-
آرشیو :
نسخه بهار 1396
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
زینب رحمانیان
-
چکیده :
ادبیات تطبیقی راهی برای شناخت جریان های فکری و تاثیرگذار اخلاقی و سیاسی جامعه است. ﻫﺮ جامعه ای که دارای ﺣﻤﺎﺳﻪ است، در حماسه خود ﺗﺼﻮﯾﺮ روﺷﻦ و رﺳﺎ از روزﮔﺎر ﺑﻪ وﺟـﻮد آﻣـﺪن ﺧـﻮد، اراﺋـﻪ می دﻫـﺪ ﮐـﻪ در ﺻﻮرت اﻧﻄﺒـﺎق ﺑـﺎ ﻧﯿﺎزﻫـﺎ و ﺷـﺮاﯾﻂ اﻧﺴـﺎن دوره ﻫـﺎي ﺑﻌـﺪ ﭘﺎﯾـﺪار می ﻣﺎﻧـﺪ و ﺑـﻪ وسیله ﻣـﺮدم روزﮔﺎران ﺑﻌﺪ ﺣﻔﻆ و ﻧﮕﻬﺪاري ﻣﯽﺷﻮد. ﺣﻀﻮر و ﺑﻘﺎي ﺑﯿﺶ از ﻫﺰار ﺳﺎﻟﻪ ﺷـﺎﻫﻨﺎﻣﻪ در ﻧﻮﺳـﺎن ﻫـﺎي ﺗـﺎرﯾﺨﯽ و ﺑﺤـﺮان ﻫـﺎي ﺳﯿﺎﺳـﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌـﻪ اﯾـﺮان ﭘﯿﻮﺳـﺘﻪ ﺑـﺎ آن درگیر ﺑـﻮده اﺳـﺖ ﺑﯿـﺎنگـﺮ آن اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻓﺮدوﺳﯽ ﻇﺮﻓﯿﺖ اﻧﻄﺒﺎق ﺑﺎ روﺣﯿﺎت ﺟﻤﻌﯽ و آرﻣﺎنﻫﺎي اﻧﺴﺎن اﯾﺮاﻧﯽ در ﻃﻮل روزﮔﺎر ﻣﻤﺘﺪ و ﻣﺴﺘﻤﺮ را دارا ﺑﻮده است. تأثیر ایلیاد و ادیسه در هنر و ادبیات مانند تاثیر شاهنامه در زبان و فرهنگ و ادب فارسی در طی دوران های متوالی بوده است. هومر، آموزش می دهد که، سرنوشت هر اقدام، حادثه و وقوع را تعیین نمی کند، اما نتیجه زندگی را تعیین می کند. هومر نگاه زمان خود را درباره اجتماع، سیاست و اخلاق دارد، چون حماسه سرایی می کند، از پهلوانان سخن می گوید، کمتر از مردم عادی صحبت می کند. فضایل هومری شجاعت و دلاوری و پهلوانی است و از دخالت مردم عادی در سیاست خبری نیست. فضایل، چه خوب و چه بد مختص خدایان و الهه هاست. در مواردی جزئی مردم سکوت را در ایلیاد می شکنند. یعنی رابطه میان عدالت و شکوفایی فردی جایی ندارد، مگر این که پهلوان و مبارز جنگی باشد. نتیجه این که، آدﻣـﯽ ﭘـﺲ از ﺧﻮاﻧـﺪن ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ درمی یابد این ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ باستانی که از ﻧﺒﻮغ ﺗﺒﺎر ﺧـﻮد، بار دارد، اینک متعلق به ایران نیست، بلکه به تمام ملت های جهان تعلق دارد، همان سان که ایلیاد و ادیسه جهانی است.
-
کلید واژه :
اخلاق، سیاست، اسطوره، حماسه، شاهنامه، ایلیاد و ادیسه
-
Title :
Ethics and Politics The mythical and epic section of Ferdowsi and Homer's works
-
Abstract :
Comparative literature is about access to intellectual supporters and the moral and political limitations of society. Community A community that is capable of delivering, in its epic, the sunshine and water of a possible day, offers the opportunity to flourish and to flourish. The presence and survival of more than a thousand years of Shahnameh in the historical fluctuations and political, social and cultural crises with which Iranian society has been constantly involved indicates that Ferdowsi's Shahnameh has the capacity to adapt to the collective moods and aspirations of Iranian human beings throughout the day. Has had it. The influence of the Iliad and the Odyssey on the art and literature presented by the king to Persian language, culture and literature may be served by other means. Homer, the teaching can be that, the fate of any of them, the accident and the occurrence can be allowed, and can also be eliminated. Homer has his own view of protection, the media, and limited morality, which is why epic poetry can be spoken of by ordinary people as lecturers. Fazil Homer is courageous, brave and courageous, and he is involved in the news media of ordinary people. Grace, both good and bad, is a summary of gods and goddesses. In this regard you can wash the silence in the Iliad. It is permissible to use justice and prosperity unless it is a warlord and a warrior. By doing so, you can read about its owners in the World Malta, as well as its owners in the World Malta.
-
مراجع :
اسلامی ندوشن، محمدعلی، نقش اخلاق کاربردی در توجه به فلسفه اخلاق، معرفت اخلاقی، سال اول، ش2، بهار 1389 انوری، حسن، ( 1381 )، فرهنگ بزرگ سخن، جلد پنجم، تهران: سخن آهنگری، فرشته، پیشینه و بنیادهای اخلاق در ایران و جهان، فصلنامه اخلاقی در علوم و فناوری، ش3، 1396 راسل، برتراند، ( 1392 )، اخلاق و سیاست در جامعه، ترجمه محمود حیدریان، تهران: انتشارات بابک سرکاراتی، بهمن، ( 1357 )، بنیان اساطیری حماسه ملی ایران، تبریز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز فردوسی، ابوالقاسم، ( 1388 )، شاهنامه، بر اساس چاپ مسکو، سعید حمیدیان، تهران: قطره فاگلز، رابرت؛ ناکس، برنارد، 1998، هومر، ایلیاد، نیویورک، چاپ کتاب های پنگوئن فضایلی، سودابه، ( 1383 )، فرهنگ غرایب، جلد اول، تهران: انتشارات افکار گریمال، پیر، ( 1391 )، فرهنگ اساطیر یونان و روم، احمد بهمنش، چاپ پنجم، انتشارات دانشگاه تهران کریستین سن، آرتور ، ( 1385 )، ایران در زمان ساسانیان، رشید یاسمی، تهران: صدای معاصر فرهود، داریوش، ( 1386 )، سخنی پیرامون اخلاق، در مجموعـه مقـالات بزرگداشـت استاد دکتر حسین حکمت، ناشر: فرهنگستان علوم پزشـکی ایـران ملکیان، مصطفی، ( 1375 )، اخلاق باور، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی هومر، (1390 )، ایلیاد و ادیسه، سعید نفیسی، تهران: ارس
- صفحات : 106-119
-
دانلود فایل
( 661 KB )