-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد سوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
شهربانو قهاری، مریم یکه فلاح، مهناز خوش سکه، شهربانو نقدیی بابایی، بهرام قیطرانی، نازنین فرخی
-
چکیده :
در این پژوهش به بررسی رابطه خلاقیت و کارآفرینی و کاربرد نوآوری بر خلاقیت و کارآفرینی پرداخته می شود. در ادامه در فصول مختلف و جداگانه به بررسی مفهوم کارآفرینی و مفهوم خلاقیت می پردازیم. سپس کاربرد نوآوری را مورد بررسی قرار می دهیم.
خلاقیت ، کارآفرینی و نوآوری محور فعالیت تمام نهادهای سازمانی و کارآفرین محور به شمار می رود.
تغییر و تحولات دهههای اخیر به قدری عمیق، گسترده و سریع اتفاق افتاده که تمامیابعاد و شئونات زندگی فردی و اجتماعی به طور محسوس و نامحسوس، تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در این شرایط، نیازها و خواستههای بشری از تنوع و تعدد رو به تزایدی برخوردار شده است و سازمانها برای پاسخگویی بهتر در مقابل مشتریان در راستای اهداف خود که همانا بقاء، سودآوری و رشد است، باید با بهرهگیری از توان خلاقیت کارکنان )که سرمایه اصلی آنها را تشکیل میدهند( ضمن نوآوری در محصولات و خدمات، توانایی خود را در جهان رقابتی افزایش دهند. )همایونی،1382، 63(
در چنین فضایی نقش و جایگاه کارآفرینان به عنوان موتور توسعه، حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی و توسعه یافته، بسیار بارزتر، حساستر و اثر بخشتر از گذشته نزد دولت مردان، سیاستگذاران و برنامهریزان مطرح میباشد و به دلیل ارتباط تنگاتنگ خلاقیت و کارآفرینی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته مطابق شرایط، امکانات و نظام ارزشی و اقتصادی خود اقدام به طراحی و اجرای نظامی تحت عنوان نظام ملی نوآوری نمودهاند.
-
کلید واژه :
کارآفرینی ، خلاقیت، نوآوری مفهوم سازی انتزاعی ، سازمان.
-
Title :
Investigating the relationship between creativity and entrepreneurship and the application of innovation on creativity and entrepreneurship
-
Abstract :
In this research, the relationship between creativity and entrepreneurship and the application of innovation on creativity and entrepreneurship is investigated. In the following, we will examine the concept of entrepreneurship and the concept of creativity in different and separate chapters. Then we examine the application of innovation.
Creativity, entrepreneurship and innovation are the focus of all organizational and entrepreneurial institutions.
The changes and developments of recent decades have taken place so deeply, extensively and rapidly that all aspects and aspects of individual and social life have been affected, both tangible and intangible. In this situation, human needs and desires have become increasingly diverse and multiplicity, and organizations to better respond to customers in line with their goals of survival, profitability and growth, must use the creativity of employees (which is the main asset). They form (while innovating products and services, increase their ability in a competitive world.
In such an environment, the role and position of entrepreneurs as the engine of development, even in advanced industrialized and developed countries, is much more obvious, more sensitive and more effective than before with men, policymakers and planners.And due to the close relationship between creativity and entrepreneurship, many developed countries have designed and implemented a system called the National Innovation System according to their conditions, facilities and value and economic system.
-
مراجع :
1. امیرحسینی ، خسرو ، 1384 ، خلاقیت و نوآوری(مبانی ، اصول ، تکنیک ها ) ، انتشارات عارف کامل ، چاپ دوم
2. عباسی،روح الله، رضا ،عابدی،یوسف(1389). نحوه اتخاذ راهبردهای مدیریت تعارض در میان کتابداران کتابخانه های عمومی:بررسی نقش خلاقیت. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی،دوره 16،شماره 2، صص 29-44.
3. محمدی ، ناهید ،1385 ، مقاله :ویژگی های سازمان خلاق ،www.danaee.com
4. مظفریان ، شهرام ، 1387 ، مقاله : مدیریت در ارتباطات و خلاقیت ،www.creativity.com
5. مقیمی، س. (1383) کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، انتشارات دانشگاه تهران.
6. مقیمی، محمد، کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، انتشارات دانشگاه تهران،1383 44- هزار جریبی، جعفر، کارآفرینی، تهران، پژوهشکده امور اقتصادی، چاپ اول ،1383. 45-
7. منفردی راز، ب(1385) بررسی راههای توسعه کارآفرینی در بخش تعاون و عوامل موثر بر آن در خراسان شمالی، طرح پژوهشی اداره کل تعاون خراسان شمالی.
- صفحات : 45-52
-
دانلود فایل
( 642 KB )