-
آرشیو :
نسخه تابستان 1396 - جلد دوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
سهراب قادری، جعفر صادق فیضی، علی امیرامینی کهریزه
-
کلید واژه :
نگرش معنوی، ذهن آگاهی، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان
-
Title :
The Effectiveness of Spiritual Attitudes on Student Mindfulness of Teachers of Lorestan University of Technology
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the effect of spiritual attitudes on mindfulness among students of Lorestan University of Medical Sciences. The research method was quantitative (survey) and questionnaire was used. The statistical population includes the students of teachers of Lorestan University of Culture in the academic year 2018-2019. Based on Cochran's formula, 100 teacher students were selected as sample size and based on a stratified random sampling, fifty female students and fifty male students were selected in three fields of educational sciences, history teaching and counseling; standard questionnaires of attitude Religious and Mindfulness Dimensions The FFMQ Bauer et al. (2006) Mindfulness Questionnaire was used. Pearson correlation test, independent t-test and multiple variance analysis were used to investigate the relationship between the main variables. And there was a significant correlation. The variables of religious attitude and mindfulness predicted in a positive direction and there was no significant difference between male and female students in terms of religious attitudes and mindfulness. Therefore, it is suggested to strengthen spiritual attitudes in order to improve students' mindfulness.
-
مراجع :
[1] محمدپور، احمدرضا۱۳۸۳، فرادیدی بر روانشناسی بالینی: سیر تاریخی، تحمل ابهام وافقهای فرارو، خبرنامه انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران، سال دوم، شماره۱.
[2] سلطانی بناوندی،الهام؛ خضری مقدم،انوشیروان ؛ بنی اسدی ، حسن 1395، کاوش درسازهای روانشناسی مثبت نگر، ماهنامه علمی پژوهشی راهبرد های اموزش در علوم پزشکی.
[3] طاهری،امیررضا1396، بررسی تطبیقی مسئله ذهن در اندیشه های رایج در علوم شناختی، حکمت صدرایی، سال پنجم، شماره2.
[4] Russell,B(1915), Introduction to Mathematical Philosophy, Londen : George Allen and Unwin, Ltd.
[5] نوربخش، مهرداد؛ پور یوسفی، حمید 1385، نقش دین و مذهب بر سلامت روان، فصلنامه علمی پژوهشی دینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، شماره 14.
[6] عسگری، پرویز؛ صفار زاده، سحر ؛ مظاهری، محمدمهدی 1391، رابطه باورهای دینی وامید به زندگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
[7] صدری، جمشید ؛ جعفری، علیرضا 1389، رابطه باورها با روان فرد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، فصلنامه علوم رفتاری.
[8] عسگری،پرویز؛خلیقی سیگارودی،عنایت؛ حیدری، علیرضا؛ یوسفیان، فرزانه؛ مرعشیان، فاطمه 1386،تاثیر آموزش شیوه های تربیتی سیره عملی پیامبر اکرم(ص)، برتفکر دینداری، اعتقادات و باورهای مذهبی و سلامت روان دانش اموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، سال یازدهم ، شماره40 .
[9] دادفر،محبوبه 1386، بررسی نقش دین در بهداشت روانی و فرایندهای رواندرمانی،خبرگزاری فارس.
[10] Germer, C. K. (2009), The mindful path to self-compassion, New York: Guilford Press.
[11] Pauley. G. & McPherson, S. (2010),The experience and meaning of compassion and self-compassion for individuals with depression or anxiety, Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 83.
[12] Kabat-Zinn, J (2004), Full catastrophe living, The program of the stress reduction clinic at the university of Massachuset Medical center, New York, Dell Publishing.
[13] رجبی، ساجده ؛ یزد خواستی، فریبا 1393، اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر اضطراب و افسردگی زنان مبتلابه بیماریام اس، مجله روانشناسی بالینی، سال ششم، شماره 1(21).
[14] Baer, R. A.(2003), Mindfulness training as a clinical intervention, A conceptual and empirical review, Clinical psychology, Science and practice, 10(2).
[15] کاویانی، حسین؛ جواهري، فروزان ؛ بحیرایی، هادی 1384، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افکار خود آیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب؛ مجله تازه¬هاي علوم شناختی، 7(1).
[16] موسوي مدنی، نوشین؛ آتش پور، سیدحمی ؛ مولوي، حسین 1389، تاثیرآموزش روش ذهن آگاهی گروهی بر میزان علائم اختلال وسواس-اجباري در زنان شهر اصفهان، یافتههای نو درروان شناسی.
[17] بیرامی، منصور ؛ عبدي، رضا 1388، بررسی تأثیر آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان، مجله علوم تربیتی ،6.
[18] موسویان، نرگس؛ مرادي، علیرضا؛ میرزایی، جعفر؛ شیدفر، فرزاد؛ محمودي کهریز، بهرام ؛ طاهري، فاطمه 1389، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش چاقی، اندیشه و رفتار،4(16).
[19] آقا باقری، حامد؛ محمدخانی، پروانه؛ عمرانی، سمیرا ؛ فرهمند، وحید 1391، اثربخشی گروهدرمانی شناختی مبتنی بر حضور ذهن برافزایش بهزیستی ذهنی و امید بیماران مبتلابه اماس، مجله روانشناسی بالینی، 4(1).
[20] حناساب زاده، مریم؛ یزدان دوست، رخساره؛ اصغر نژاد فرید، علیاصغر ؛ غرایی، بنفشه 1390، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در مورد بیماران افسرده خودکشی گرا، یک مطالعه کیفی، مجله علوم رفتاري، 5(1).
[21] وایت، کریتز و اوکانر 2001،. درمان شناختی-رفتاري براي بیماري-هاي مزمن پزشکی، ترجمه رضا مولودي و کتایون فتاحی(1390)، تهران: ارجمند.
[22] Argyle, M. (2001), The psychology of happiness, 2nd, East Sussex, England, Routledge.
[23] Polzer, R. L. (2007), African Americans and diabetes, Spiritual role of the health care provider in self‐management, Research in nursing & health, 30(2).
[24] Poll, J. B. & Smith, T. B. (2003), The spiritual self, Toward a conceptualization of spiritual identity development, Journal of Psychology & Theology, 31(2).
[25] West, W. (2001), Psychotherapy and spirituality, Crossing the line between therapy and religion, Translated by: Sh. Shahidi, & S. Shirafkan, (2008), Tehran: Roshd.
[26] Davis, B. (2005), Mediators of the relationships between hope and wellbeing in older adults, Clinical Nursing Research,14(3).
[27] Richards, P. S., Hardman, R. K., & Berrett, M. (2007), Spiritual Approaches In the Treatment of Women with Eating Disorders, Washington: American Psychological Association.
[28] Miller, G. (2003), Incorporating Spirituality in Counseling and Psychotherapy, Theory and Technique, New Jersey, Willey & Sons.
[29] سیف نراقی،مریم؛ عزت اله ،نادری 1394، روش تحقیق در علوم انسانی،نشر بدر.
[30] دلاور،علی 1393،روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ،نشر ویرایش.
[31] احمدوند،زهرا؛ حیدری نسب،لیلا؛ شعیری،محمدرضا 1391، تبیین بهزیستی روانشناختی براساس مولفه های ذهن آگاهی، نشریه روانشناسی سلامت، دوره 1:شماره2.
[32] محمدي، فرزانه؛ محمدخانی، پروانه؛ دولتشاهی، بهروز ؛ اصغري مقدم، محمدعلی1390، اثربخشی درمان شناختی حضور ذهن برشدت دردادراک شده و محدودیت عملکرد زنان مبتلابه درد مزمن درروند سالمندي، مجله سالمندي ایران،6(19).
[33] Rosenzweig, S; Reibel, D. K. Greeson, J. M. & Edman, J. S. (2007), Mindfulness-based stress reduction is associated with improved glycemic control in type 2 diabetes mellitus: a pilot study, Alternative Therapies in Health and Medicine, 13(5).
[34] Hartmann, M; Kopf, S; Kircher, C; Faude-Lang, V; Djuric, Z; Augstein, F. ... & Herzog, W. (2012),Sustained effects of a mindfulness-ased stress-reduction intervention in type 2 diabetic patients, Diabetes care, 35(5).
[35] Van Son,jenny; Erdtsieck, Ronald J(2013), The Effects of a Mindfulness-Based Intervention on Emotional Distress, Quality of Life, and HbA1c in Patients With Diabetes (DiaMond), A randomized controlled trial, 2013 Apr, 36(4): 823–830.
[36] زارع بهرام آبادی،مهدی؛عرفانی ،نصرا...؛ محمدی فر،محمدعلی؛ مشایخی پور،مصطفی1391، مقایسه اثربخشی گروه درمان پذیرش خویشتن به شیوه درایدن با آموزه های مجمع های معتادین گمنام بر روی مولفه های سلامت روانی معتادین، مجله اعتیادپژوهی،شماره21.
- صفحات : 73-80
-
دانلود فایل
( 570 KB )