-
آرشیو :
نسخه تابستان 1397- جلد اول
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
سید ابراهیم مناقب، مژگان امیریان زاده
-
چکیده :
مقدمه: ارزيابي در آموزش عالي را ميتوان فرايند منظم و مستمر گردآوري دادهها و اطلاعات درباره تدريس، يادگيري، برنامه درسي، ساختار و اثربخشي سازماني، بازنگري دروني و ساز و كار كنترل كيفيت تعريف كرد .پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش واسطهای سرمایههای فکری در رابطه خودرهبری کارکنان و چابکی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
روش پژوهش:روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی جمع آوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی هست. روش تحلیل این پژوهش از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونان، اساتید و کادر اجرایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب،377نفر از آنان انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف،Tتک گروهی ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد سه متغیر اصلی پژوهش (خودرهبری، سرمایههای فکری و چابکی سازمانی) با یکدیگر رابطه مثبت و معنا داری(P< 0.01) دارند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز حاکی از تأثیر خودرهبری بر سرمایههای فکری (γ=0.87) و سرمایههای فکری بر چابکی سازمانی(β=0.68) تاثیرگذار است همچنین خود رهبری بطور غیر مسقیم و با میانجیگری سرمایهی فکری بر چابکی سازمان (γ=0.39) تاثیرگذار است.
نتیجه گیری:نتیجه نهایی این است که ارتقای رفتارهای مبتنی بر خود مسئولیتپذیری و خودآغازگری مانند خودرهبری، نه تنها موجبات رشد سرمایه فکری را فراهم میکند، بلکه چابکی سازمانی را به واسطه سرمایه فکری تسهیل می بخشد. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی¬شناختی و با محور طرح واره¬های تصوری انجام گرفته است. در این پژوهش،20 آیهی سورهی مبارکهی مریم با استفاده از دو مفهوم طرح¬واره¬ها و فضاهای ذهنی در معناشناسی-شناختی مورد بررسی قرار گرفته¬اند. مبانی نظری مورد استفاده برای طرح¬واره¬ها از تقسیم¬بندی طرح¬واره¬های تصوری ایوانز و گرین گرفته شده که شامل طرح¬واره¬های حجمی، مکانی، نیرو-پویایی، توازن و تقارن، حرکتی-جنبشی، این¬همانی، وجود، قدرتی، وحدت، تعدد و تکرار می¬باشد. فضاهای ذهنی نیز تا بدان¬جا که در این پایان-نامه مجال مطالعه داشتند بررسی شدند. برای هر آیه اطلاعات طرح واره¬ای آن ابتدا استخراج شد و سپس به طور مجزا در برنامه نرم¬افزاری اکسل نسخه 2007 وارد گردید. در نهایت داده¬ها مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که تعداد طرح¬واره¬های حجمی از دیگر طرح¬واره¬های بررسی شده بیشتر بود و طرح¬واره نیرو-پویایی کمترین تعداد را شامل می¬شد. این یافته¬ها را می¬توان به این صورت تبیین کرد که حجم¬دهی و گونه¬ای از مادی و بصری¬سازی مفاهیم در آیات شریفهی سورهی مبارکهی مریم بیشتر به کار رفته است.
-
کلید واژه :
سورة مبارکة مریم، زبانشناسی شناختی، معنیشناسی شناختی
-
Title :
examiningtheimaginaryschemasinthevarsasofthaholyqurancasastudymaryamsurah
- صفحات : 48-57
-
دانلود فایل
( 742 KB )