-
آرشیو :
نسخه تابستان 1396 - جلد دوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محسن امیری دهکردی، احمد غضنفری
-
کلید واژه :
خبرگی و نقادی، هویت ملی و دینی، دانش¬آموزان هنرستان دخترانه
-
Title :
The Study of National-Religious Identity in High School Students (Case study of a school by the method of criticism and educational criticism)
-
Abstract :
The purpose of this study was to determine the national and religious identity and academic life of secondary school students in Shahrekord city. This study was a qualitative study that used Eisner's educational and critical evaluation method and three descriptive stages, It includes interpretation and evaluation. School observation tools and interactions were used to collect information, interviews with the principal and assistant principal, as well as imaging. According to the observations, there is a huge gap between the current status of the education process and its favorable status. The study first described the school, took pictures, and then interviewed the school's principal, teachers, and counselors, and then talked to students about their national and religious identity.
-
مراجع :
1- آذرخش، اردشیر ( 1387). بررسی وضعیت هویت دینی دانش¬آموزان مدارس توسعه شهر سنندج، پایان¬نامه کارشناسی ارشد جامعه¬شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
2- احمدی، حمید ( 1383). جهانی¬شدن، هویت قومی یا هویت ملی، فصلنامه مطالعات ملی، سال سوم، شماره 11.
3- احمدی، سید احمد ( 1382). روانشناسی جوانان و نوجوانان، تهران: انتشارات ترمه و مشعل.
4- الطایی، علی ( 1378). بحران هویت قومی در ایران، تهران: نشر شادگان.
5- اکبری، حسین ( 1387). هویت ملی و عوامل موثر بر آن در میان دانش¬آموزان دوره متوسطه، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 27، سال هفتم.
6- بیگدلی، علی ( 1383). سیر تحول و تکوین هویت ملی، تهران: موسسه مطالعات ملی.
7- تنهایی، ابوالحسن ( 1373). درآمدی بر مکاتب و نظریه¬های جامعه¬شناسی، تهران: نشر مرندیز.
8- جعفری، اعظم ( 1383). بررسی رابطه بین هویت و خلاقیت در میان دانش¬آموزان سال اول دانشگاه کاشان، پایان¬نامه کارشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
9- حاجیانی، ابراهیم ( 1389). کنکاشی در هویت ایرانی( مجموعه مقالات)، تهران: موسسه انتشارات کمیل.
10- حاجی خیاط، علیرضا ( 1379). تبیین ابعاد هویت، مجله علوم تربیتی و روان¬شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، 4، 35- 51.
11- حیدری، محمد ( 1383). هویت و امنیت ملی، مجموعه مقالات هویت و بحران هویت.
12- راه¬رخشان، محمد ( 1387). ویژگی¬های رشد روانی در دوره نوجوانی، بحران هویت در غرب و کشاکش فرهنگی.
13- رزازی¬فر، افسر ( 1379). الگوی جامعه¬شناختی هویت ملی در ایران، فصلنامه مطالعات ملی.
14- شرفی، محمدرضا ( 1381). جوان و بحران هویت، تهران: انتشارات سروش.
15- شجاعی¬زند، علیرضا ( 1384). دین، جامعه و عرفی¬شدن، تهران: نشر مرکز.
16- طالبی، سکینه ( 1378). تحول هویت دانش¬آموزان دختر دوره ابتدایی و راهنمایی، تهران، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
17- قادی، مجتبی ( 1382). بررسی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران، دفتر مطالعات توسعه و رسانه¬ها، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
18- عمید، حسن ( 1376). فرهنگ عمید، انتشارات امیرکبیر.
19- قاسمی، فرزانه ( 1383). مراتب و مولفه¬های هویت، مبانی نظری هویت و بحران هویت، مجموعه مقالات جمع¬آوری شده، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی.
20- لطف¬آبادی، حسین ( 1380). عواطف هویت جوانان و نوجوانان، تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان.
21- میرلو، محمدمهدی ( 1387). بحران هویت، سایت باشگاه اندیشه.
22- یوسفی، علی (1379). فرهنگ و هویت ایرانی، فرصت¬ها و چالش¬ها، فصلنامه مطالعات ملی، 2، 4.
23- Almond, G ( 2000). Comparative Politice today, aworld view, 7th edition, New York: Longman.
24- Berzonsky, M.D ( 2003). Identity style and well being: does commitment matter,an International gournal of Theory and Research. 3.1. 131- 142.
25- Erikson, eric (1968). Identity. Youth and crisis. New York: Norton.
26- Eisner, E ( 1994). The educational imagination. 3 rd ediuon. Macmillan college publishing co.
27- Schwartz, S. y ( 2005). A new identity for identity research: recommendation for expanding and refocusing the Identity literature, gournal of Adoles Cent Research (20), sage Publication.
28- Marcia, g.E ( 1966). Development and validation of ego identity status. Gournal of personality and social psychology. 3. 5, 551- 558.
29- Miller. D.t, Ross. M ( 1975). Self serving biases in the attribution of causalityL: fact or fiction, Dans psychological Bulletin, 82.
30- Wyn, y. & White, R ( 1997). Rethinking youyh, London: Sage.
31- Heaven. P.C (1994). Contemporary Adolescence, a Social Psychological approach. South Melbourne: Macmillan Educational ( 27- 40).
- صفحات : 81-89
-
دانلود فایل
( 833 KB )