-
آرشیو :
نسخه تابستان 1396 - جلد دوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
عابدين دارابي عمارتي ، سمیرا خسروی
-
کلید واژه :
اعتماد- تعهد-جهت گیری یادگیری- مدیریت
-
Title :
Investigating the Role of Trust, Commitment in Management
-
Abstract :
Review:
This study examines the role of trust, commitment, and learning orientation in management. پژوهش The type of research is descriptive in terms of purpose and implementation. The statistical community calls it the "Gilan Large Water Treatment Plant" of 100 people in 1398, which is simple and simple sampling of 79 people in front of the table. The theoretical model has 5 variables or hidden structures. These variables include: trust, commitment, learning orientation, logistics services and service innovation.
It is between independent indicators namely trust, commitment and tendency to learn with
There is a positive and significant relationship between the dependent indicators of the effectiveness of logistics services in the Gilan Water Treatment Plant. The relationship between the two variables was investigated using Pearson correlation coefficient. The validity of the questionnaire was confirmed by the research experts and Cronbach's alpha coefficient was used to estimate the reliability, which is above 0.7. Statistical analysis was performed using SPSS and AMOS softwares on questionnaire data. Structural equation path analysis test was performed on the main and specific hypotheses of regression method in Amos software with confidence level of 0.99. In a nutshell, identifying the needs of employees in the organization is the key to building their relationships and managing them. Therefore, the variables of trust, commitment and learning tendency not only increase the effectiveness of logistics services but also the role of the organization in performance. And can be boosted by either of them Even the simultaneous improvement of these variables together provided the right conditions for the organization to grow.
-
مراجع :
- بنی¬طباء، س. م.، شاه طالبی، ب.، و کریمی، ف. (1388). بررسی وضعیّت تعهد¬شغلی و اعتماد درون سازمانی در دبیرستان¬های شهر اصفهان. مجله¬ی علوم تربیتی، دوره 2، شماره 7، ص67-98
- اخضری بابکی، ا. ح. اعرابی، م. (1397). بررسی تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد نیروی انسانی(مطالعه¬ی موردی: شرکت بابک مس ایرانیان). سوّمین کنفرانس بین¬المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا(ص 1-10). تهران، آبان 1397، دانشگاه صالحان.
- آرمسترانگ، م. (2004). مدیریت استراتژیک منابع انسانی(راهنمای عمل). ترجمه: سیّد محمّد اعرابی و داود ایزدی (1381). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- اشرفی، ب. (1374). بررسی عوامل مؤثر بر تعهد¬سازمانی کارکنان شرکت ذغال سنگ البرز شرقی، پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
- الوانی، س. م.، دانایی¬فرد، ح. (1380). گفتارهایی در فلسفه¬ی تئوری¬های سازمان دولتی. تهران: انتشارات صفار – اشراقی.
- ایمانی، ح.، قلی¬پور، آ.، و سیّد جوادین، س. ر. (1394). بررسی تأثیر مدل ویژگی¬های شغلی بر کامیابی در کار(مطالعه¬ی موردی: بانک رفاه). مدیریت دولتی – دانشکده¬ی مدیریت دانشگاه تهران، دوره 7، شماره 23، ص783-802.
- بختیاری، ص. (1377). نگرشی بر مفهوم وجدان¬کاری و برخی عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه¬ی علمی مدیریت دولتی، دوره 12، شماره 41، ص9-18.
- بزاز جزایری، س. ا. (1382). ارزیابی عملکرد منابع انسانی(چاپ دوّم). تهران: نشر آییژ. 126 ص.
- بلانچارد، ک. ا. و هرسی، پ. (1932). مدیریت رفتار انسانی: استفاده از منابع انسانی. ترجمه: قاسم کبیری (1382). تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی.
- پارکر، ل. د.، فریز، ک. آ. و اوتلی، د. ت. (1996). حسابداری و منابع انسانی. ترجمه: ناصر میر-سپاسی (1374). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- پاشا¬شریفی، ح. (1384). مطالعه¬ی مقدّماتی نظریه¬ی هوش چندگانه گاردنر در زمینه¬ی موضو¬ع-های درسی و سازگاری دانش¬آموزان. مجله نوآوری¬های آموزشی، شماره 11، ص11-34.
- جابری، ع. م. سالمی، ز. (1397). اولویّت¬بندی عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب (مطالعه¬ی موردی: شرکت آبفار استان هرمزگان). دوّمین کنگره¬ی علوم و مهندسی آب و فاضلاب (ص 1-12). اصفهان، آبان 1397، انجمن آب و فاضلاب ایران-دانشگاه صنعتی اصفهان.
- جعفری، ش. (1386). بررسی اعتماد به مثابه¬ی خط مشی در مدیریت سازمان و آثار آن بر تعهد کار کارکنان دستگاه¬های اجرایی در شهر تهران، پایان¬نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشکده¬ی علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه تهران.
- حافظ¬نیا، م. ر. (1389). مقدّمه¬ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها(سمت).
- حسینیان، ش.، مجیدی، ع.، و حبیبی، ص. (1386). عوامل درون¬سازمانی مؤثر بر ارتقای تعهد-سازمانی، کارکنان کلانتری¬های بزرگ تهران. فصلنامه¬ی دانش انتظامی، شماره 33، ص7-25.
- حسین¬پور، د. اشجعی¬دلچه، ر.، و صفری اوجقاز، ف. (1396). تأثیر کارکردهای فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی بر عملکرد منابع انسانی مدیریت اکتشاف شرکت ملّی نفت ایران. کنفرانس سالانه¬ی پارادایم¬های نوین مدیریت در حوزه¬ی هوشمندی (ص 1-18). تهران، تیر 1396، دانشکده¬ی مدیریت-دانشگاه تهران.
- خیریت، ش. (1395). بررسی تأثیر استراتژی منابع انسانی با رویکرد مزیّت رقابتی و بازار محوری بر عملکرد سازمان(مطالعه¬ی موردی: اداره¬ی کلِّ بنادری دریا¬نوردی استان خوزستان بندر امام خمینی(ره))، پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد مدیریت استراتژیک، دانشکده¬ی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج.
- دهخدا، ع. ا. (1342). لغت¬نامه¬ی دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 23000 ص.
- دیویس، ک. و نیواستورم، ج. (1989). رفتار انسانی در کار: رفتار سازمانی. ترجمه: محمّدعلی طوسی (1370). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
- دیویس، ا. مدیریت فرهنگ¬سازمان (1998). ترجمه: ناصر میر سپاسی و پریچهر معتمد گرجی (1386). تهران: انتشارات مروارید. 245 ص.
- رابینز، پ. ا. مبانی رفتار سازمانی (1997). ترجمه: دکتر علی پارسائیان و دکتر سیّد محمّد اعرابی (1394). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 442 ص.
- رحیم¬پور عطاآبادی، م. (1383). بررسی رابطه¬ی بین شفافیّت نقش و تعهد¬شغلی کارکنان ستادی سازمان و ادارات آموزش و پرورش شهر اصفهان، پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.
- رونق، ی. (1397). طرّاحی¬شغل، طبقه¬بندی و ارزشیابی مشاغل(چاپ دوّم). تهران: نشر فرمنش. 539 ص.
- زینلی، ح.، حسینی، ر. (1395). بررسی مفهوم تعهد¬شغلی: مفاهیم، کاربردها. ششمین کنفرانس ملّی مدیریت، اقتصاد و حسابداری (24 ص). سازمان مدیریت صنعتی، تبریز، بهمن 1395، دانشگاه فنّی و حرفه¬ای استان آذربایجان¬شرقی.
- ساروقی، ا. (1375). تعهد¬سازمانی، رابطه¬ی آن با تمایل به ترک خدمت. فصلنامه¬ی علمی – پژوهشی فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 10، شماره 4، ص65-73.
- ستّاری قهفرخی، م. (1386). رابطه¬ی بین زیرسیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و مؤلفه-های هوش¬سازمانی(موردمطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان)، اوّلین کنفرانس ملّی مدیریت دانش، تهران.
- سلیمانی، ن.، مطهری، ا. س. (1388). رابطه¬ی توانمندسازی و تعهد¬شغلی مدیران در مدارس متوسطه¬ی استان سمنان. نشریه¬ی دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامه¬ریزی درسی، شماره 23، ص101-122.
- سیّد عامری، م. ح.، اسمعیلی م. ر. (1389). رابطه¬ی بین توانمندسازی، تعهد¬سازمانی وتعهد¬شغلی کارکنان اداره کلِّ تربیت بدنی استان تهران. مجله مدیریت ورزشی، شماره 7، ص 125-144.
- شرافت، ش.، خائف¬الهی، ا. ع.، قلی¬پور، ا.، و دانایی¬فرد، ح. (1397). ساخت و اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی همراستا با اهداف سازمانی. مجله¬ی پژوهش¬های مدیریت عمومی، دوره 11، شماره 39، ص1-27.
- شریف¬زاده، ف. و کاظمی، ک. (1377). مدیریت و فرهنگ¬سازمانی(بررسی مفاهیم، نظریات و الگوها برای شناخت و ارزیابی فرهنگ¬سازمانی). تهران: قومس.
- طالقانی، غ. ر.، دیواندری، ع. ا.، و شیرمحمّدی، م. (1388). تأثیر حمایت ادراک شده از سوی سازمان بر تعهد کارکنان و عملکرد سازمانی، مطالعه¬ای در شعب بانک ملّت شهر تهران. فصلنامه¬ی علوم مدیریت ایران، دوره 4، شماره 16، ص1-25.
- طاهر، ب. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر بهره¬وری نیروی انسانی. ماهنامه¬ی اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 190، ص58-71.
- طهماسبی، م. فرهادی محلّی، ع. (1397). تأثیر سیستم کاری عملکرد بالا بر عملکرد سازمان با میانجی¬گری انعطاف¬پذیری منابع انسانی و کارایی سازمانی(مورد مطالعه: اداره¬ی کلِّ آموزش فنّی و حرفه¬ای استان گلستان). پنجمین کنفرانس ملّی پژوهش¬های کاربردی در مدیریت و حسابداری (ص 1-15). انجمن مدیریت ایران، تهران، اردیبهشت 1397.
- طوسی، م. ع. (1372). فرهنگ¬سازمانی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. 213 ص.
- نادری، ع.، سیف¬نراقی، م. (1384). روش¬های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی(با تأکید بر علوم تربیتی). تهران: انتشارات ارسباران.
- عمید، ح. (1390). فرهنگ فارسی عمید(چاپ 38). تهران: نشر امیر کبیر. 1256 ص.
- فتحی، م. شریفی، م. (1397). بررسی تأثیر پاداش بر نحوه¬ی عملکرد منابع انسانی (مورد مطالعه: شرکت شهربان). کنفرانس ملّی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران (ص 1-10). کرج، شهریور 1397، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهردری¬ها.
- قاسمی، و. (1392). مدل¬سازی معادله¬ی ساختاری در پژوهش¬های اجتماعی با کاربردAmos Graphics. تهران: جامعه¬شناسان. 366 ص.
- قربانی نامور، ف.، ابراهیمی اورنگ، ا. (1395). هوش¬سازمانی. تبریز: انتشارات پژوهش¬های دانشگاه.
- کمپ، د. (1949). فن ارزیابی کارکنان در یک هفته. ترجمه: الهه مهاجرین (1379). تهران: یساولی.
- گلکار، ح. (1375). بررسی عوامل سازمانی و روان¬شناختی تمایل به ترک خدمت کارکنان مرد مؤسسات آموزش عمومی و عالی در شهر کرمان، پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد، دانشگاه شیراز.
- گمینیان، م. (1382). رابطه¬ی بین تعهد¬شغلی و مفاهیم آن. نشریه¬ی کار و جامعه، شماره 50، ص1-5.
- گمینیان، و. (1383). بررسی رابطه¬ی بین آزادی عمل دبیران مدارس متوسطه¬ی شهر اصفهان با تعهد شغلی آنها، پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان.
- محب، م. ج.، فردوسی، م.، حقیقت، م.، و رجالیان، ف. (1394). اولویّت¬های شاخص¬های کلیدی عملکرد منابع انسانی با استفاده از تکنیک¬های تصمیم¬گیری چند متغیّره در بیمارستان¬های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت بهداشت و درمان، دوره 1، شماره 6، ص43-50.
- محمودی، م. (1387). رویکردی به ساخت و پیاده¬سازی سیستم هوش¬تجاری. مجله تدبیر، شماره 201، ص56-60.
- مجیدی، ع. (1377). تأثیر جابجایی بر تعهد¬سازمانی و رضایت¬شغلی، پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
- مصطفی¬نژاد، ح. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر تعهد¬شغلی کارکنان فائب. فصلنامه¬ی مطالعات مدیریت انتظامی، دوره 7، شماره 2، ص238-252.
- معین، م. (1392). فرهنگ معین. تهران: نشر امیر کبیر. 2352ص.
- مقیمی، س. م.، رمضان، م. (1390). پژوهشنامه مدیریت(جلد پنجم). تهران: انتشارات راه¬دان.
- مورهد، گ. و گریفین، ر. (1995). رفتار انسانی. ترجمه: غلامرضا معمارزاده و سیّد مهدی الوانی (1396). تهران: انتشارات مروارید.
- موسی¬زاده، ا. (1397). بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر نوآوری سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان. پنجمین کنفرانس ملّی پژوهش¬های کاربردی در مدیریت و حسابداری (ص 1-11). انجمن مدیریت ایران، تهران، اردیبهشت 1397.
- نظری، غ. ر. (1386). تأثیر ارتباطات سازمانی بر مدیریت بحران شرکت ملّی پخش فرآورده¬های نفتی ایران منطقه¬ی تهران، پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد مدیریت دولتی، دانشکده¬ی حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طیاطبایی.
- یوسفی، م. عبداله¬زاده لاله¬دشتی، م. (1397). بررسی تأثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی از طریق یادگیری سازمانی بر عملکرد کارکنان(مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه¬های پیام¬نور استان گیلان). سوّمین کنفرانس ملّی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالش¬ها و راه¬حل¬ها (ص 1-19). تهران، اردیبهشت 1397، دانشگاه پیام¬نور.
- Albrecht, K. (2002). Organizational Intelligence Profile(Preliminary Assessment Questionnaire).Karl Albrecht International.
- Aleksandra, S., Gordana S. (2017). Job Analysis as an Important Human Resources Management Function. International Refereed Scientific Journal Vision, 2(1), 113-124.
- Allen, M. W., Armstrang, D. J., Reid, M. F., Riemenschneider, C. K. (2008). Factor Impacting the Percived Organizational Support of IT Employees. Information & Management, 45(8), 556-563.
- Aryee, S., Chay, Y. W., Chew, J. (1994). An Investigation of the Predictors and Outcomes of Career Commitment in Three Career Stages. Journal of Vocational Behavior. 44(1), 1-16.
- Baker, T. L., Hunt, T. G., Andrews, M. C. (2006). Promoting Ethical Behavior and Organizational Citizenship Behaviors. Journal of Business Research, 59(7), 849-857.
- Bateman, T. S., Strasser, S. (1984). A Longitudinal Analysis of the Antecedents of Organizational Commitment. Academy of Nanagement Journal, 27(1), 95-112.
- Brown, C., & Ainley, K. (2005). Understanding International Relations(3nd ed.). PALGRAVE MACMILLAN.
- Cakir, R., Ada, S. (2008). Can the Organizational Intelligence be Developed in Schools by in – Service Training?. World Applied Sciences Journal, 4(1), 24-30.
- Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and Changing Organizational Culture(1nd ed.). John Wiley & Sons, Inc.
- Caruana, A., Calleya, P. (1998). The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment among Retail Bank Management. International Journal Bank Marketing, 16(3), 108-116.
- Damayanti, N. (2009). The Relationship Between Retention Factors and Career Commitment(Unpublished master’s thesis). Universiti Utara Malaysia.
- Dessler, G. (1992). Organization Theory: Intrgrating Structure and Behavior(1nd ed.).Pearson Higher Education.
- Fornes, S. L., Rocco, T. S. (2004). Commitment Elements Reframed(Antecedents & Consequences) for Organizational Effectiveness. Academy of Human Resource Development International Conference(pp. 391-398). Symp. 19-3.
- Frese, M., Kring, W., Soose, A., Zempel J. (1996). Personal Intiative at Work: Differences Between East and West Germany. Academy of Management Journal, 39(1), 37-63
- Glynn, M. A. (1996). Innovate Genius: a Framework for Relating Individuals and Organization Intelligences to Innovation Academy of Management. Journal of Applied Psychology, 2(86), 326-336.
- Gordon, G. G., DiTomaso, N. (1992). Predicting Corporate Performance from Organizational Culture. Journal of Management Studies, 29(6), 783-798.
- Greenberg, J. (2012). Behavior in Organizations(10nd ed.). Prentice – Hall of India Pvt.Ltd.
- Hawedi, H. S., Haron, H., Nordin, A., Ahmed, A. A. (2011). Current Challenges and Future Perspective: the Influence of Organizational Intelligence on Libyan Oil and Gas Industry. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 11(1), 145-147.
- Heinsman, H., de Hoogh, A. H. B., Koopman, P. L. (2008). Commitment, Control, and the Use of Competency Management. Personnal Review, 37(6), 609-628.
- Hofstede, G. (1984). Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values(1nd ed.).London: Sage.
- Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D., D., Sanders, G. (2015). Measuring Organizational Cultures: A Qualitative and Quantitative Study Across Twenty Cases. Administrative Science Quarterly, 35(5), 286-316.
- Hayday, S. (2009). Questions to Measure Commitment and Job Satisfaction (IES Research Fellow). The Institute for Employment Studies.
- Lee, J., Peccei, R. (2006). Lean Production and Quality Commitment: A Comparative Study of Two Korean Auto Firms. Personnal Review, 37(1), 5-25.
- Lefter, V., Prejmerean, M., Vasilache, S. (2008). The Dimensions of Organizational intelligence in Romanian Companies - A Human Capital Perspective. Theoretical and Applied Economics, Asociatia Generala a Economistilor din Romania - AGER, 10(527), 39-52.
- Lin, C. P., Chen, M. F. (2004). Career Commitment as a Moderator of the Relationships amang Procedural Justice, Perceived Organizational Support, Organizational Commitment, and Turnover Intentions. Asia Pacific Management Review, 9(3), 519-539.
- Morgeson, F. P., Humphrey, S. E. (2006). The Work Design Questionnaire(WDO): Developing and Validating a Comprehensive Measure for Assessing Job Design and the Nature of Work, Journal of Applied Psychology, 91), 1321-1339.
- Mathieu, J. E., Zajac, D. M. (1990). A Review and Meta-Analysis of the Antecedents, Correlates and Consequences of Organizational Commitment. Psychological Bulletin, 108(2), 171-194.
- Meyer, J. P., Allen, N. J., Smite, C. A. (1993). Commitment to Organizations and Occupations:Extension and Test of a Three, Component Conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4), 538-551.
- Mowday, R. T., Streers, R. M., Porter, L. W. (1972). The Measurement of Organizational Commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224-247.
- صفحات : 99-107
-
دانلود فایل
( 623 KB )