-
آرشیو :
نسخه بهار 1397- جلد اول
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
علی محمد حقیقی ،علی اکبر کلیچ
-
کلید واژه :
تحول پذیری، سازمان، بلوغ، نیروهای تغییر، مدل، پرسشنامه، صبانور
-
Title :
Design of an Operational Model for Measuring the Readiness and Maturity of Transformability in Organizations Case Study: SabaNoor-e-Golestan
-
Abstract :
Transformability, variability and improvement are necessary for organization's survival and long living. The maturity of transformability and good perception of changes are the causes that well-known corporations and brands like Mercedes, Ford and General Electric, survived for a near century. The main goal of private organizations and companies is to earn revenue and economic profit for their stockholders and they should keep this goal for a long time. Besides, the public or governmental organizations should also have a long life because of their mission and meanwhile they should improve their efficiency and effectiveness. There are several factors that influence on organizations and make them to change. Environment, among this factors, is the most important and has the greatest effect and has included different parts.This paper, has examined the different aspects of change and variability and has paid attention to a manufacturing company at Golestan Province and has considered the attributes and specifications of transformable organizations. Finally, has designed an operational model for evaluating and measuring the maturity of transformability and variability of this organization and has presented a questionnaire for evaluating this readiness and maturity.
-
مراجع :
1- یارمحمدی،م. ، معینی،ع. و بدیع، ک. (1391)، "مدیریت تغییر در فرآیندهای کسب¬و¬کار، نشریۀ مدیریت فناوری اطلاعات"، دورۀ 4، شمارۀ 11، صص 175-198.
2- هَچ، م. ج. (1394). "نظریه سازمان مدرن، نمادین - تفسیری و پست مدرن"، انتشارات موسسه کتاب مهربان، تهران.
3- فروزانفر، م.ح. و مجیدی جیرندهی، ع.ا. (1389)، "استراتژی¬ها و دیدگاه¬های تغییروتحول سازمانی و ارزیابی میزان بلوغ و تحول-پذیری سازمان¬ها با استفاده از مدل پیشنهادی"، پنجمین کنفرانس بین¬المللی مدیریت استراتژیک، تهران، ایران، 19-20 دی.
4- اخوان علاف، ع.، شهبازی،م. و ناصری،م. (1395)، "مدیریت تغییر و تحول سازمانی"، کنفرانس بین¬المللی نخبگان مدیریت، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران، 12 خرداد.
5- آرزمجو،ه. ، ناصحی¬فر، و. و تقوی¬فرد، م.ت. (1392)، "الگوی یکپارچۀ تغییرات سازمانی: بررسی ابعاد محتوایی، فرآیندی و زمینه¬ای در موفقیت تغییرات سازمانی"، نشریۀ فرآیند مدیریت توسعه، دورۀ 26، شمارۀ 4، صص 49-71.
6- یزدانی،ح.ر.، جلالی،ن. و مؤذنی،ب. (1397)، "مدل آمادگی تغییر سازمانی جهت پیاده¬سازی فرآیندهای کسب¬و¬کار"، فصلنامه مطالعات مدیریت کسب¬و¬کار هوشمند، دورۀ 7، شمارۀ 25، صص 41-84.
7- مُعیّا، ع.، توکلی، غ. و رمضان،م. (1394)، "تحلیل رابطه ظرفیت تغییر سازمانی و تفکر استراتژیک"، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبودوتحول)، دورۀ 23، شمارۀ 77، صص 153-169.
8- زندی،ر. ، صلواتی،ع. و باغبانیان، م. (1392)، "فراموشی سازمانی و مقاومت در برابر تغییرات"، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبودوتحول)، دورۀ 23، شمارۀ 72، صص 49-73.
9- خاچیان،آ.، منوچهری،ه.، پازارگادی، م. و اکبرزاده باغبان، ع. (1391)، "چالش¬های مدیریت تغییر: تجارب مدیران در دانشکده¬های پرستاری و مامایی- مطالعه¬ای کیفی"، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، دورۀ 18، شمارۀ 1، صص 79-88.
10- رابینز، ا.پی. (1388)، "مبانی رفتار سازمانی". انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
- صفحات : 53-63
-
دانلود فایل
( 561 KB )