-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد سوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محمدجواد صفائی، فاطمه بکها
-
چکیده :
با توجه به اينكه بخش كشاورزي ديگر جوابگوي نيازهاي اجتماعي و اقتصادي روستائيان نبوده است بنابر اين براي رفع نياز روستائيان ضروري است كه از ساير ابزارهاي در دسترس استفاده نماييم بر همين اساس گردشگري روستايي مي تواند بعنوان يكي راهبرد كليدي نقش بسزايي در فرايند توسعه يافتگي جوامع روستايي ايفا نمايد. استان گلستان به دليل برخورداري از مواهب طبيعي و تنوع اقليمي توانايي تبديل شدن به يكي از قطب هاي گردشگري كشور و حتي منطقه را دارد . اما متاسفانه سهم استان از گردشگري فقط نيم درصد مي باشد و در صورت شناسايي نقاط قوت و ضعف فرا روي توسعه گردشگري بالاخص در نواحي روستايي ميتوان شاهد رونق اقتصادي و دستيابي به توسعه پايدار در همه جوانب بود بر اين اساس نگارندگان ضمن پي بردن به جايگاه گردشگري روستايي بر فرايند توسعه پايدار به بررسي مهمترين اثرات گردشگري و تحليل نقاط قوت و ضعف حضور گردشگران در جوامع روستايي پرداخته اند. روش تحقيق اين مطالعه بصورت تحليلي – توصيفي و با استفاده از ابزارهاي مختلف همچون بهره مندي از مطالعات و تجربيات پيشينيان ،مصاحبه با صاحب نظران و مديران محلي و استفاده از پرسشنامه مي باشد . جامعه آماري محدوده مطالعاتي 237 خانوار دهستان روشن آباد مي باشد كه با استفاده از فرمول كوكران 161 نمونه بصورت تصادفي انتخاب شده اند جهت مشخص شدن پايايي پرسشنامه از آزمون آلفاي كرونباخ استفاده شده است آلفاي كرونباخ 0.73نشان دهنده مطلوبيت پرسشنامه دارد. نتایج این پژوهش نشان داد، گردشگري مي تواند باعث بهبود زير ساخت هاي روستايي، ايجاد اشتغال و در آمد زايي شود و درصورت استفاده از نقطه نظرات روستائيان و مشاركت در فرايند برنامه ريزي و اجرا و همچنين حل موانع زيست محيطي شاهد گسترش گردشگري و شكل گيري توسعه پايدار مطلوب خواهيم بود. سازمان ها برای بقای خود به کارکنان توانمند نیازمند است. در واقع محیط رقابتی کنونی سازمانها، به کارکنان اثربخش و کارآمد نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند.لذا تحقيق حاضر، در جستوجوي كاوش ادارك از الگوی آموزش حرفه ای کارکنان و ارائه ابعاد و مولفه های آن در قالب پیشایندها و پسایند ها است این پژوهش از لحاظ هدف از نوع توسعه¬ای- کاربردی و به لحاظ گردآوری داده¬ها از نوع توصیفی و به لحاظ قطعیت داده¬ها از نوع اکتشافی است. ابعاد و مؤلفههای آموزش حرفه ای کارکنان از 16 منبع استخراج گردید نتایج این تحلیل شامل شناسایی 36 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر پیشایند ها و پسایند ها بود.
-
کلید واژه :
منابع انسانی،آموزش،آموزش حرفه ای، پیشایند ها ، پسایند ها.
-
Title :
Dimensions and components of the professional training model for employees: antecedences and consequences
-
Abstract :
Today, every organization needs capable employees to develop and survive. The current competitive environment of organizations requires effective and efficient employees to be able to achieve their goals for growth and all-round development. Therefore, the present study seeks to understand the model of professional training of employees and provide its dimensions and components. It is in the form of antecedences and consequences. This research is of the developmental-applied type in terms of purpose, descriptive in terms of data collection, and exploratory in terms of data certainty. Dimensions and components of professional training of employees were extracted from 16 sources. The results of this analysis included the identification of 36 basic themes, 8 organizational themes, and 2 comprehensive themes of antecedences and consequences.
-
مراجع :
1. آهنچیان، محمدرضا و ظهور پرونده، وجیهه (1389). راهکارهای ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی در سازمانها. اندیشههای نوین تربیتی، دورة 6، شمارة 1، صفحات 126- 95.
2. اکبری عمروآبادی، احمدرضا و رجائیپور، سعید (1389). تأثیر شیوههای مختلف تدریس در افزایش کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت دبیران شیمی دورة متوسطه. پژوهش در برنامهریزی درسی، دورة 20، شمارة 25، صفحات 100- 81.
3. جمشیدیان، مهدی و رضایی، اکبر (1383). آموزش ضمن خدمت و آثار آن بر افزایش کارایی نیروی انسانی در بخش دولتی. فصلنامة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شمارة 9، صفحات 84-75.
4. حسن زهرائی، روشنک، صالحی، شایسته، احسانپور، سهیلا، آتشسخن، گیتی و حسنزاده، اکبر (1384). «بررسی استانداردهای بینالمللی برنامهریزی آموزشی و ارزشیابی بالینی و بیان و مقایسة دیدگاههای اساتید و دانشجویان در این خصوص. آموزش در علوم پزشکی (ویژهنامة هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، دورة 5، شمارة پیوست چهاردهم.
5. خنیفر، حسین، جندقی، غلامرضا و عبدالحسینی، بیتا (1386). شناسایی و تدوین استانداردهای علمی عملکردی مدیران آموزشی مدارس متوسطة شهر تهران و ارائة الگوی مناسب. روانشناسی و علوم تربیتی، دورة 37، شمارة 4، صفحات 140- 117.
6. رزقی شیرسوار، هادی و پیراینده، پانتهآ (1390). بررسی نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به فرهنگ پژوهش در آموزش عالی کشور. پژوهشنامة علوم اجتماعی، شمارة 87، صفحات 68-45.
7. شاهمحمدی، غلامرضا، محمدی مقدم، یوسف و عنایتی، علی (1389). بررسی نقش فناوری اطلاعات در بهبود آموزش دانشگاه علوم انتظامی. مطالعات مدیریت انتظامی، سال 5؛ شمارة 2، صفحات 250-228.
8. عباسی، ابراهیم و رشیدی، عزیز (1391). «بررسی تأثیر اجرای دورههای آموزشی بر عملکرد کارکنان سازمان تأمین اجتماعی». فرایند مدیریت و توسعه، دورة 25، شمارة 81، صفحات 144- 121.
9. Reynolds-Kueny, C., Toomey, E., Pole, D., & Hinyard L. (2017). Uniting Saint Louis University's interprofessional education program with organizational learning Innovation, sustainable HRM and customer satisfaction Wajda Wikhamn School of Business, Economics and Law, University of Gothenburg, Vasagatan 1, 405 30 Gothenburg, Sweden Volume 76, Part A, January 2019, Pages 102-110
10. Tews, M. J., Michel, J. W., Noe, R. A., (2017). Does fun promote learning? The relationship between fun in the workplace and informal learningOriginal Research Article, Journal of Vocational Behavior, Volume 98, February 2017, Pages 46-55.
11. Valaei, N., Rezaei, S., Khairuzzaman W., Ismail W., (2017). Examining learning strategies, creativity,
12. Miguel, J., Caballé, S., Xhafa F., Higgins, S., (2017). Learning Organizations and Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1998), Dimensions of the Learning OrganizationQuestionnaire.Warwick, RI: Partners for the Learning Organization.
13. Liang Guoa, , Stijn Decosterb,f, , Mayowa T. Babalolac, Leander De Schutterd , Omale A. Garbae , Katrin Riislaf Volume 92, November 2018, Pages 219-230
14. Minvielle, E & et al. (2008)Assessing organizational performance inIntensive care units: A French experience. Journal of Critical Care, Vol. 23, 236-244
15. Rebelo, T. M., & Gomes, A. D. (2008), Organizational learning and the learning organization; Reviewing evolution for prospecting the future. The Learning Organization, Vol.15.No.4, 294-308.
16. Dickson, N.E. (2008). Psychological empowerment and job satisfaction of temporary andpart-time nonstandard workers. PhD dissertation. Southeast Missouri state university.
17. Johnson, Barbara H. (2009). Empowerment of nurse educators through organizational culture. Nursing education perspectives. Vol.30.No.1.
18. Crossan, M.M. & Berdrow, I. (2003). Organizational learning and strategic renewal. Strategic Management Journal, Vol.24.No.11
19. Argyris, C. (1995), Action science and organizational learning. Journal of Managerial Psychology, Vol.10.No.6, 20˚26.
20. . Carey, Ch. & Matlay, H. (2010). Creative disciplines education: a model for assessing ideas in entrepreneurship education?. Emerald Group Publishing Limited, 52, 694-709.
21. . Chandler, G. & Hanks, S. (1998). An Examination of the Substitutability of Founders Human and Financial Capital in Emerging Business Ventures. Journal of Business Venturing, 13(5), 353-369.
22. . Chenari, M. (2008). Socratic Method as a Strategy for Civic Education. Journal of Educational Innovations, 7(27), 137-154.
23. . Coogan, J. & Herrington, N. (2011). Q methodology: an overview, Journal of Research in Secondary Teacher Education, 1(2).
24. . Dehghani, S., Gharooni, A. & Arabzadeh, A. (2013). Staff empowerment, entrepreneurial behaviors and organizational efficiency in iranian headquarter education”, 2nd World Conference on Business, Economics and Management-WCBEM. Published by Elsevier Ltd. Selection and peer review under responsibility of Organizing Committee of BEM.
25. . Estaki, A., Amiri, Sh., Moghtadaie, M. & Latifi, Z. (2014). Effectiveness of Educational Program Based on Always Method on Bullying Boys’ Social Pleasant Behaviors. Clinical Psychology & Personality (Daneshvar Raftar), 20(9), pp. 65-74.
26. . Judge, W.Q. & Blocker, C.P. (2008). Organizational capacity for change and strategic ambidexterity: Flying the plane while rewiring it. European Journal of Marketing, 42(9/10), 915-926.
27. . Kaya, V.H. & Altuk, Y.G. (2012). The views concerning in-service teacher education courses in Science teachers’ professional development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 600 – 604.
28. . Lipgar, M.R. (1999). An empirical probe of subjective probability notions, guessing behavior, and personality correlates. 25th Anniversary Annual Convention Chicago, May, 26-30.
29. . Mehrmohammadi, M. (2013). teacher educational curriculum and its collaborative implementation model: a transformative strategy for teacher education in Iran”, Journal of Theory and Practice in Curriculum, 1(1), 5-26.
30. . Movahedi, Y., Kariminezhad, K., Hashemi Nosratabadi, T. & Movahedi, M. (2014). the effectiveness of an educational model based on spirituality on improving the components of life quality in night school students. Ravanshenasi va Din, 7(1).
31. . Pnina, S. (2009). Using Q method in qualitative research., International Journal of Qualitative Method, 8(1), 93-97.
32. . Parsa Yekta, Z., & Nikbakht Naserabadi, A.R. (2004). Concept Mapping as an Educational Strategy to Promote Meaningful Learning. Journal of Medical Education, 5(2), 47-50.
33. . Robbins, S.P. & Judge, T.A. (2009). Organizational behavior. (13th ed.). Pearson, Prentice Hall.
34. . Samwel Mwasalwiba, E. (2010). Entrepreneurship education: a review of its objectives, teaching methods, and impact indicator. Education+Training, 52(1), 20-47.
35. . Stephenson, W. (1953). The study of behavior: Q technique and its methodology. Chicago: University of Chicago press.
36. . Warts, K. (2005). A guide to human capital theory: retrieved from human capital theory. Available at http://humancapitaltheory.com.
37. . Watts, S. & Stenner, P. (2005). Doing Q methodology. Qualitative Research in Psychology, 2, 67-91.
38. . Yildizlar, M. & Kargi, E. (2010). Preschool teachers’ expectations and evaluations on the effects of in-service teacher education in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1951–1954.
39. Ermer, D.S. (1995), “Using QFD becomes an educational experience for students and faculty”, Quality Progress, May, pp.131-6.
- صفحات : 77-89
-
دانلود فایل
( 633 KB )