-
آرشیو :
نسخه بهار 1396
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محسن آقاعلی خانی
-
کلید واژه :
کمال گرایی، اهمال کاری، خودمعلول سازی
-
Title :
The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Education on Perfectionism, Procrastination and Self-handicapping
-
Abstract :
The purpose of this study was to analyze the effectiveness of cognitive-behavioral education on perfectionism, procrastination and self-handicapping. The overall design of this research, based on the goals and nature of the research is experimental with pretest, posttest, with the control group. Temporal territory was in 1395 to 1396 years and research location was in Payam Noor University Gilan-e Gharb. To assess the variables, we used of Jones and Rhodewalt Self-Handicapping Scale (1982), Tuckman Procrastination Scale (1991) and Frost Multidimensional Perfectionism Scale (FMPS). The statistical population has included all students of Payam Noor University Gilan-e Gharb in 95-96 years. The sample size was 30 individuals that were randomly replaced into two experimental and control groups (15 individuals in the control group and 15 individuals in the experimental group). The experimental group received 8 sessions of cognitive-behavioral education, twice a week and at two-hour sessions. To descriptive statistics, used of frequency, percent frequency, cumulative frequency, mean and standard deviation and to examine hypotheses, used of analysis of covariance. The results showed that cognitive-behavioral education has a significant effect on perfectionism in students of Payam Noor University Gilan-e Gharb (F=4.863, P=0.036). Cognitive-behavioral education has a significant effect on procrastination in students of Payam Noor University Gilan-e Gharb (F=22.627, P=0.000). Cognitive-behavioral education has a significant effect on self-handicapping in students of Payam Noor University Gilan-e Gharb (F=43.884, P=0.000).
-
مراجع :
اکبری بورنگ، محمد، دلاکه، محمدحسن، صابری، رضا، یاسبلاغی شراهی، بهمن(1395). اثربخشي برنامه درسي مبتني بر درمان شناختي-رفتاري بر افزايش ميزان خودکارآمدي و تاب آوري بيماران تحت درمان نگهدارنده متادون، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، سال10، شماره38، 117-103.
پشت مشهدی، مرجان، یکه یزدان دوست، رخساره، اصغرنژادفرید، علی اصغر و مریدپور، دارا (1382). اثر بخشي درمان شناختي - رفتاري بر كمال گرايي، تاييد طلبي و علايم افسردگي در بيماران مبتلا به اختلال درد، اندیشه و رفتار، دوره9، شماره3(پیاپی 35)، 32-22.
جاویدان، شهربانو(1395). تاثیرآموزش مهارت هاي فراشناختی بر خودناتوان سازي و احساس خودکارآمدي دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه گیلان.
حسینیان، سیمین و نیکنام، ماندانا (1389). تاثیر مداخله آموزش شناختی-رفتاری بر خودناتوان سازی و خودکارآمدی زنان ورزشکار، رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، شماره7، 78-63.
حیدری، محمود، خداپناهی، محمد کریم و دهقانی، محسن(1388). بررسی ویژگی های روانسنجی خودناتوان سازی، تحقیقات علوم رفتاری، دوره7، شماره2، 106-97.
دهقانی، یوسف(1395). بررسي اثربخشي درمان شناختي- رفتاري بر سلامت روان و باورهاي غيرمنطقي مادران داراي فرزند مبتلا به اوتيسم، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره26، شماره135، 98-87.
ذاکری، حمیدرضا(1388). پیش بینی خودناتوان سازی براساس سبک والدگری و ویژگی های شخصیتی با واسطه گری جهت گیری هدف، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز واحد بین الملل دانشکده علوم تربیتی.
رحیمی، لیلا، احمدیان، حمزه، مسلمی، بختیار، قادری، ناصح، خشرویی، محمد(1393). تاثیر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، بر کاهش اهمال کاری پرستاران شهرستان مریوان، مجله علوم پزشکی زانکو، 39-29.
روحانی زاده، فاطمه(1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد ایمن سازی در برابر استرس بر خودناتوان سازی و استرس تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، مشاوره مدرسه، دانشگاه خوارزمی.
زرگر، یدالله، مردانی، مریم، مهرابی زاده هنرمند، مهناز(1391). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کمال گرایی و احساس گناه در دانشجویان، فصلنامه روان شناسی کاربردی، سال6، شماره4(24)، 85-71.
شریفی درآمدی، پرویز، نیکنام، ماندانا و گیوه چی، الناز (1390). بررسی رابطه کمال گرایی مادران و دختران: پدیده انتقال بین نسلی. خانواده پژوهی. سال هفتم، شماره 28، 492-479.
عیسی زادگان، علی، شیخی، سیامک، حافظ نیا، محمد و کارگری، بهروز(1394). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر افزایش خودکارآمدی و بهبود کیفیت زندگی مردان با سوءمصرف مواد، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دوره26، شماره1، 80-74.
عیسی زادگان، علی، شیخی، سیامک و حافظ نیا، محمد (1394). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر افزایش خودکارآمدی و سلامت روانی در زنان مبتلا به چاقی، ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دوره26، شماره9، 785-792.
کمرزرین، حمید، زارع، حسین و بروکی میلان، حسن(1391). اثربخشي درمان شناختي - رفتاري بر افزايش خودکارآمدي و بهبود علائم اعتياد در بيماران وابسته به مواد، اعتیادپژوهشی، دوره6، شماره22، 85-75.
نیکنام، ماندانا، حسینیان، سیمین و یزدی، سیده منوره، (1389)، رابطه باورهاي كمال گرايانه و رفتارهاي خودناتوان ساز در دانشجويان، مجله علوم رفتاری، شماره 2، 108-103.
کاظمی، مصطفی، فیاضی، مرجان و کاوه، منیژه (1389). بررسی میزان شیوع تعلل و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه، پژوهش نامه مدیریت تحول، 2(4).42-54.
Cook, C, L., & Kearney A, C. (2014). Parent perfectionism and psychopathology symptoms and child Perfectionism. Personality and Individual Differences, 70: 1–6.
Craciun, B. (2013). The Efficiency of Applying a Cognitive Behavioral Therapy Program in Diminishing Perfectionism, Irrational Beliefs and Teenagers’ Stress. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 84, 9: 274-278.
Jari-Erik, N., Tiina, O., Tarja, H. (1995). Underachievers′ Cognitive and Behavioural Strategies - Self-Handicapping at School. Contemporary Educational Psychology, Volume 20, Issue 2: 188-200.
Kearns, H., Forbes, A., Gardiner, M. (2007). A Cognitive Behavioural Coaching Intervention for the Treatment of Perfectionism and Self-Handicapping in a Nonclinical Population. Behaviour Change, 24(3), 157-172.
Kyrios, M., Hordern, C., Fassnacht, D. B. (2015). Predictors of response to cognitive behaviour therapy for obsessive-compulsive disorder. International Journal of Clinical and Health Psychology. Volume 15, Issue 3: 181-190.
Nash, V. R., Ponto, J., Townsend, C., Nelson, P., Bretz, M. N. (2013). Cognitive Behavioral Therapy, Self-Efficacy, and Depression in Persons with Chronic Pain. Pain Management Nursing. Volume 14, Issue 4: 236-243.
Radhu, N., Daskalakis, Z. J., Guglietti, C. L., Farzan, F., Barr, M. S., Arpin-Cribbie, C. A., Fitzgerald, P. B., Ritvo, P. (2012). Cognitive behavioral therapy-related increases in cortical inhibition in problematic perfectionists. Brain Stimulation, Volume 5, Issue 1: 44-54.
Ram, A. (٢٠٠٥). The relationship of positive and negative perfectionism to Academic Achievement, Achievement Motivation, and well-being in tertiary students. Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in psychology, Department of psychology, university of Canterbury.
Riley, C., Lee, M., Cooper, Z., Fairburn, C. G., Shafran, R. (2007). A randomised controlled trial of cognitive-behaviour therapy for clinical perfectionism: A preliminary study. Behaviour Research and Therapy, 45: 2221–2231.
Rozental, A., Forsström, D., Almquist Tangen, J., Carlbring, P. (2015). Experiences of undergoing Internet-based cognitive behavior therapy for procrastination: A qualitative study. Internet Interventions, 2: 314–322.
Rozental, A., Forsströma, D., Nilsson, S., Rizzo, A., Carlbring, P. (2014). Group versus Internet-based cognitive-behavioral therapy for procrastination: Study protocol for a randomized controlled trial. Internet Interventions, 1: 84–89.
Rozental, A., Shafran, R., Wade, T., Egan, S., Bergman Nordgren, L., Carlbring, P., Landström, A., Roos, S., Skoglund, M., Thelander, E., Trosell, L., Örtenholm, A., Andersson, G. (2017). A Randomized Controlled Trial of Internet-Based Cognitive Behavior Therapy for Perfectionism Including an Investigation of Outcome Predictors. Behaviour Research and Therapy. 95: 79–86.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65–94.
- صفحات : 34-42
-
دانلود فایل
( 492 KB )