-
آرشیو :
نسخه زمستان 1403 - جلد اول
-
کد پذیرش :
1453
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| صبغت الله صایم
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پیشرفت و تعالی جوامع انسانی منوط به نوعیت و کیفیت تعلیم و تربیت آن است. سید جمالالدین افغانی یکی از شخصیتهای تابناک و اثر گزار قرن نوزدهم جهان اسلام است که با اسلوب تعلیمی و تربیتی رهبران دست اول جهت بیداری ملل مظلوم مسلمان در مشرق زمین سعی بیبدیل نمود. وی تعلیم و تربیت را ابزاری اساسی پیشرفتهای مادی و معنوی میدانست و معتقد بود که عقب مانی و عقب گردی جهان اسلام ناشی از عدم توجه به علم معاش و عدم بکار بستن علم معاد است. شیوه تربیتی این بیدارگر مشرق زمین، ضمن انتقال دانش، تأکید بر رشد سایر ابعاد شخصیتی انسان نیز داشت؛ تربیت که منتج بر ارتقای شعور سیاسی فرد و رشد روحی جوامع اسلامی گردد و آمده برای مبارزه و کوتاه نمودن دست اجانب و عُمال خود فروخته داخلی شود. افغانی معتقد بود که تربیت فکری و روحی انسان را به خودآگاهی و حریت باطنی میرساند. از دید وی تربیت وقتی اثرپذیری دارد که سرچشمه آن از منابع دست ناخورده آسمانی باشد.
-
لیست منابع :
[1] قرآن کریم
[2] ابراهیم آیتی. (۱۳۵۰). سید جمالالدین افغان، شخصیت و افکار: تهران: دانشگاه تهران.
[3] براون، ادوارد. (۱۳۷۲). سید جمالالدین افغانی و نهضت بیداری. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
[4] السید جمالالدین الافغانی. (۱۳۱۸). تتمة البیان فی تاریخ الأفغان. قاهره: دارالنصار.
[5] عزیزی، ع. (۱۳۵۷) تفسیر مفسر. تهران: انتشارات جاویدان.
[6] علیاصغر حلبی. (۱۳۳۵). پایهگذار نهضتهای اسلامی، تهران: انتشارات پیام.
[7] قاضی محمد ع. (۱۹۴۰). آثار سید جمالالدین افغانی دهلی: انتشارات روپه.
[8] مجله عرفان. (۱۳۷۰). *نظریات سید جمالالدین افغانی در عرصه تعلیم و تربیه*. ارگان نشراتی کابل: وزارت تعلیم و تربیه.
[9] مولانا جلال الدین محمد بلخی. (۱۳۷۵). مثنوی معنوی، تهران: انتشارات افکار.
[10] میرزا لطفالله خان. (۱۳۵۶). شرح حال و آثار سید جمالالدین اسدآبادی تهران: انتشارات سحر.
[11] Nikki R. Keddie, (Oct. 1966). ‘The Pan-Islamic appeal: Afghani and Abdelhamid’, Middle Eastern.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
علم، تربیت، روش تربیتی، اسلوب مبارزه، آسیبشناسی مبارزات تربیتی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The progress and advancement of human societies depend on the nature and quality of their education. Sayyid Jamal al-Din Afghani is one of the prominent and influential figures of the 19th-century Islamic world, who made unparalleled efforts with an educational and training approach to awaken oppressed Muslim nations in the East. He considered education as a fundamental tool for both material and spiritual development and believed that the backwardness of the Islamic world stemmed from neglecting practical sciences and failing to apply religious knowledge. The educational approach of this Eastern reformer, besides transmitting knowledge, emphasized the development of other aspects of human personality, aiming to enhance political consciousness and the spiritual growth of Islamic societies, preparing them for resistance against foreign domination and internal betrayal. Afghani believed that intellectual and spiritual training leads individuals to self-awareness and inner freedom. From his perspective, education is only effective when its source is the untouched divine revelations.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Knowledge, Education, Educational Method, Struggle Approach, Educational Struggles Analysis
- صفحات : 56-61
-
دانلود فایل
( 390.37 KB )