-
آرشیو :
نسخه بهار 1397- جلد دوم
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محمد جواد صفایی، فاطمه بکها
-
چکیده :
گردشگري روستايي در دنياي امروز يكي از بخشهاي مهم فعاليتهاي اقتصادي محسوب مي گردد. اين فعاليت مهم اقتصادي از ديدگاههاي مختلفي مورد توجه قرار گرفته است. بعضي آن را به عنوان بخشي از بازار گردشگري مي شناسند و عده اي نيز آن را سياستي براي توسعه روستايي قلمداد مي كنند. سوال اين است كه گردشگري روستايي چه نقش و اثري در توسعه روستايي داشته و چه الزاماتی جهت توسعه در مناطق روستایی نیازمند است ؟ در دهه پاياني قرن بيستم بسياري از برنامه ريزان اجتماعي ـ اقتصادي در كشورهاي اروپايي گردشگري را روشي مطمئن با چشم اندازي بسيار روشن براي توسعه روستاها بويژه محرومترين آنها معرفي كرده اند. مطالعات انجام شده در كشورهاي فرانسه، اتريش، سوييس، انگلستان، ايرلند، تايلند و ژاپن نشان مي دهد كه گردشگري روستايي بسرعت در اقتصاد روستايي رشد كرده و مكمل فعاليتهاي كشاورزي شده است. ماهيت صنعت گردشگري ايجاد اشتغال و درآمد، متنوع سازي اقتصاد، مشاركت اجتماعي و استفاده از منابع محلي است. از آنجا كه بخشی از مشكلات عقب ماندگي و توسعه نيافتگي روستايي نيز به فقدان اين صنعت برمي گردد، گردشگري روستايي با حل مسائل و مشكلات فوق مي تواند به توسعه روستايي كمك نمايد این مطالعه بصورت تحلیلی- مروری و بر پایه مطالعات و یافته های بدست آمده توسط سایر محققان انجام شده است. در گام اول بمنظور بررسی اهمیت توجه به کشاورزی و گردشگری کشاورزی با استناد به وضعیت آماری کشاورزی و میزان گردشگری در مناطق روستایی، نسبت به ارائه مزیت های گردشگری کشاورزی اقدام شده است. در قدم بعدی تجارب کشورهای پیشرو در گردشگری کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و در گام نهایی ضمن بهره مندی از الگوها و یافته های ارائه شده توسط محققان و مشاهدات یدانی، نسبت به ارائه پیشنهادات کاربردی اقدام شده است. . نتایج مطالعه نشان می دهد جهت توسعه گردشگری مزرعه باید زمینه هایی همچون تبلیغات و اطلاع رسانی به گردشگران ، بهبود راههای ارتباطی و حمل ونقل ، فراهم آوردن امکانات رفاهی و اقامتگاه در مزرعه و حمایت های دولت و .... تقویت گشته و نیز ورود گردشگران تأثیرهای مثبت و معناداری بر بهبود درآمدروستاییان ، توسعه امکانات بهداشتی عمومی، گسترش مرکزهای اعتباری و توسعه سکونتگاها و معابر روستاها دارد. در عصر حاضر كه با عنوان عصر ارتباطات از آن ياد مي شود، مفهوم مرزهاي ملي و فرهنگي از بين رفته است در اين ميان جهان كفر و سكولار با حاكميت انديشه پليد صهيونيسم، با سلطه رسانه اي و تبليغاتي در تلاش است تا با تبليغات گسترده، خود را مدافع حقوق بشر و حقوق زنان معرفي نمايد. در چنين شرايطي ضرورت توجه به انديشه اسلام در مورد زن و تعريف كرامت و انسانيت او در قرآن و روايات بيش از پيش روشن ميگردد.
مكتب فمينيسم به عنوان معرف انديشه غرب در مورد زن، خواركنندهترين مكتب در معرفي شخصيت زن مي باشد. زيرا فمنيسم از زن، يك مرد ناقص و قابل ترحم معرفي مي كند و سپس حقوق او را در رقابت با مردان قرار مي دهد. با توجه به بنيان هاي فكري مكتب فمينيسم، نه تنها حقوق زن در اين مكتب احقاق نمي شود بلكه آسيب هاي جدي را نيز براي شخصيت او در پي دارد. در مقابل اين انديشه كوته بينانه، اسلام مقام زن در حیات انسانی را بسیار والا معرفی می کند. اسلام حق زن را در وجودش نهاده كه با تربيت صحيح محقق مي شود. يعني اگر دختران ما طبق تعليم و تربيت اسلامي، رشد كنند، خود به خود به حقوق خود خواهند رسيد و كرامت و انسانيت مد نظر خالق متعال و دين مبين اسلام را به دست خواهند آورد. اسلام بر نقش تربيتي زن به عنوان اول معلم بشريت تأكيد دارد و سعي او بر اين است تا با عرضه مفهوم حقيقي زن و شناساندن آن، زنان را براي وظايف خود آماده كند، تا حيات انساني از مسير كمال و هدف خلقت منحرف نشود. اسلام برای زنان جهان تا روز قیامت، سیده زنان عالم یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را الگو، اسوه و نجات دهنده حقیقت وجود زن از دست شیاطین انس و جن، معرفی کرده است. در تحقيق حاضر، انديشه اصيل اسلامي درباره نقش زن در حيات انساني و مقايسه آن با نظر مكاتب غربي از جمله انديشه منحط فمينيسم مورد بررسي قرار گرفته است و پس از تشريح عقيده اسلام درباره زن و نظر مكاتب غربي در اين مورد، در نهايت آسيب شناسي هاي نگاه فمينيستي به زن، دستهبندي شده است. در نتيجه روشن مي شود كه نگاه اسلام به زن، نگاهي انساني بوده كه حقوق ذاتي و كرامت و مقام عالي زن در حيات انساني را پيگيري مي نمايد. اما مكاتب غربي زن را به اسم آزادي در چنگال بردگي جنسي و شهوات مردان اسير مي كند و اين عين همان مردسالاري مي باشد كه فمينيسم مدعي مبارزه با آن است
-
کلید واژه :
زن، تعليم و تربيت اسلامي، فمينيسم، كرامت انساني
-
Title :
Women from the perspective of Islam and its opposition to Western schools
-
Abstract :
۱۹۶۷/۵۰۰۰
In the present age, which is referred to as the age of communication, the concept of national and cultural borders has disappeared. Introduce yourself as a defender of human rights and women's rights. In such circumstances, the need to pay attention to Islamic thought about women and the definition of her dignity and humanity in the Qur'an and hadiths becomes clearer.
The school of feminism as the representative of Western thought about women is the most degrading school in the introduction of female personality. Because feminism introduces a woman as an imperfect and pitiful man and then puts her rights in competition with men. According to the ideological foundations of the school of feminism, not only is the rights of women not realized in this school, but it also causes serious damage to her personality. Contrary to this short-sighted idea, Islam presents the status of women in human life as very high. Islam has placed the right of woman in her being which is achieved with proper education. That is, if our daughters grow up according to Islamic education, they will automatically achieve their rights and will attain the dignity and humanity desired by the Almighty Creator and the religion of Islam. Islam emphasizes the educational role of women as the first teacher of humanity and she tries to prepare women for their duties by presenting the true concept of women and introducing it, so that human life does not deviate from the path of perfection and the purpose of creation. For the women of the world until the Day of Judgment, Islam has introduced the Lady of the World, namely Hazrat Fatemeh Zahra, peace be upon her, as a model, role model and savior of the truth of the existence of women from the devils of man and jinn. In the present study, the original Islamic thought about the role of women in human life and its comparison with the views of Western schools, including the degenerate idea of feminism, has been studied. Feminist views of women are categorized. As a result, it becomes clear that Islam's view of women is a human view that pursues the inherent rights, dignity and supreme status of women in human life. But Western schools enslave women in the name of freedom in the grip of sexual slavery and the lusts of men, and this is the patriarchy that feminism claims to fight.
-
مراجع :
. قرآن كريم
2. زاهدي، مرتضي، 1385، نظريه تربيتي اسلام، تهران: انتشارات موسسه فرهنگي صابره
3. زاهدي مرتضي،1382، تقابل اسلام با فمينيسم درباره نقش زن در حيات انساني، مجموعه سخنرانيها در ايام فاطميه، مرداد 1382 در محل موسسه فرهنگي صابره(س)
4. زاهدي مرتضي،1389، جزوات مربوط به دوره آموزشي "مديريت و تربيت انسان در تعليم و تربيت قرآني"، ترم اول تا سوم
5. فتاحي زاده، فتحيه، 1387، زن در تاريخ و انديشه اسلامي، چاپ سوم، تهران: مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
6. مؤسسه فرهنگي قدر ولايت،1381، شخصيت و حقوق زنان در آينه رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي، چاپ سوم، 1388- تهران: مؤسسه فرهنگي قدر ولايت
7. چراغي كوتياني اسماعيل، 1388، خانواده، اسلام و فمينيسم: تبيين رويكرد اسلام و فمينيسم به كاركردهاي خانواده – تهران: مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
8. بهشتي سعيد، احمدي نيا مريم، مقاله تبيين و بررسي نظريه تربيتي فمينيسم و نقد آن از منظر تعليم و تربيت اسلامي
9. رضايي منش، پروين،1389،هويت مردانه براي زنان و تامين نيروي كار ارزان، روزنامه رسالت، شماره 7226 به تاريخ 23/12/89، صفحه 18 (حرف امروز)
10. دانشنامه قرآن كريم، مشكات، نسخه 1، موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان
11- نرم افزار كتابخانه اهل بيت (ع)، نسخه اول،1384 – 2005 م، مركز معجم فقهى و مركز پژوهشهاى اسلامى المصطفى www.almarkaz.net
12- مطهري مرتضي، بررسى نظريات تحقيرآميز درباره زن و ديدگاه اسلام در اين رابطه
- صفحات : 17-27
-
دانلود فایل
( 577 KB )