-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400- جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
12676
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محمد حاجی آقازاده رودسری، سمیه سربازقدیم
-
کلید واژه :
بازاریابی کارآفرینی، عملکرد بنگاه، بنگاه های کوچک و متوسط، استان آذربایجان شرقی.
-
Title :
Investigating the Impact of Entrepreneurship Marketing on the Performance of Small and Medium Enterprises in East Azerbaijan Province
-
Abstract :
The present study investigates the effect of entrepreneurial marketing on the performance of small and medium enterprises in East Azerbaijan province. The research method in this article is descriptive-correlational and applied in terms of purpose. The data collection tool is a questionnaire and the statistical population of the research is the employees of companies in East Azerbaijan province. The sample size was calculated using Cochran's formula, 175 people and a questionnaire was used to collect data. Structural equation modeling technique and Pls Smart software were used to analyze the data. Findings showed that entrepreneurial marketing has an effect on the performance of small and large enterprises and also all aspects of entrepreneurial marketing have a positive and significant effect on the performance of small and large enterprises.
-
key words :
Entrepreneurship Marketing, Firm Performance, Small and Medium Enterprises, East Azarbaijan Province.
-
مراجع :
1- حمیدی زاده، محمدرضا، قره چی، منیژه، عطایی، مهدی، پشاابادی، میکاییل (1393) "بررسی تاثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد شناسه تجاری موسسات کوچک و متوسط آموزش" توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، تابستان 93، ص 347-327.
2- خان محمدی، مرضیه، نصراصفهانی، علی، احمدرضا، شکرپی زاده (1392) "بررسی رابطه بین گرایش به کارآفرینی و عملکرد سازمانی (صنعت مواد غذایی در استان اصفهان)"، دومین همایش ملی علوم و صنایع غذایی قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
3- خزایی، فردین (1395) "تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد نوآورانه شرکت های کوچک و بزرگ صنایع شیمیایی استان تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، رشته مدیریت بازرگانی.
4- رحمانی، زین العابدین، رضایی، ملیحه (1394) "بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار با نقش میانجی طرفیت نوآوری (شرکت سایپا استان مازندران)" فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین علمی-پژوهشی، دانشگاه پیام نور، مرکز خوانسار، اردیبهشت 1394.
5- رضوانی، مهران، فتح اله زاده، زینب (1398) "تاثیر بازاریابی کارآفرینی بر بازاریابی نوآورانه در شرکت های کوچک و بزرگ" مجله مدیریت کارآفرینی، تهران، ایران.
6- عباسی، زهرا (1397) "بررسی نقش گرایش کارآفرینانه و گرایش بازار بر عملکرد محصول (مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان)" پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی، دانشگاه خوارزمی، ص 1-120.
7- فکرت، مریم (1395) "عوامل موثر بر عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط" پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ص 1-112.
8- قرائی پور، رضا و داروغه، هلیا، 1394، تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط، همایش ملی پژوهش های علوم مدیریت، تهران.
9- Chitrakar, Market and Entrepreneurial Orientation of Nepalese Small and Medium Enterprises (SMEs). Synopsis of Ph. D. Thesis Submitted to: Office of Dean Faculty of Management. (2019).
10- Dushi,n, Danab,l, Ramadani,v (2019) “Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance” Received 30 December 2018; Received in revised form 14 March 2019; Accepted 15 March 2019.
11- E. Hadiyati, Kajian Pendekatan Pemasaran Kewirausahaan dan Kinerja Penjualan Usaha Kecil [Study of Entrepreneurship Marketing Approach and Small Business Sales Performance]. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan. 11(2), 183–192 (2016).
12- E. J. Nijssen, (2014) Entrepreneurial Marketing: an effectual approach. 2nd ed. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group (2014).
13- Eggersa,h, Niemand,y, Kraus,i, Breier, (2018) ” Developing a scale for entrepreneurial marketing: Revealing its inner frame and prediction of performance” Please cite this article as: Eggers, F, Journal of Business Research, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.051
14- M. Fink, M. Koller, J. Gartner, A. Floh, R. Harms, Effective entrepreneurial marketing on Facebook – A longitudinal study. Journal of Business Research. 113, 149–157 (2018).
15- M. H. Morris, M. Schindehutte, R. W. LaForge, Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice. 10 (4), 1–19 (2002).
16- M. P. Miles, J. Darroch, Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitive advantage. European Journal of Marketing. 40 (5–6), 485–501 (2006).
17- Rashad,n (2018) “tHE IMPACT OF ENTREPRENEURIAL MARKETING DIMENSIONS ON THE ORGANIZATION ALPERFORMANCE WITHIN SAUDI SMES” Eurasian Journal of Business and Management, 6 (3), 2018, 61-71DOI: 10.15604/ejbm.2018.06.03.007
18- S. C. Morrish, M. P. Miles, J. H. Deacon, Entrepreneurial marketing: Acknowledging the entrepreneur and customer-centric interrelationship. Journal of Strategic Marketing. 18(4), 303–316 (2010).
19- S. Chitrakar, Market and Entrepreneurial Orientation of Nepalese Small and Medium Enterprises (SMEs). Synopsis of Ph. D. Thesis Submitted to: Office of Dean Faculty of Management. (2019).
20- Shuremo,d , Balint Illes, Torőne Dunay (2021)” The Effect of Entrepreneurial Marketing on the Performance of Small and Medium-sized Enterprises” SHS Web of Conferences, 01018 (2021) https://doi.org/10.1051/shsconf/20219001018
- صفحات : 15-23
-
دانلود فایل
( 1.03 MB )