-
آرشیو :
نسخه پاییز 1396
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
پریوش ملکی
-
کلید واژه :
بانکداری الکترونیک، فرا روش، فناوری اطلاعات، بانکداری.
-
Title :
A Meta-Method study of electronic banking researches
-
Abstract :
The purpose of this paper is to analyze subjects and methodologies used in electronic banking (e-banking) studies in order to pave the way for researches in this area. For this purpose, various scientific databases were searched and finally 94 papers were selected to analyze. As a result, seven major categories were identified as follows: customer behavior measurement, service development, performance improvement, strategy and business model, information technology risk management, marketing management and future studies. The majority of studies were performed in the customer behavior measurement category and the future studies category were neglected. Analysis and critique of methodologies are also presented.
-
مراجع :
1. حسینی پور, س., et al., الگوی ساختاری تأثیر بانکداری الکترونیک بر افزایش توان رقابتی بانک ها(مطالعهی پنج بانک منتخب شهر تهران). پژوهش های مدیریت عمومی, 2018. 11(39): p. 135-156.
2. مریم اخوان, خ. and ط. مریم احمدی, ارزیابی راهبردی کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک در کشور. مطالعات مدیریت راهبردی, 1395. 1395(27): p. 179-205.
3. نظری, م., م. کیماسی, and ا. قدس الهی, مدلسازی کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی با رویکرد مفهومسازی بنیادی. مدیریت بازرگانی, 2019. 11(1): p. 45-62.
4. Lamberti, H.-J. and M. Büger, Lessons Learned: 50 Years of Information Technology in the Banking Industry – The Example of Deutsche Bank AG. Business & Information Systems Engineering, 2009. 1(1): p. 26-36.
5. بابک, س., ا. امیر, and ی. حمیدرضا, آسیب شناسی پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فرا ترکیب. چشم انداز مدیریت دولتی, 1390. 1390(6).
6. سید رضا, س. and ی. شمسی, بررسی عوامل موثر بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی بانک سامان). دانش مدیریت, 1384. 1384(70).
7. فیضی, ک. and ت. صادقی, عوامل و موانع موثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران. مطالعات مدیریت صنعتی, 2005. 3(8): p. 111-128.
8. یعقوبی, ن.م. and ف. علیزاده, بررسی رابطه کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک و رضایتمندی مشتریان(مطالعه موردی). مطالعات مدیریت صنعتی, 2006. 5(14): p. 225-249.
9. حمید, آ. and ج. محمود, بانکداری الکترونیکی ؛ بررسی موانع و راهکارهای توسعه ی آن در کشور. دانش حسابرسی, 1386. 1386(31).
10. حمیدی زاده, م.ر., م. قره چه, and ع. عبدالباقی, بررسی عوامل زمینه ساز، چالش ها و تنگناهای توسعهی بانکداری الکترونیک. پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 2008. 7.1(27): p. 43-62.
11. غضنفری, م., م. فتحیان, and م. رییس صفری, چارچوب COBIT ابزاری مناسب برای اندازه گیری بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمانها (مطالعه موردی بانکهای دولتی در ایران). فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران, 1387. 1(2-1): p. -.
12. آتوسا, گ. and ز. حیدر, بررسی تاثیر گسترش بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانک های تجاری ایران. پژوهش های اقتصادی ایران, 1387. 1387(35).
13. نسیم, ن., ی. محمدحسین, and ب. علی, تعیین راهبرد برون سپاری فناوری اطلاعات در بانک های ایران. اقتصاد و تجارت نوین, 1387. 1387(13).
14. شاکری, ی.و., مقایسه تحلیلی مدل¬های پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی. فصلنامه علوم مدیریت ایران, 2008. 3(شماره 11): p. 21-44.
15. آماده, ح. and م. جعفرپور, بررسی موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیکی در بانکهای خصوصی کشور. پژوهشنامه مديريت اجرايي, 1388. 9(2 (پياپي 36)): p. -.
16. Bagheri, M.A., M.T. Hamidi Beheshti, and S. Alidousti, Acceptance Of Internet Banking In Iran: Extension of Technology Acceptance Model (TAM). Iranian Journal of Information Processing and Management, 2009. 24(3): p. 5-33.
17. بهروز, ز., et al., تأثیر آمادگی الکترونیکی بر پیاد ه سازی پروژه های فناوری اطلاعات در بانک تجارت. اقتصاد و تجارت نوین, 1388. 1388(15).
18. جمالی, غ. and م. هاشمی, سنجش روابط بین عوامل مؤثر بر ریسک پروژه های فناوری اطلاعات در بانک ملت استان بوشهر با استفاده از تکنیک دیمتل فازی. Journal of Information Technology Management, 1390. 9(3): p. 21-40.
19. ديواندري, ع., م. حقيق, and ا. عابدي, ارائه مدلی مفهومی جهت تبیین عوامل کلیدی موثر بر تصمیم خرید مشتریان بانکداری اینترنتی بانک ملت. پژوهشنامه اقتصادی, 2011. 11(43): p. 53-74.
20. محمدلو, م., ن. حمیدی, and ب. حاج کریمی, بانکداری الکترونیک و تراکم صف باجه های بانک ها (مطالعه موردی معیارهای صف در بانکداری سنتی و الکترونیک). مديريت بهره وري (فراسوي مديريت), 1390. 5(17): p. -.
21. بررسی و شناسایی عوامل کلیدی حیاتی در پذیرش همراه بانک توسط مشتریان. تحقیقات بازاریابی نوین, 1390.
22. معصومه حسین زاده, ش. and ف. مریم قدک, اولویت بندی ریسک های بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مدیران بانک های دولتی و خصوصی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 1391. 1391(4).
23. رسولی, ه. and ا. مانیان, طراحی سیستم استنتاج فازی برای انتخاب خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی بانک سپه). مديريت فناوري اطلاعات, 1391. 4(12): p. -.
24. هاشمیان, م., et al., عوامل موثر بر پذیرش ابزارهای بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان (پیمایشی درباره بانک سامان). مديريت فناوري اطلاعات, 1391. 4(11): p. -.
25. ابویی اردکان, م., ب. سهرابی یورتچی, and س. بهرامی, ویژگی های ارزش آفرین سیستم های پرداخت همراه از دیدگاه مشتریان (مورد مطالعه: خدمات سامانه سفیر در بانک توسعه صادرات ایران). مديريت بازرگاني (دانش مديريت), 1392. 5(1): p. -.
26. مفهوم پردازی مدل های کسب وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگو در بانکهای نوظهور پژوهشنامه مدیریت تحول 1392.
27. تحلیل عوامل موثر بر پذیرش بانک مجازی- نسل جدید بانکداری الکترونیک. تحقیقات بازاریابی نوین, 1392.
28. توکل, ن., ا. سرداری, and م. قاضی زاده, بررسی تاثیر عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی بر تبلیغات دهان به دهان با تاکید بر نقش واسطه گری رضایت و وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: شعب بانک اقتصاد نوین شهرستان شیراز). راهبردهاي بازرگاني, 1393. 21(3): p. -.
29. آمنه, خ. and ن. منیره, شناسایی و بررسی مکانیزم های مؤثر بر حاکمیت اثربخش فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ایران. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 1393. 1393(1).
30. رادفر, ر., ن. نظافتی, and س. یوسفی اصلی, طبقه بندی مشتریان اینترنت بانک با کمک الگوریتم های داده کاوی. مديريت فناوري اطلاعات, 1393. 6(1): p. -.
31. بررسی زمینه ها ،عوامل راهکار های پذیرش بانکداری الکترونیک(مطالعه موردی :مشتریان شعب بانک کشاورزی استان مازندران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 1393.
32. توسعۀ مدل پذیرش فناوری در بانکداری ایران (پژوهشی پیرامون بانک رفاه). مدیریت صنعتی (دانشگاه تهران), 1393.
33. شایگانی, ب. and ل. داداشی, بررسی اثر گسترش بانکداری الکترونیکی بر کاهش هزینههای بانکها (منتخبی از بانکهای خصوصی ). فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران, 2015. 4(13): p. 231-255.
34. فرهنگی, ع.ا., ح. بهرامی, and ح. زارع علمی, بررسی تاثیر خدمات بانکداری الکترونیک در افزایش منابع بانک ملت استان لرستان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 2015. 1394(21): p. 61-68.
35. نبوی, ع., et al., عوامل مؤثر بر قصد ادامه استفاده مشتریانِ بانکداری اینترنتی(مورد مطالعه: بانک ملی ایران). فصلنامه علوم مدیریت ایران, 2015. 10(38): p. 66-97.
36. کیماسی, م. and س. رمضانی, ارائه مدل استراتژیک برای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک های تجاری ایران. مديريت فناوري اطلاعات, 1395. 8(1 #r0079): p. -.
37. مهران, ر. and ا. محمد, ارائه مدل کسب وکار الکترونیکی صنعت بانکداری کشور با استفاده از روش شناسی پژوهش آمیخته. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 1395. 1395(4).
38. ارزیابی راهبردی کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک در کشور. مطالعات مديريت راهبردي, 1395.
39. تأثیر ترکیب عوامل سنتی و برخط بر اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیک و تبلیغات توصیه ای. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1395.
40. مبینی دهکردی, ع. and م. کشاورزترک, دیده بانی روندهای فناوری اطلاعات مؤثر بر کسب وکارهای فعال در صنعت بانکداری ایران. مجلس و راهبرد, 1396. 24(89 #l00434): p. -.
41. نگاهی نوآورانه به بانکداری الکترونیک: تبیین نقش استراتژی های بازاریابی رابطه مند در ارتباط با مشتریان. تحقيقات بازاريابي نوين, 1396.
42. تصمیمگیری گروهی فازی برای شناسایی و اولویتبندی عوامل موفقیت مقابله با تقلبهای بانکداری الکترونیک در ایران. Journal of Information Technology Management 1396.
43. تأثير ريسک ادراک شده بر نگرش مشتريان بانکداري اينترنتي. چشم انداز مديريت بازرگاني 1396.
44. مدل توان رقابتی در بانکداری الکترونیک. کاوش های مدیریت بازرگانی, 1397.
45. الگوی ساختاری تأثیر بانکداری الکترونیک بر افزایش توان رقابتی بانک ها(مطالعهی پنج بانک منتخب شهر تهران). پژوهش های مدیریت عمومی, 1397.
46. مدلسازی کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی با رویکرد مفهومسازی بنیادی. مدیریت بازرگانی, 1398.
47. Nelson Mark, R., Bank marketing and information technology: a historical analysis of the post‐1970 period. International Journal of Bank Marketing, 1999. 17(6): p. 265-274.
48. Benaroch, M. and R.J. Kauffman, Justifying Electronic Banking Network Expansion Using Real Options Analysis. MIS Quarterly, 2000. 24(2): p. 197-225.
49. Rawani, A.M. and M. Gupta, Information Technology Initiatives in Indian Banking Sector
50. Swierczek, F.W. and P.K. Shrestha, Information technology and productivity: a comparison of Japanese and Asia-Pacific banks. The Journal of High Technology Management Research, 2003. 14(2): p. 269-288.
51. Chen, T. and J.-j. Chiou, Forecasting the development of internet security technology in Taiwan via scenario analysis. IJSTM, 2004. 5: p. 170-180.
52. Lai, V. and H. Li, Technology Acceptance Model for Internet banking: an invariance analysis. Information & Management, 2005. 42: p. 373-386.
53. Shu, W. and P.A. Strassmann, Does information technology provide banks with profit? Information & Management, 2005. 42(5): p. 781-787.
54. Gurau, C., Multi-channel banking in Romania: a comparative study of the strategic approach adopted by domestic and foreign banks. International Journal of Financial Services Management, 2006. 1: p. 381-399.
55. Jun, S., The Nexus between IT Investment and Banking Performance in Korea. Global Economic Review, 2006. 35: p. 67-96.
56. Lang, B. and M. Colgate, Relationship quality, on‐line banking and the information technology gap. International Journal of Bank Marketing, 2003. 21(1): p. 29-37.
57. Mistry Jamshed, J., Differential impacts of information technology on cost and revenue driver relationships in banking. Industrial Management & Data Systems, 2006. 106(3): p. 327-344.
58. Lin, B.-W., Information technology capability and value creation: Evidence from the US banking industry. Technology in Society, 2007. 29(1): p. 93-106.
59. Malhotra, P. and B. Singh, Determinants of Internet banking adoption by banks in India. Internet Research, 2007. 17(3): p. 323-339.
60. Osman Shereif Mahdi, M. and P. Dawson, The introduction of information technology in the commercial banking sector of developing countries: voices from Sudan. Information Technology & People, 2007. 20(2): p. 184-204.
61. Kamakodi, N. and B. Khan, Looking beyond technology: a study of e-banking channel acceptance by Indian customers. International Journal of Electronic Banking, 2008. 1.
62. Raman, M., et al., Information Technology in Malaysia: E-service quality and Uptake of Internet banking. Journal of Internet Banking and Commerce, 2008. 13: p. 1-18.
63. Zolait, A., et al., Prospective and challenges of internet banking in Yemen: an analysis of bank websites. Int. J. Business Excellence, 2008. 1.
64. Keramati, A., et al., Customer relationship management activities in e-banking: The case of Iranian banks. International Journal of Electronic Customer Relationship Management, 2009. 3.
65. Nyangosi, R., J.S. Arora, and S. Singh, The evolution of e-banking: a study of Indian and Kenyan technology awareness. International Journal of Electronic Finance, 2009. 3: p. 149-165.
66. Malhotra, P. and B. Singh, Experience in internet banking and performance of banks. International Journal of Electronic Finance, 2010. 4: p. 64-83.
67. Madueme, I., Evaluation of the Impact of Information Communication Technology on Banking Efficiency Using the Trancendental Lograthimic Production Function and Camel Rating. International Journal of Engineering Science and Technology, 2010. 2.
68. Ahmadirezaei, H., The Effect of Information Technology in Saderat Banking System. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2011. 30: p. 23–26.
69. Bask, A., et al., Towards e-banking: the evolution of business models in financial services. International Journal of Electronic Finance, 2011. 5: p. 333-356.
70. dangolani, S.K., The Impact of Information Technology in Banking System (A Case Study in Bank Keshavarzi IRAN). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2011. 30: p. 13-16.
71. Famiyeh, S. and C. Twum-Barima, Impacts of information technology implementation on banks' operations in Ghana. IJSS, 2011. 7: p. 249-263.
72. Keramati, A., et al., Investigating the effects of information technology investment on bank performance: Considering the role of environmental dynamism and strategy. International Journal of Applied Decision Sciences, 2012. 5: p. 32-46.
73. Koetter, M. and F. Noth, IT use, productivity, and market power in banking. Journal of Financial Stability, 2013. 9(4): p. 695-704.
74. Ariff, M.S.M., et al., The Effects of Computer Self-Efficacy and Technology Acceptance Model on Behavioral Intention in Internet Banking Systems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2012. 57: p. 448-452.
75. Susanto, A.L., H. / Zo, H. / Ciganek, A.P., User acceptance of Internet banking in Indonesia: initial trust formation INFORMATION DEVELOPMENT -LONDON, 2013: p. 309-322.
76. Awoleye, M., Technological Assessment of Banking Innovation in Nigeria. Journal of Accounting, Auditing and Finance, 2013. 2: p. 157-174.
77. Yusuf Dauda, S. and J. Lee, Technology adoption: A conjoint analysis of consumers׳ preference on future online banking services. Information Systems, 2015. 53: p. 1-15.
78. Rao, G.T., & Rao, T. L, Role of Information Technology in Indian Banking Sector. Journal of Business and Management, 2015: p. 80–84.
79. Kishore, S.V.K. and A.H. Sequeira, An Empirical Investigation on Mobile Banking Service Adoption in Rural Karnataka.
80. Liébana-Cabanillas, F., et al., The moderating effect of user experience on satisfaction with electronic banking: empirical evidence from the Spanish case. Information Systems and e-Business Management, 2016. 14(1): p. 141-165.
81. Pattanshetti, M., et al., Development, measurement and validation of an integrated technology readiness acceptance and planned behaviour model for Indian mobile banking industry. 2016. 22: p. 316-342.
82. Kurila, J., L. Lazuras, and P.H. Ketikidis, Message framing and acceptance of branchless banking technology. Electron. Commer. Rec. Appl., 2016. 17(C): p. 12–18.
83. The impact of personalization and compatibility with past experience on e-banking usage. International Journal of Bank marketing, 2017.
84. Role of mobile banking servicescape on customer attitude and engagement. International Journal of Bank marketing, 2017.
85. Consumer perceptions of online banking in Spain using netnography: a positioning story. International Journal of Bank marketing, 2017.
86. The mediating role of hedonic motivation on the relationship between adoption of e-banking and its determinants. International Journal of Bank marketing, 2017.
87. INFLUENCE OF SECURITY AND TRUST ON ELECTRONIC BANKING ADOPTION IN SLOVAKIA. digital library university of west bohemia, 2017.
88. E-banking in Colombia: factors favouring its acceptance, online trust and government support. International Journal of Bank marketing, 2018.
89. Examining customers’continuance intentions towards internet banking usage. Marketing Intelligence & Planning 2017.
90. Factors influencing adoption of mobile banking by Jordanian bank customers: Extending UTAUT2 with trust. International Journal of Information Management, 2017.
91. What obstruct customer acceptance of internet banking? Security and privacy, risk, trust and website usability and the role of moderators. Journal of High Technology Management Research, 2018.
92. Understanding and conceptualising the adoption, use and diffusion of mobile banking in older adults: A research agenda and conceptual framework. Journal of Business Research, 2018.
93. Technology Acceptance Model for the Technology Acceptance Model for the. Business Systems Research, 2019.
94. Integration of unified theory of acceptance and use of technology banking adoption setting: Evidence from Pakistan. Technology in Society, 2019.
95. DEVELOPMENT OF ELECTRONIC BANKING: A CASE STUDY OF UKRAINE. ENTREPRENEURSHIP AND SUSTAINABILITY CENTER, 2019.
96. A conceptual analysis of internet. espacios, 2019.
97. Anti-Fraud Technologies in E-Banking. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 2019.
98. Kato, C.I., Legal framework challenges to e-banking in Tanzania. PSU Research Review, 2019.
99. Mobile banking use: A comparative study with Brazilian and U.S. International Journal of Information Management, 2019.
100. ر, ن.ا.ا.ق., آینده نگاری از مفهوم تا اجرا. 1385: مرکز صنایع نوین.
101. اسدي قنبري, ع., et al., فين تك ها يا فرصت و نقش آن ها در آينده ي بانكداري, in ششمين همايش ملي بانكداري الكترونيك و نظام هاي پرداخت. 1395, پژوهشكده پولي و بانكي.
102. سیده سحر محمدی, ق., ح. سیاووش, and ا. زهرا, سیر پیشرفت فناوری های مالی و تأثیر آن بر آینده صنعت بانکداری: تحلیل استراتژیک. روند, 1395. 1395(73).
103. بازرگان هرندی, ع., روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت. دانش مديريت, 1387. 21(81): p. -.
104. Mingers, J. and J. Brocklesby, Multimethodology: Towards a framework for mixing methodologies. Omega, 1997. 25(5): p. 489-509.
- صفحات : 33-45
-
دانلود فایل
( 572 KB )