-
آرشیو :
نسخه پاییز 1396
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
حسین رحمانی تیرکلائی
-
کلید واژه :
علوم انسانی، توسعه، موانع
-
Title :
human science; the concept and obstacles to its development
-
Abstract :
For many years, we have been witnessing that the humanities are on the margins in Iran, and the focus, attention and resources are spent on the natural sciences, because from a superficial, short-term and result-oriented point of view, the findings of the natural sciences are tangible and fast. The efficiency of the humanities is long and creditworthy; unaware that it is the humanities that have the ability to plan for other sciences, they shape civilization, culture, and the structure of society; to solve problems and challenges in various dimensions of human existence such as culture. , Community, economy, etc. is able to produce and provide an effective, appropriate and appropriate solution, etc. In this article, by analyzing and explaining the sources of A. Lami, the existing views on the humanities and obstacles to the development of the humanities with emphasis on the Iranian scientific community, examined from various dimensions and while pointing to the obstacles to the development of the humanities in Iran and expressing the components of this underdevelopment in external and internal dimensions, Strategies such as promoting the dignity and authority of the humanities, governing the humanities in accordance with the norms and values of society; The study of scientific documents includes articles and dissertations related to the objectives of the article. Data collection tools are required, and the method of content analysis has been used to interpret and analyze the data
-
مراجع :
منابع
انجمن سرخابی، هادی(1393). تبیین و تحلیل مبانی انسان شناسی اسلامی تحول در علوم انسانی و دلالت های تربیتی آن. کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
باقری، خسرو(1386). علم دینی امکان، ماهیت و ضرورت. مجموعه مقالات کنفرانس توسعه دانش و فناوری درایران(ج ،)1تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 94-71
باقری، خسرو(1387). هویت علم دینی: نگاهی معرفت شناختی به نسبت دین با علوم انسانی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
باقري مجد، روح الله، قلاوندي، حسن، میرآقایی، علیعباس، صدقی بوکانی، ناصر؛ باقري مجد، امین(1393). تحلیل شکاف پژوهشهاي علوم انسانی در آموزش عالی. پژوهشهاي نوین در یادگیري آموزشگاهی. فصلنامه علمی پژوهشی / سال اول/ شماره سوم
تقوی، مریم(1389). بررسی مقایسهای جایگاه علوم انسانی در برنامه درسی اگزیستانسیالیستی و برنامه درسی اسلامی. مرکز پیام نور تهران، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران
حجازی ، زهرا (1395). نیازسنجی رئوس مطالب برنامهی درسی دورههای تکمیلی علوم انسانی اسلامی: زمینهای جهت بهبود نظریهپردازی بر اساس مبانی دینی. کارشناسی ارشد؛ دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
حسنی، حمیدرضا؛ علی پور، مهدی؛ موحد ابطحی، محمدتقی(1392). علم دینی دیدگاهها و ملاحظات. چاپ ششم، قم: نشر حوزه و دانشگاه
حسینی، سید حسین و شهابی، روح الله(1397). علوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقاء آن با بهرهگیری از الگوی تحلیل درونی/ محیطی. پژوهش نامهانتقادی متون وو برنامه های علوم انسانی سال 18 شماره 1
جلیلی، هدایت(1387). راه دشوار علوم انسانی : بررسی جریانها و گفتمانها تحول خواه در عرصه علوم انسانی
www. ensani. ir/fa/content /fefault. aspx88284
جهانگیری، جهانگیر(1387). تاملی جامعه شناختی بر موانع توسعه علوم انسانی در ایران
www. ensani. ir/fa/content / default. asp88289
خسروپناه، عبدالحسین (1391). چیستی فلسفه علوم انسانی. فصلنامه فلسفه وکلام اسلامی آینه معرفت،
12(3)32-8
خسروپناه، عبدالحسین (1393). در جستجوی علوم انسانی اسلامی؛ تحلیل نظریههای علم دینی و آزمون الگوی حکمی- اجتهادی در تولید علوم انسانی اسلامی(ج 1) قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دفتر نشر معارف
دانايي فرد، حسن(1388)تحليلي بر موانع توليد دانش در حوزة علوم انساني: رهنمودهايي براي ارتقاي كيفيت ظرفيت سياست ملي علم ايران. فصلنامه علمي - پژوهشی سياست علم و فنّاوري سال دوم، شماره 1
داوري اردکانی، رضا (1389)" علوم انسانی را براي چه می خواهیم" سوره اندیشه، شماره 46 و 47 صص 122-117
دلاور، علی(1374). مبانی نظري و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، رشد
رنانی، محسن(1391). توسعه با پرداخت یارانه اتفاق نمی افتد. بازار و سرمایه، شماره 30
رفیع پور، فرامرز(1381). کندوکاوها و پنداشته ها. تهران شرکت سهامی عدالت
زارع، زینب(1391). تحلیلی بر فرصت ها و چالش های تولید دانش مدیریت در نظام آموزش عالی ایران. پایان نامه جهت دریافت درجۀ کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)
سجادیان, سیدمحمد، ۱۳۸۵، نقش دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در ارتقاء علوم انسانی، کنگره ملی علوم انسانی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سنگی، لیلا، مجاهدي، محمد مهدي، نبوي، عبدالامیر(1396). تبیین موانع سیاسی و ساختاري توسعه علمی ایران در حوزه علوم انسانی. فصلنامه مطالعات سیاسی سال دهم، شماره 38
سلیمی کوچی، ابراهیم(1392). تحول درعلوم انسانی موجود ومزیت های فرایند نگري، نشریه مهندسی فرهنگـی سال هشتم، شماره.
علیپور، مهدی؛ حسنی، حمیدرضا(1389). پاردایم اجتهادی دانش دینی(پاد) قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
عبادالهی، حمید(1378). موانع رشد و پویایی علوم انسانی در ایران
www. ensani. ir/fa/content/ default. aspx88321
عظیمی، حسین(1391 ). اقتصاد ایران: توسعه، برنامه ریزي، سیاست و فرهنگ، چاپ اول، به کوشش خسرو نورمحمدي، تهران: نشر نی.
قبادی، حسینعلی، (۱۳۸۵). آسیب شناسی علوم انسانی در ایران، کنگره ملی علوم انسانی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
https://www. civilica. com/Paper-SOCIALSCIENCECONF01 SOCIALSCIENCECONF01_092. html
فروند، ژولین(1388). آرا و نظریه ها در علوم انسانی(علی محمد کاردان: مترجم). چاپ پنجم، تهران: نشر دانشگاهی
قراملکی، احدفرامرز(1383). موانع روش شناختی توسعۀ علوم انسانی. قیسات، سال نهم زمستان 1383
قنبري باغستان، عباس (1393). به سوي تدوین یک چارچوب فرانظري براي اسلامی سازي علوم
کوزنزهوي، دیوید(1371). حلقه انتقادي، ترجمه مراد فرهاد پور، انتشارات گیل، تهران
کریمی، وجیهه، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، آراسته، حمیدرضا ؛ بهرنگی، محمدرضا (1393). شناسایی ابعاد و مؤلفه هاي مدیریت توسعه علوم انسانی؛ ارائه یک مدل مفهومی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، دوره 21 شماره 3
گرجیان، محمدمهدی (1390). حوزه و علوم انسانی معرفت فلسفی ش 32 صص 26 تا 3
گلشنی، مهدی(1385). از علم سکولار تا علم دینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مددپور، محمد (1386). خـود آگـاهی تـاریخی، مبـانی نظـري تـاریخ و تمـدن ( کتـاب اول )، تهـران ،مؤسسه ي فرهنگی منادي تربیت
مصباح یزدی، محمدتقی(1378 ). رابطه ایدئولوژی و فرهنگ اسلامی با علوم انسانی. مجموعه مقالات و مصاحبه های برگزیده، آذر، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
میرزاپور ارمکی، ابوالفضل(1390). اهمیت و ضرورت تحول علوم انسانی و تولید علم دینی و راهکارهای تحقق آن. رهیافت،(49)69-77
میرزایی رافع، مهری(1389). بررسی موانع نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی از دیدگاه اعضاءهیئت علمی رشته های مختلف علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان. کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده علوم انسانی
يزدخواستي، بهجت و برندگی، بدری(1391). بررسي راهکارهاي تقويت توسعه علمي در نهادهاي آموزشي با تأکيد بر نظريه هاي انساني سازمان. نامةآموزش عالي، دورةجديد سال پنجم، شمارة هجدهم،
Craige, Edward(1998). Human Sciences. In Routledge encyclopedia of philosophy(vol. 4). New York: Routledge
Fazekas, T., & Varro, V. (٢٠٠١). Scientometrices and publishing inHungarian Medical Science. Ethical and Technical Issues, ORV Hetil,١٤٢(٤٥), ٢٤٩٣-٩.
Leach, A. J. (٢٠١١). The summery of statement in congress of America.Base of National Endowment for the Humanities.
Kuhn, T. (١٩٩٠). Possible worlds in history of science possible world inhumanities, arts and science. Berlin: Degruyter, ٩-٣٢.
Schofer, E., Ramirez, F.O., & Meyer, J.W. (٢٠٠٠). The effects ofscience on national economic development,۱ ۹۷۰ to۱ ۹۹۰ . ٨٣٥-٧.
- صفحات : 139-151
-
دانلود فایل
( 684 KB )