-
آرشیو :
نسخه بهار 1397- جلد اول
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
مریم ایرجی، هیلدا محمدصادقی
-
کلید واژه :
تذهیب قرآنی هند، قطب¬شاهیان، مکتب گلکنده، تذهیب مکتب گلکنده
-
Title :
Illumination of the flowering school of India (A case study of the Mus'haf written by Abdolqader Hosseini Shirazi Mahfouz in Astan Quds Razavi)
-
Abstract :
مکتب گلکنده یا قطب¬شاهیان از مکاتب هنری هند است که نسخه¬های مذهب نفیسی از این سلسله مسلمان شیعی هنردوست در گنجینه آستان قدس رضوی نگه¬داری می¬شود. نسخه¬هایی به شماره ثبت 106 و 291 به خط عبدالقادر حسینی شیرازی از هنرمندان شیراز عصر صفوی نگاشته شده که به هند مهاجرت کرده در این عهد تهیه شده¬اند مُهر پادشاهان قطب¬شاهی صدق این ادعا است که بر صفحات این قرآن نقش شده¬است. هدف از انجام پژوهش بررسی اجزا و مشترکات تذهیب گلکنده که صفحات افتتاح قرآن¬ آن¬ها در آستان قدس رضوی به شماره ثبت 106 و 291 می¬باشد. تا پاسخی باشد به پرسش اصلی تذهیب صفحات افتتاح قرآن¬های مذهب عصر قطب شاهیان یا مکتب گلکنده دارای چه ویژگی¬هایی است؟ پژوهش پیش¬رو از نوع بنیادی و با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و مبتنی بر منابع موزه¬ای و کتابخانه¬ای است. نتایج حاکی از آنندکه عناصر ثابتی چون شرفه، ختایی¬های حل¬کاری شده زرین، ترنج درون متن را می¬توان عناصر مشترک یا ویژگی مکتب گلکنده هند در نظر گرفت.
۸۶۷/۵۰۰۰
Golkandeh or Qutbshahian school is one of the Indian art schools where copies of the exquisite religion of this art-loving Shiite Muslim dynasty are kept in the treasury of Astan Quds Razavi. Copies No. 106 and 291 were written in the handwriting of Abdul Qadir Hosseini Shirazi, one of the artists of Shiraz in the Safavid era, who migrated to India and were prepared during this period. Is. The purpose of this study is to investigate the components and commonalities of Golkandeh gilding that the opening pages of the Quran in Astan Quds Razavi with registration numbers 106 and 291. To answer the main question, what are the characteristics of gilding the opening pages of the Qurans of the Qutb Shahian or Golkandeh schools? Leading research is of a fundamental type with a descriptive-analytical method and is based on museum and library resources. The results indicate that fixed elements such as honor, golden dissolved khatai, bergamot in the text can be considered as common elements or features of the flowering school of India.
-
مراجع :
1- الهی،امیرسعید، روابط«قطب¬شاهیان»هند با پادشاهان صفوی فصلنامه تاریخ روابط خارجی، سال سوم، شماره 11، ص 54-41. 1381
2- حبیبی¬قاینی¬بایگی، مریم، قرآن خطی شماره 106 به خط عبدالقادرحسینی شیرازی در موزه¬ی آستان قدس رضوی، فصلنامه آستان هنر/هنرنامه آستان قدس رضوی، شماره8، ص29-22، 1393 .
3- رجب¬نژاد، محمدرضا، جان¬احمدی، بررسی اسناد تاریخی موقوفات دولت شیعی قطب¬شاهیان در هند، فصلنامه گنجینه¬ی اسناد، سال بیستم و دوم، دفتر دوم، ص 23-6، 1391.
4- رسولی، زهرا، تأثیر نقاشی ایرانی بر نقاشی هند در ادوار مختلف در سرزمین¬های شمال و دکن هند، نشریه کتاب ماه هنر، ص74-70، 1387.
5- ریچارد، فرنسیس، معرفی تعدادی از نسخه¬های فارسی دکنی در قرن شانزدهم، کتابخانه ملی پاریس، مترجم فیروزه قره¬بابایی، نشریه کتاب ماه هنر، ص 148-140، 1383.
6- پشت¬دار، علی¬محمد، ربیعی، حمیرا، معرفی نسخه خطی « اخلاق حسنی» یا « اخلاق قطب¬شاهی» از علی¬بن طیفور بسطامی«1083 ق)، پیام بهارستان، شماره 14، ص 1725-1714، 1390.
7- شیرازی، مهدیه، پژوهشی در تذهیب گزیده¬ای از نسخ قرآنی دوره¬ی تیموری و تطبیق آن با منتخبی از قرآن-های دوره صفوی (مطالعه موردی قرآن¬های موجود در آستان قدس رضوی به شماره ثبت 725،181،106 و 164)، پایان¬نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان، 1395
8- کرمی، مجتبی، نگاهی به تاریخ حیدرآباد دکن، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین¬المللی، 1372.
9- کوشکی، فرشته، روایح گلشن قطب¬شاهی از الفتی یزدی، پیام بهارستان، شماره 16، ص 615-576، 1391.
10- گلچین¬معانی،احمد، راهنمای گنجینه قرآن. ناشر آستان قدس رضوی، مشهد: دانشگاه امام¬رضا(ع)، 1347.
11- مایل هروی، نجیب.(1372). کتاب آرایی در تمدن اسلامی.مشهد: آستان قدس رضوی
12- معتقدی، کیانوش، تأثیر هنرمندان ایرانی در اعتلای هنرهای «خوشنویسی و کتیبه¬نگاری» در شبه قاره هند (سده¬های نهم تا یازدهم)، ضمیمه¬نامه بهارستان( ویژه¬نامه¬کتیبه)، ص30-9، 1393.
13- _____¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬__، روزبهان شیرازی؛ نابغه خط و تذهیب بررسی شیوه تذهیب در «مکتب شیراز»( سده¬های نهم و دهم هجری)، همایش علمی سومین دوسالانه تذهیب¬های قرآنی-مشهد، 1391.
14- منشی¬قمی، قاضی¬میراحمد، گلستان هنر، به اهتمام احمدسهیلی خوانساری، ، تهران: انتشارات بنیادفرهنگ ایران، 1352.
15- نوروزی، اکرم، تحلیل نقوش و صفحه¬آرایی قرآن میرعبدالقادر حسینی شیرازی از مکتب هند و مقایسه آن با قرآن روزبهان شیرازی از مکتب شیراز( از گنجینه نفایس آستان قدس رضوی)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان، 1395.
16- هراتی، محمدمهدی.(1378).تذهیب:گوهرجان بر مصحف آیات.کتاب ماه هنر.شماره 12.ص56-63
1- الهی،امیرسعید، روابط«قطب¬شاهیان»هند با پادشاهان صفوی فصلنامه تاریخ روابط خارجی، سال سوم، شماره 11، ص 54-41. 1381
2- حبیبی¬قاینی¬بایگی، مریم، قرآن خطی شماره 106 به خط عبدالقادرحسینی شیرازی در موزه¬ی آستان قدس رضوی، فصلنامه آستان هنر/هنرنامه آستان قدس رضوی، شماره8، ص29-22، 1393 .
3- رجب¬نژاد، محمدرضا، جان¬احمدی، بررسی اسناد تاریخی موقوفات دولت شیعی قطب¬شاهیان در هند، فصلنامه گنجینه¬ی اسناد، سال بیستم و دوم، دفتر دوم، ص 23-6، 1391.
4- رسولی، زهرا، تأثیر نقاشی ایرانی بر نقاشی هند در ادوار مختلف در سرزمین¬های شمال و دکن هند، نشریه کتاب ماه هنر، ص74-70، 1387.
5- ریچارد، فرنسیس، معرفی تعدادی از نسخه¬های فارسی دکنی در قرن شانزدهم، کتابخانه ملی پاریس، مترجم فیروزه قره¬بابایی، نشریه کتاب ماه هنر، ص 148-140، 1383.
6- پشت¬دار، علی¬محمد، ربیعی، حمیرا، معرفی نسخه خطی « اخلاق حسنی» یا « اخلاق قطب¬شاهی» از علی¬بن طیفور بسطامی«1083 ق)، پیام بهارستان، شماره 14، ص 1725-1714، 1390.
7- شیرازی، مهدیه، پژوهشی در تذهیب گزیده¬ای از نسخ قرآنی دوره¬ی تیموری و تطبیق آن با منتخبی از قرآن-های دوره صفوی (مطالعه موردی قرآن¬های موجود در آستان قدس رضوی به شماره ثبت 725،181،106 و 164)، پایان¬نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان، 1395
8- کرمی، مجتبی، نگاهی به تاریخ حیدرآباد دکن، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین¬المللی، 1372.
9- کوشکی، فرشته، روایح گلشن قطب¬شاهی از الفتی یزدی، پیام بهارستان، شماره 16، ص 615-576، 1391.
10- گلچین¬معانی،احمد، راهنمای گنجینه قرآن. ناشر آستان قدس رضوی، مشهد: دانشگاه امام¬رضا(ع)، 1347.
11- مایل هروی، نجیب.(1372). کتاب آرایی در تمدن اسلامی.مشهد: آستان قدس رضوی
12- معتقدی، کیانوش، تأثیر هنرمندان ایرانی در اعتلای هنرهای «خوشنویسی و کتیبه¬نگاری» در شبه قاره هند (سده¬های نهم تا یازدهم)، ضمیمه¬نامه بهارستان( ویژه¬نامه¬کتیبه)، ص30-9، 1393.
13- _____¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬__، روزبهان شیرازی؛ نابغه خط و تذهیب بررسی شیوه تذهیب در «مکتب شیراز»( سده¬های نهم و دهم هجری)، همایش علمی سومین دوسالانه تذهیب¬های قرآنی-مشهد، 1391.
14- منشی¬قمی، قاضی¬میراحمد، گلستان هنر، به اهتمام احمدسهیلی خوانساری، ، تهران: انتشارات بنیادفرهنگ ایران، 1352.
15- نوروزی، اکرم، تحلیل نقوش و صفحه¬آرایی قرآن میرعبدالقادر حسینی شیرازی از مکتب هند و مقایسه آن با قرآن روزبهان شیرازی از مکتب شیراز( از گنجینه نفایس آستان قدس رضوی)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان، 1395.
16- هراتی، محمدمهدی.(1378).تذهیب:گوهرجان بر مصحف آیات.کتاب ماه هنر.شماره 12.ص56-63
- صفحات : 35-52
-
دانلود فایل
( 780 KB )