-
آرشیو :
نسخه پاییز 1396
-
کد پذیرش :
12123
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مرجان السادات خلیفه سلطانی، جهانبخش رحمانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه¬ اساتید و دانشجویان دو دانشگاه مجازی اصفهان و صنعتی اصفهان در مورد عناصر اساسی آموزش مجازی بود. پژوهش توصیفی و به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش اساتید (30 نفر) و دانشجویان (428 نفر) دوره آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان بودند. به روش نمونه گیری در دسترس 309 نفر از دانشجویان و 26 نفر اساتید در مطالعه شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گرد¬آوری شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه اساتید و دانشجویان مطلوبیت محتوا در حد متوسط است. مطلوبیت زیرساختهای فناورانه از دیدگاه اساتید بالاتر از سطح متوسط( میانگین 50/3)و از دیدگاه دانشجویان، در سطح متوسط (میانگین 04/3)بود. مطلوبیت دسترسی به منابع آموزشی از دیدگاه اساتید بالاتر از متوسط (میانگین 45/3) و از دیدگاه دانشجویان کمتر از متوسط (میانگین 77/2) بود. نتایج تحقیق در زمینه مطلوبیت نظام سنجش و ارزشیابی از دیدگاه اساتید و دانشجویان به ترتیب میانگین¬هایی برابر با 20/3 و 84/2 نشان داد. بنابراین مطلوبیت نظام سنجش و ارزشیابی از دیدگاه اساتید بالاتر از سطح متوسط و از دیدگاه دانشجویان، کمتر از سطح متوسط میباشد. همچنین نتایج نشان داد میزان مطلوبیت تعامل استاد و دانشجو از دیدگاه اساتید با میانگین 86/2 در حد متوسط و در مورد دیدگاه دانشجویان با میانگین 56/2 کمتر از متوسط است.
-
لیست منابع :
[1] منتظر، غ.ع. و دياني، م.ح.، "دانشگاه مجازي"، فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني، سال یکم، شماره 6، 1-10، 138.
[2] كيا، ع.ا.، "نگاهي به آموزش مجازي (الكترونيك)"، كتاب ماه علوم اجتماعي، شماره 24، 82-89، اسفند 1388.
[3] داتون، و.ا.، و لودر، ب.د.، دانشگاه مجازي- رسانههاي جديد و نهادهاي يادگيري و آموزش عالي. ترجمه علیرضا باروي اردستاني، اعظم مرتضوي، علی ايلخاني پور نادري. چاپ اول. تهران: پژوهشكده مطالعات فرهنگي اجتماعي، 1388.
[4] حسين زاده، م.، "آموزش مجازي"، مجله فرهنگ آموزش، شماره 12و13، 3-7، 1388.
[5] نيستاني، م.ر.، برنامهريزي آموزشي ـ راهبردهاي بهبود كيفيت در سطح واحد آموزشي (مدرسه، دانشگاه، آموزش مجازي)، انتشارات آموخته، اصفهان، 1390.
[6] مجيدي، ا.، "آموزش الكترونيكي: تاريخچه، ويژگيها، زير ساختها، و موانع"، مجله كتاب، سال هفتاد وهشتم، شماره2، 9-26، تابستان 1388.
[7] غلامي، ط.، "آموزش مهندسي از طريق يادگيري الكترونيكي وزير ساختهاي مورد نياز آن در نظام آموزش عالي"، مجله آموزش مهندسي ايران، سال دهم، شماره 40، 1-23، 1387.
[8] مزيني، ن. و رستمينژاد، م.ع، " تحليل افت دانشجويان مهندسي در تحصيل الكترونيكي: مورد كاري مركز آموزش الكترونيكي دانشگاه علم و صنعت ايران"،مجله آموزش مهندسي ايران، سال دوازدهم، شماره 45، 91-103، بهار 1389.
[9] مزيني، ن.، "بومي سازي آموزش الكترونيكي در ايران"، مجله هوش مصنوعي و ابزار دقيق، سال چهارم، شماره ششم، 4-5، اسفند 1389.
[10] Nyvang, T. [2003]. Virtual “universities challenges facing the traditional university: [AU/ IAUP/ CUA … Available: www.cu.stath.ac.uk] on- line [skagen Routable], 2003.
[11] Johnson, R., Hornik, S., & Salas, E. "An empirical examination of factors contributing to the creation of successful E-Learning environments", Computers and Education, No.5, Vol. 66, pp.356-369, 2007.
[12] جهانيان، ر. و اعتبار، ش.، "ارزيابي وضعيت آموزش مجازي در مراكز آموزش الكترونيكي دانشگاههاي تهران از دیدگاه دانشجويان"، مجله فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي، سال دوم، شماره 4، 53-65، تابستان 1391.
[13] رضايي راد، م.، "شناسايي عوامل موفقيت در اجراي برنامه آموزش الكترونيكي در آموزش عالي"، مجله پژوهش در برنامه ريزي درسي، سال نهم، شماره 33، 106-115، تابستان 1391.
[14] ربيعي، م.، محبي، ا.، و رشيد حاجي خواجه لو، ص.،" ارزيابي كيفيت دروني برنامه درسي دورهي آموزش مجازي دانشگاه فردوسي مشهد"، مجله افق توسعه آموزش پزشكي، سال چهارم، شماره1، 29-36، تابستان و پاییز 1389.
[15] اهرپور فيضنيا، م.، ايمانيپور، ن.، و منصوريان، ی.، " آموزش الكترونيكي: فرصتي براي بروز نوآوری در توليد محتواي آموزش الكترونيكي دانشگاهي"، اولين كنفرانس بين المللي مديريت و نوآوري، شيراز، 28-27اردیبهشت،1-12، 1389.
[16] خديور، ص.، و رحماني، ی.، "موانع و چالشهاي دانشگاه مجازي در شهر الكترونيكي"، دومين كنفرانس بين المللي شهر الكترونيك، تهران، سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور، 23-22 ارديبهشت، 1-14، 1388.
[17] شريفي، ز.،" بررسي معيارهاي تدوين دروس و دورههاي مجازي در دانشگاه هاي ايران از ديدگاه متخصصان و فراگيران"، پاياننامه كارشناسي ارشد ، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي،گروه علوم تربیتی. دانشگاه اصفهان، 1387.
[18] صالح صدقپور، ب.، وميرزايي، ش.، "چالشهاي نگرشي اعضای هيات علمي در آموزش الكترونيك"، مجله فناوري و آموزش، سال سوم، شماره1 ،77-87، پاییز 1387.
[19] مزيني، ن.، "يادگيري الكترونيكي و چالشهاي پيش رو"، مجله تدبير، سال هجدهم، شماره 187 ،7-13، آذر1386.
[20] داوودي ممقاني، م.ا.، " بررسي مولفههاي آموزش مجازي و امكان سنجي پياده سازي اين آموزش در دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه الزهرا"، پايان نامه كارشناسي ارشد. دانشگاه الزهراتهران ،دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه الزهرا تهران،گروه علوم تربیتی، 1385.
[21] Zehry, K. & Halder, N., Louise, T. E-Learning in medical education in the United kingdom, 2011.
[22] Norzalina, I., Mohd Rizal, R. & Zazaleena, Z. E- Learning Continuance Intention Among Higher Learning Institution students’in Malaysia, 2011.
[23] Jefferson, R.N., Arnold, L.W. "Effects of virtual education on academic culture perceived advantages and disadvantages".Us-China Education Review,No. 3, Vol. 6, pp. 61-66, 2009.
[24] Herwu, J., Tennyson, R., Hsia, T., & Liao, Y. "Analysis of E-Learning innovation and core capability using a hypercube model", Computers in Human Behavior, No. 5,Vol. 24, pp. 1851-1866, 2008.
[25] ملکی، ح.، مبانی برنامهریزی درسی آموزش متوسطه. چاپ هفتم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت)، تهران، 1387.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش مجازی ـ دانشگاه مجازی ـ محتوای آموزشی ـ اساتید ـ دانشجویان
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 121-131
-
دانلود فایل
( 620.95 KB )