-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
1353
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| کوثر مهرسرشت
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف کلی تحقیق، بررسی رابطه ابعاد شخصیتی معلمان درس زبان با بهرهوری آنان در مدارس شهر ایلام میباشد. در اين تحقيق جامعه آماري شامل تمامی معلمان درس زبان در مدارس شهر ایلام میباشد که تعداد آنها 127 نفر میباشند. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نقطه نظر چگونگی جمعآوري اطلاعات، از نوع تحقیقات توصیفی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پرسشنامه بهرهوری بلانچارد و گلد اسميت (1980) و پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصيتي (NEO) استفاده گردید که از روایی صوری برخوردار است و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب کرونباخ آلفا برای پرسشنامه (89/0) محاسبه گردید، که این ضریب از نظر آماری قابل قبول میباشد و دلالت بر پایائی پرسشنامه دارد. برای آزمون فرضیهها در این پژوهش، از نرم افزار نرمافزار spss نسخه 21 استفاده شده است. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش را آزمون كولموگروف - اسميرنف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره شکیل میدهد. نتایج نشان میدهد که بین ابعاد شخصیتی (برونگرایی، روان نژادی، انعطاف پذیری، دلپذیری و وظیفه شناسی) و میزان بهرهوری معلمان درس زبان در مدارس شهر ایلام رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نشان ميدهد كه 5/96 درصد تغييرات بهرهوری در مدارس شهر ایلام مربوط به ابعاد شخصیتی معلمان است.
-
لیست منابع :
[1] انصاري نژاد، مرتضي. (1383)، بررسي رابطه بين صفات شخصيتي فرماندهان صف دانشگاه علوم انتظامي با رفتار انضباطي دانشجويان [پايان نامه كارشناسي ارشد]. دانشگاه علوم انتظامي: دانشكده فرماندهي ستاد.
[2] خاکپور، عباس. (1382)، بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی مدیران مدارس راهنمایی شهر همدان درسال تحصیلی 83-82، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[3] دانشگاه علوم انتظامي معاونت دانشجويي. (1385)، بررسي ويژگيهاي شخصيتي دانش آموختگان دانشگاه علوم انتظامي [گزارش]. تهران: سوري، احمد، و بهرامي محسن.
[4] دانشگاه علوم انتظامي- معاونت دانشجويي. (1358)، بررسي و مقايسه مؤلفههاي شخصيت و فرماندهان صف [گزارش] تهران: بهرامي، محسن.
[5] موسوي، سيد علي. (1387)، بررسي رابطه بين صفات شخصيتي و عملكرد كاركنان كلانتريها شهر لنجان [پايان نامه كارشناسي ارشد] دانشگاه علوم انتظامي: دانشكده پليس انتظامي.
[6] الله وردي، مصطفي، سجادي، حانيه السادات، فرح آبادي، سيدمحمداحسان. (1389)، اولويت بندي عوامل مؤثر بر بهرهوري منابع انساني از ديدگاه مديران مياني، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان،. فصلنامه بيمارستان، سال نهم، شماره 3 و 4، شماره مسلسل 35، ارگان رسمي انجمن علمي اداره امور بيمارستانهاي ايران.
[7] مهرابی بشرآبادی، حسین و دیگران. (بیتا)، بررسی عوامل موثر بر بهرهوري سرمایه در زیربخشهاي کشاورزي ایران، اقتصاد کشاورزي، جلد 5، شمارهي 1، صفحات 36-17.
[8] میرزایی، بهنام. (1391)، بررسی عوامل موثر بر ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، مدرس دانشگاه و مشاور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران، پایگاه مقالات علمی مدیریت.
[9] پاشا، غلامرضا و خدادادي اندريه، فريده. (1387)، رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي و ويژگيهاي شغلي کارکنان با تعهد سازماني آنها در سازمان آب و برق اهواز. يافتههاي نو در روان شناسي، دوره 2 , شماره 6:65-54.
[10] جزایری، سیده زبیده؛ نعامی، عبد الزهرا؛ شکرکن، حسین؛ و تقیپور، منوچهر. (1385)، بررسی روابط ساده و چندگانۀ ویژگیهای شخصیّتی با تعهّد حرفهای در پرستاران برخی از بیمارستانهای شهر اهواز، مجلۀ دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورۀ سوّم، سال سیزدهم، شمارۀ 3: 46-32.
[11] حق شناس، حسن. (1385)، طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیتی: راهنمای تفسیر و هنجارهای آزمونهای NEO-FFI و NEO-PI-R، شیراز: انتشارات علوم پزشکی شیراز.
[12] Abdullah, I., Omar, R., Rashid, Y. (2013). Effect of Personality on Organizational Commitment and Employees’ Performance:Empirical Evidence from Banking Sector of Pakistan. Middle-East Journal of Scientific Research 18 (6): 759-766,
[13] Ahmad, J., Razzaq Ather, M., Hussain, M. (2014). Impact of big five personality traits on job performance (organizational commitment as a mediator).25-27.
[14] Akhtar, S., & Mahmood, Z. (2009). A tri-prong variable analysis of influence strategies. World Applied Science Journal, 7, 1080-1089.
[15] Awadh, A. M .,& Ismail, W. K. (2012). The Impact of Personality Traits and Employee Work-Related Attitudes on Employee Performance with the Moderating Effect of Organizational Culture: The Case of Saudi Arabi. Asian Journal of Business and Management Sciences, 1, 10.
[16] Barrick, M,& mount, m (1991).The big five personality dimensions and job perfor mance: A meta –analysis. Journal of personality psychology, 44, 1-26.
[17] Baruch, Y. (2004). Managing careers: Theory and practice. Glasgow, England: Pearson Education Limited.
[18] Baruch, Y. (2004). Managing careers: Theory and practice. Glasgow, England: Pearson Education Limited.
[19] Cartmell II, D. and Gaton, B. (2004). An assessment of agricultural education graduates’ preparation for careers in teaching and industry. Proceedings of the 27th Annual National Agricultural Education Research Conference.Retrieved from: http://aaaeonline.ifas. ufl. edu/NAERC/2000/web/J4. pdf
[20] Cook, D. B., Casillas, A., Robbins, S. B., & Dougherty, M. (2005), Goal continuity and the big five as predictors of older adult marital adjustment. J Pers Individ Dif.; 38(3): 519-531.
[21] Dewenter, R & Giessingy, L. (2015). The Effects of Elite Sports Participation on Later Job Success . Düsseldorf Institute for Competition Economics (DICE), Universitätsstraße.
[22] Dlouhý, Martin. (2012), Efficiency and resource allocation within a hierarchical organization, Proceedings of 30th International Conference Mathematical Methods in Economics, pp 112-116.
[23] Elfenbein, H.A. and Ambady, N. (2002), “Predicting workplace outcomes from the ability to eavesdrop on feelings”, Journal of Applied Psychology, Vol. 87 No. 5, pp. 963-71.
[24] Erdhiem J, Wang M, Zickar MJ. (2006), Linking the big five personality constructs to organizational commitment. Journal of Personality and Individual Differences. 41(5): 959 - 970.
[25] Farber, B.a & Heifetz, L.J. (1982), The Process and Dimension of Burnout In Psychotherapeutic work: A Factor analysis Study.
[26] Gannon, M. J. (1988). Management: Managing For Results. Boston: Allyn & Bacon, PP.586-87
[27] Greenhaus, J. (2003). Career dynamics, In: Borman, W. C., Ilgen, D. R., and Klimoski, R. J. (eds), Handbook of Psychology, Industrial and Organizational Psychology. PP. 519-540. New York: Wiley.
[28] Greenhause, J. H. (2003). Career dynamics. In W. C. Borman, D. R. Ilgen, & R. J. Klimoski (Eds.), Handbook of Psychology, Volume 12, industrial and organizational psychology (pp. 519-540).New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
[29] Gruijter, L. (2014). The Influence of Personality on Career Success: An Empirical Study. Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/16158
[30] Guion, R. M., & Gottier, R. F. (1965). Validity of personality measures in personnel selection. Personnel Psychology, 18, 135–164.
[31] Hackney, Cynthia Ward. (2012). "personality, organizational commitment, and job search behavior: a fieldstudy. " PhD diss., University of Tennessee, 2012. http://trace. tennessee.edu/utk_graddiss/1300
[32] Harwiki, W. (2016). The Impact of Servant Leadership on Organization Culture, Organizational Commitment, Organizational Citizenship Behaviour (OCB) and Employee Performance in Women Cooperatives. Social and Behavioral Sciences, 219, 31: 283–290.
[33] Heslin, P. (2003). Sources of career success. Retrieved from: http://www.hrpao.org
[34] Hirsh, J., & Peterson, J. (2008). Predicting creativity and academic success with a "fake-proof" mesure of the big five. J Res Pers; 42: 1323-1333.
[35] Hoffman, B.J. and Woehr, D.J. (2006), A quantitative review of the relationship between person – organization fit and behavioral outcomes, Journal of Vocational Behavior, Vol.68, pp.389-99.
[36] Holland, J. L. (1985), Making Vocational Choices, A Theory of Vocational Personalities and Work Environments, Englewood Cliffs, NJ. Prentice Hall.
[37] Judge, T.A., Cable, D.M., Boudreau, J.W. (1995). An empirical investigation of the predictors of executive career success. Personnel Psychology, 48, 485-519.
[38] Kark, R . Shamir, B.Chen, G.(2003). The two faces of trans formational leadership: empowerment and dependency. Journal of Applid psychology. Vol. 88, ho 2, pp 255-296.
[39] Kreitner, Robert. (1996). Management, 6th ed.,Delhi: Houghton Mifflin Company, PP. 20-22
[40] Kumar, K., & Bakhshi, A. (2010). The Five-factor Model of Personality and Organizational Commitment Is There Any Relationship? Huumanity & Social Sciences Journal, 5(1): 25-34.
[41] Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993), Commitment to organizations and occupations, Journal of Applied Psychology,78,438-551.
[42] Nabi, G. R. (2001). The relationship between HRM, social support and subjective career success among men and women. International Journal of Manpower, 22, 475-474.
[43] Nartgun S, Menep I. (2010), The analysis of perception levels of elemantary school teachers with regard to organizational commitment. International Journal of Human Sciences, 7(1): 122 – 131.
[44] Panaccioa, A & Vandenbergheb, C. (2012). Five-factor model of personality and organizational commitment: The mediating role of positive and negative affective states. Journal of Vocational Behavior, 80, 3: 647–658
[45] Rasdi, R. M., Ismail, M., Uli, J., Noah, S. M. (2009), Career aspirations and career success among managers in the Malaysian public sector. Research Journal of International Studies, 9, 21-35.
[46] Ray, Sarbapriya. (2012), Determinants of Total Factor Productivity Growth in Selected Manufacturing Industries in India, Research and Social practices in Social Sciences Ray, S. Vol. 7, No. 2 (February), pp 25-43.
[47] Ray, Sarbapriya. (2011), Econometric Analysis of Efficiency in Indian Cement Industry, Research on Humanities and Social Sciences, ISSN 2224-5766(Paper) ISSN 2225-0484(Online),Vol.1, No.2, pp 11-23.
[48] Roycroft, K. (2014), Mentoring for Employment Success: Participatory Evaluation Final Repor. Community Audit and Evaluation Centre(Faculty of Education) Manchester Metropolitan University.
[49] Samnani, A.K., Novicevic, M., Bing, M. N. (2013). Liability-of-foreignness effects on job success of immigrant job seekers. Journal of World Business, 48: 98–109.
[50] Schulman, S. (2011). The Use of Personality Assessments to Predict Job Performance. Burlington: The University of Vermont.
[51] Simo P, Enache M, Maria S, Leyes, J, Fernández Alarcón V. (2010). Analysis of the relation between subjective career success, organizational commitment and the intention to leave the organization. Transylvanian Review of Administrative Sciences;29(E):144-58.
[52] spector. P.I. (2000), Percerred control by employess:ametaanalysis of studies concerning autono my and participation at work . Human Relation 39:1005-10, 16.
[53] Van Berke, H. (2009), The relationship between personality, coping styles and stress, anxiety and depression, unpublished dissertation Master of Science in psychology, University of Canterbury.
[54] Yuneng Du & Lei Ma. (2013), Research on the Performance Evaluation and S&T Resources Allocation of High-Tech Industry of China: Evidence Based on Three Different Economic Regions, International Journal of Business and Management; Vol. 8, No. 5;, pp 13-23.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ابعاد شخصیتی، بهرهوری، برونگرایی، روان نژادی، انعطاف پذیری، دلپذیری، وظیفه شناسی، معلمان درس زبان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The general purpose of this study is to investigate the relationship between personality dimensions of language teachers and their productivity in schools in Ilam. In this study, the statistical population includes all language teachers in Ilam schools, whose number is 127 people. This research is applied based on the purpose and from the point of view of how to collect information, it is a descriptive research. Blanchard and Gold Smith (1980) Productivity Questionnaire and Five Personality Traits Questionnaire (NEO) were used to collect data. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability. Cronbach's alpha coefficient was calculated for the questionnaire (0.89), which is statistically acceptable and indicates the reliability of the questionnaire. To test the hypotheses in this study, SPSS software version 21 was used. The statistical methods used in this study are Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test and multivariate regression test. The results show that there is a significant relationship between personality dimensions (extraversion, neuroticism, flexibility, pleasantness and conscientiousness) and the productivity of language teachers in Ilam schools. It also shows that 96.5% of productivity changes in schools in Ilam are related to teachers' personality dimensions.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Personality Dimensions, Productivity, Extraversion, Psychology, Flexibility, Pleasure, Conscientiousness, Language Teachers
- صفحات : 16-28
-
دانلود فایل
( 737.67 KB )