-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد اول
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
پریوش ملکی
-
چکیده :
عرفان، مفهوم کامل اخلاق است که عارفانی همچون عطّار نیشابوری با نوشتن آثار گران¬بهای خود، راه رسیدن به آن را هموار کرده¬اند. دنیا را اخلاق و ادب به کمال می¬رساند و علم را می¬توان سکو یا نردبان رسیدن به قلّۀ اخلاق دانست. و بسیاری از نویسندگان و عارفان، گسترش آن را به عهده گرفته¬اند. در شرق کرۀ زمین، افرادی همچون آقابزرگ تهرانی و احمد، ناجی¬القیسی و بسیاری دیگر، با ترجمۀ آثار عطّار، سبب استقبال گروه کثیری به عرفان شده¬اند. اگر این کتاب¬ها بیشتر معرفی شود، هم برای پژوهشگران مفید خواهد بود و هم باعث می¬شود تا مشتاقان مطالعۀ آثار عرفانی از آن بهره¬ها -ببرند و نیز موجب می¬شود علاقه¬مندانی نیز به ترجمۀ این آثار به زبان¬های دیگر تشویق شوند تا از این دُرّ گران¬بها بی¬بهره نباشند. شاید بدین وسیله، شاهد سریانِ اخلاق اسلامی در زندگی مردم مسلمان و غیر مسلمان باشیم. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، ضمن معرفی آثار عطّار که در کتاب¬خانه¬های قارۀ آسیا موجود است و تحلیل چند نمونه از مقاله¬هایی که در مورد عطّار چاپ شده است، در حد امکان استقبال مردم آن قاره را از آثار عطّار نشان دهد. در زمینۀ کتابشناسی عطّار تاکنون کارهایی انجام شده است و کتاب¬هایی مانند «کتابشناسی عطّار» از علی میر انصاری و«نفوذ و رواج تذکرة ¬الاولیای عطّار در پاکستان» و... از زمرۀ این کارهاست. امّا در زمینۀ کارنامۀ تحلیلی عطّارپژوهی به خصوص در خارج از ایران، کمتر بحث و بررسی شده است.
-
کلید واژه :
عطّار، عرفان، آسیا، عطّار¬پژوهی، ترجمه.
-
Title :
Attar Attar in the campaign of the companions of the East
-
مراجع :
استعلامی، محمد(۱۳۹۱).تصحیح و شرح تذکره الاولیاء. چاپ بیست و سوم. انتشارات زوّار تدین. تهران.
اشرف¬زاده، رضا.(1363). «ادبیات انقلابی». مجلة مشکوۀ، تابستان 1363، شمارۀ 5، صص 181-201.
امریزدان، علی¬مردان.(1378). «پیروان مذاهب و شیخ عطّار». مجلة ایران شناخت. شمارۀ 15.صص 28-47.
الترکه، صائن¬الدین. (1381). تمهید القواعد. انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران. تهران.
رضایی، مهناز و آرزو دستا. (1397). «بررسی تطبیقی تمثیلپردازی در منطقالطیر عطار نیشابوری و سار سفید اثر آلفرد دو موسه». مجلة ادبیات تطبیقی کرمان. دوره ۱۰. شماره ۱۹. صص ۸۹-۱۱۱.
عابدی، سیّد امیر حسن.(1377). قدیمی¬ترین نسخۀ خطّی تذکره¬الاولیا، نامۀ پارسی. شماره 8 . صص 224-238.
محمدخان، مهرنور .(1376). «نفوذ و رواج تذکرة¬الاولیای عطّار در پاکستان». مجلة چشم انداز ارتباطات فرهنگی. شمارة8 . صص 66 - 71.
مسرّت، حسین.(1373). «کتابشناسي نخستين گام اطلاع رساني است». فصلنامه اطلاع رساني. دوره ١١ . شماره ١.صص ٨٤-٦٩.
مصطفوی سبزواری، رضا .(1377). «عطار در هندوستان». مجلة نامة پارسی . سال سوم. شماره 10. صص 188 - 202.
منزوی، علی نقی. (1354). «سی مرغ و سیمرغ یا رابطة انسان¬ها با خدا». مجلة کاوه(مونیخ آلمان)، شماره 57. صص 26- 36.
میرانصاری، علی.(1382). کتابشناسی شیخ فرید¬الدین عطّار نیشابوری. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. تهران.
نفیسی، سعید.(1384). زندگی¬نامۀ شیخ فریدالدین عطّار نیشابوری. انتشارات اقبال. تهران.
نقوی، علی¬رضا.(1347). تذکره نویسی فارسی در هند و پاکستان. انتشارات علمی .تهران.
نیشابوری، عطار. (1373). منطق الطیر. تصحیح: دکتر محمدجواد مشکور. نشر الهام. تهران.
نیک¬منش، مهدی. (1384). «ترجمانی دیگر از منطق الطیر». نشریه کتاب ماه ادبیات و فلسفه. آبان 84. صص 78-83.
ــــــــــــــ . (1386). «طرح سه دیدگاه در منطق¬الطیر عطار». نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کرمان. شماره 22. صص 1-19.
یثربی، سید یحیی.(1374). عرفان نظری. دفتر تبلیغات اسلامی. قم.
ــــــــــــــــ .(1377). فلسفۀ عرفان. دفتر تبلیغات اسلامی. قم.
یوسفی، غلامحسین.(1377). چشمۀ روشن. انتشارات علمی. تهران.
- صفحات : 49-53
-
دانلود فایل
( 510 KB )