-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد سوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
سعید جوهر
-
کلید واژه :
: هویت دانشگاهی، فرهنگ آموزشی ، سرمایه فرهنگی دانشجو، اجتماعات دانشجویی
-
Title :
Investigating field factors related to academic identity
-
Abstract :
This study is about the academic identity and the efficient factors on it among the students of Yazd university. The method of this study is survey, and the data are compiled through questionnaire. The statistical population of the current study are the students of Yazd university, among whom 373 students were selected as the sample population of the study according to Cochran formula.. This study was carried out based on Bourdieu theories. The results state that the mean of academic identity in terms of ethical, critical and scientific is more than the median of scores, while from innovative viewpoint this mean is less than the median. According to these results, the level of academic identity among students of Yazd University is considered as average. The results of inferential analysis represent that the variables of Academic culture, student cultural capital, family structure and student Communities have direct impact on academic identity. Also the output of multivariable analysis shows that the four variables, besides the ground variable of grade, state 42 percent of the academic identity variance. While the variable of Educational culture lonely states 20 percent of independent variable variance, and in this respect is the most influential factor on the academic identity variable among the studied factors in the survey.
-
مراجع :
اعزازی، شهلا(1394). جامعه¬شناسی خانواده؛ با تاکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: روشنگران و مطالعات زنان
افراسیابی، حسین؛ خویباری، فهیمه(1394). هویت دانشجویی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه¬های یزد. فصلنامه پژوهش و برنامه-ریزی در آموزش عالی، دوره 21، شماره4، 1-19
باقریان¬فر، مصطفی؛ سیادت، علی؛ لهرابی، یعقوب(1397). تبیین مولفه¬های هویت اجتماعی دانشجویان بر اساس استفاده از برنامه¬های پیام¬رسان، جامعه¬شناسی کاربردی( مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، دوره 29، شماره 4، 79-98
باقری حیدری، فاطمه (1394). بررسی عوامل موثر بر هویت دانشگاهی در بین دانشجویان(مطالعه موردی دانشگاه¬های پیام نور،آزاد و غیرانتفاعی)، نشریه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، دوره 5، شماره 4، 587-600
بَبی، ارل (1381). روش¬های تحقیق در علوم اجتماعی(جلد اول). ترجمه رضا فاضل، تهران: سمت
بقایی ، علی و محمدجواد اسماعیلی(1388).عوامل اجتماعی موثر بر هویت دانشگاهی دانشجویان آزاد اسلامی. پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال سوم، شماره4
بوردیو، پیر (1396). انسان دانشگاهی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: پارسه
بوردیو، پیر(1395). تمایز(نقد اجتماعی قضاوت¬های ذوقی). ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ثالث
بوردیو، پیر (1380). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمه مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار
تاجیک، محمدرضا (1384). روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران: مرکز بررسی¬های استراتژیک ریاست جمهوری
تمنا، سعید؛ صمدی، سمیه(1395). رابطه سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان آگاهی دانشجویان از فرهنگ دانشگاهی، فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، سال22، شماره1، 99-126
توکل، محمد(1370). جامعه¬شناسی علم، تهران: نص
دواس، دی ای د (1376). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نی
رجب رضایی، فرهاد؛ عباس زاده، محمد؛ مظفری، امین (1394). بررسی رابطه فرهنگ رشته¬ای با انواع فرهنگ¬های دانشگاهی، جامعه¬شناسی کاربردی( مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، دوره 26، شماره 4، 1-24
ریتزر، جرج (1374). نظریه¬های جامعه¬شناسی در دوران مدرن. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی
ساروخانی، باقر(1392). مقدمه¬ای بر جامعه¬شناسی خانواده، تهران: سروش
سیدمن، استیون(1386). کشاکش آرا در جامعه¬شناسی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی
فاضلی، نعمت ا... ؛ طالبیان، حامد(1390). علل قوام¬نایافتگی هویت دانشگاهی در میان دانشجویان متعلق به طبقات متوسط مدرن در ایران، فصلنامه پژوهش در نظام¬های آموزشی، سال ششم، شماره18، 134-177
فاضلی نعمت ا...(1387). فرهنگ و دانشگاه: منظرهای انسان¬شناسی و مطالعات فرهنگی. تهران: ثالث
فراستخواه، مسعود(1388). دانشگاه و آموزش عالی، تهران: نی
فیشر، رابرت (1390). داستان¬هایی برای فکرکردن(سی داستان، سی مضمون). ترجمه جلیل شاهری لنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
قانعی¬راد، محمدامین(1385). نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی. مجله جامعه¬شناسی ایران، دوره هفتم، شماره1. 52-74
قانعی¬راد، محمد امین(1384). جامعه¬شناسی رشد و افول علم در ایران، تهران: مرکز تحقیقات
کالینز، جردن(1393). مددکاری اجتماعی کار با خانواده، ترجمه فریده همتی، تهران: سمت
کوگان، موریس(1386). اجتماعات آموزش عالی و هویت دانشگاهی. ترجمه جلیلی کریمی. تهران : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
گیدنز، آنتونی(1388). مبانی جامعه¬شناسی. ترجمه محسن چاووشیان، تهران: نشر نی
محسنی تبریزی، علیرضا؛ محمود قاضی طباطبایی و سیدهادی مرجائی(1389). تاثیر مسائل و چالش¬های محیط علمی بر جامعه¬پذیری دانشگاهی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال اول، شماره سوم، 50-89
مهرام، بهروز؛ ساکتی، پرویز؛ مسعودی، اکبر؛ مهرمحمدی، محمد (1385). نقش مولفه¬های برنامه درسی پنهان در هویت علمی دانشجویان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال اول، شماره 3، 3-27
ودادهیر، ابوعلی(1390). شیوه¬های جدید تولید دانش و علم¬ورزی: تاملی جامعه¬شناختی بر تحول معیارهای اخلاقی و سلوک علمی در عرصه علم و فناوری، مجله اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره1، 54-85
همتی، رضا؛ اصلانی، شهناز(1394). عوامل موثر شکل¬گیری هویت دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر نقش اینترنت، فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، دوره21، شماره3، 121-149
همتی، رضا؛ کیانپور، مسعود؛ اصلانی، شهناز (1393). گونه¬شناسی هویت دانشگاهی و ارتباط آن با منابع درون دانشگاهی هویت¬یابی، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال چهارم، شماره چهارم، 560-584
منابع لاتین
Becher, T. (1987). “The Disciplinary Shaping of the Profession”. In: B.R. Clark (Ed.). The Academic Profession. University of California Press.
Brennan, J. & K. Patel (2008). “Student Identities in Mass Higher Education”. In: Alberto Amaral, Ivar Bleiklie & Christine Musselin (Eds.). From Governance to Identity: A Festschrift for Mary Henkel. Springer
Carlone, Heidi B. & Angela Johnson (2007), “Understanding the Science Experiences of Successful Women of Color: Science Identity as an Analytic Lens”, Journal of Research in Science Teaching, 44(8)
Clark. B. R (1983), “The Higher Education System, Academic Organization in Cross-National Perspective”, London: University of California Press
Clegg, S. (2005). “Academic Identities under Threat?”. British Educational Research Journal, 34, 3: 329-345
Duffy, Richelle (2013). “Academic roles and the formation of personal academic identities”. Nurse Education Todey,33(6): 620-624
Henkel, M. (2000). “ Academic Identities and Policy Change in Higher Education. London”: Jessica Kingsley
Komarraju M. & Dial C. (2014). “Academic identity, self-efficacy, and self-esteem predict self-determind motivation and goals”. Learning and Individual Differences,32: 1-8
Kogan, M. (2000). “Higher Education Communities and Academic Identity”. Higher Education Quarterly, 54, 3: 207-216
Luzon, M.J. (2018). “Constructing academic identies online: Identity performance in research group blogs written by multilingual scholar”. Journal of English for Academic purposes,33: 24-39
Valimaa, J. (1998). “Culture and Identity in Higher Education Research”. Higher Education, 36, 2: 119-138.
White M. A. (2018). “A mixed methods exploration of the relationship between the racial identity, science identity, science self-efficacy, and science achievement of African American students at HBCUs”. Contemporary Educational Psychology,3
Winter, R. (2009). “Academic Manager or Managed Academic? Academic Identity Schisms in Higher Education”. Journal of Higher Education Policy and Management, 31, 2: 121–131.
- صفحات : 32-36
-
دانلود فایل
( 473 KB )