ترجمه فراهانی، انتشارت فراهانی، چاپ اول، تهران.
16.طیبی شبستری سیداحمد ، 1374، تقیه وامربه معروف ونهی ازمنکر, نشر اسلامی , چاپ نهم،تهران.
17.عکبری عبدالله بن حسین، التبیان فی اعراب القرآن،ناشربیت الافکار الدولیه،چاپ اول، عمان،ریاض.
18.عمید حسن،1357،فرهنگ عمید، ناشرامیرکبیر،تهران.
19.فخررازی ابوعبدالله محمدبن عمر،1420، مفاتیح الغیب، ناشردارالاحیاء التراث العربی ، چاپ سوم، بیروت.
20.فراهیدی خلیل ابن احمد، کتاب العین،تحقیق مخزومی، ناشرهجرت، قم.
21.فیض کاشانی،1415، تفسیرصافی، تحقیق حسین اعلمی، انتشارات صدر،چاپ دوم، تهران.
22.قاسمی , حمید محمد 1385 , اصول تربیتی در داستانهای قرآن, نشر پژوهش معناگرا ,چاپ اول، تهران.
23.قرشی علی اکبر، 1387، قاموس قرآن، ناشر دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوازدهم، تهران.
24.قمی مشهدی محمدبن محمدرضا، 1368، کنزالدقائق وبحرالغرائب، ناشرسازمان چاپ ، چاپ اول.
25.مجلسی محمدباقر، 1370، مرآة العقول، نحقیق هاشم رسولی، ناشر دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، تهران.
26.مراغی احمدبن مصطفی، تفسیرمراغی، ناشردارالایاء التراث العربی،بیروت.
27.مصطفوی میرزاحسن، 1375، تحقیق فی الکلمات القرآن،ناشروزارت فرهنگ وارشاداسلامی، تهران.
28.مکارم شیرازی ناصر , 1361 , تفسیر نمونه, ناشر دارالکتب الاسامیه ، چاپ هفتم, قم .
- صفحات : 120-125
-
دانلود فایل
( 460 KB )